غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت کشور در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم از اصفهان، با بیان اینکه این دانشگاه مأموریت تقویت تکنسین ماهر و مهندس حرفهای را بر عهده دارد، اظهار کرد: آموزشهای ما متناسب با نیاز بازار کار طراحی شده و بیش از 70 درصد ساعات آموزشی به صورت عملی در کارگاهها و آزمایشگاه ها برگزار میشود.
وی با بیان اینکه این دانشگاه در حال حاضر میزبان 190 هزار دانشجو در 183 واحد دانشگاهی در 121 نقطه کشور است، افزود: یکی از فعالیتهای مهم، حضور در مسابقات بینالمللی و ملی برای تقویت روحیه کارآفرینی و اعتماد به نفس دانشجویان است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به نتایج درخشان دانشجویان در مسابقات مهارتی بریکس روسیه، خاطرنشان کرد: در این مسابقات که میان 16 کشور عضو برگزار شد، از سهمیه 40 نفری ایران، 10 نفر از دانشجویان دانشگاه ملی مهارت اعزام شدند و همه آنان موفق به کسب مدالهای طلا، نقره و برنز شدند.
وی با تأکید بر اینکه این موفقیت نشاندهنده استاندارد جهانی آموزش های مهارتی در ایران است، گفت: هماکنون با کشورهای پیشرویی مانند چین، هند، روسیه و برزیل در زمینه استانداردسازی آموزشهای مهارتی همکاری داریم تا سطح آموزش خود را با معیارهای جهانی هماهنگ کنیم.
زمانی اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت یکی از دانشگاههای مأموریت گرای وزارت علوم است، مأموریت اصلی این دانشگاه تربیت تکنسینهای ماهر و مهندسان حرفهای است؛ نیروهایی که بتوانند فاصله میان کارگر ساده و مهندس طراح را در صنایع پر کنند. 70 درصد ساعات آموزشی ما عملی است و همین موضوع موجب افزایش تسلط، اعتماد به نفس و اشتغال پذیری دانشجویان شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه ملی مهارت در 183 واحد دانشگاهی و 121 نقطه جغرافیایی کشور بیش از 190 هزار دانشجو را آموزش میدهد، افزود: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه دولتی مهارتی کشور با آموزش رایگان و خدمات دانشجویی گسترده است و نقش تعیینکنندهای در حل ناترازی میان مدرک دانشگاهی و بازار کار دارد. مطالعات ما نشان میدهد بیش از 64 درصد فارغالتحصیلان بلافاصله وارد بازار کار میشوند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به حضور تیم اعزامی ایران در مسابقات مهارتهای آینده بریکس در روسیه اظهار کرد: در این رقابتها که میان 16 کشور برگزار شد، سهمیه اعزام 40 نفر بود اما با حمایت حامیان دانشگاه تنها 10 نفر اعزام شدند که 8 نفر از آنان از استان اصفهان بودند. خوشبختانه هر 10 نفر موفق به کسب مدال طلا، نقره و برنز شدند و این افتخار نشان میدهد سطح آموزشهای دانشگاه ملی مهارت در تراز جهانی است.
وی افزود: داشتن گواهی بریکس نوعی پاسپورت مهارتی است؛ به این معنا که در 16 کشور عضو، دارنده این گواهی به عنوان نیروی ماهر شناخته میشود و همین موضوع باعث جذب سریع آنان توسط صنایع بینالمللی خواهد شد.
زمانی، همکاریهای بینالمللی این دانشگاه را یکی از بخشهای مهم توسعه آموزش مهارتی دانست و گفت: همکاری در استانداردسازی آموزشهای مهارتی با کشورهای عضو بریکس موجب میشود سطح آموزشهای ما همتراز کشورهایی مانند چین، هند، روسیه و برزیل باشد؛ کشورهایی که از پیشروترین نظامهای آموزش مهارتی برخوردارند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت مهمترین دستاورد این دانشگاه را توانستن دانشجویان عنوان کرد و توضیح داد: دانشجوی ما فقط دانا نیست، تواناست. این دانشگاه یادآور عبور از ناممکنهاست. بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاههای نظری اعتماد به نفس لازم برای ورود به صنعت را ندارند؛ اما در دانشگاه ملی مهارت 70 درصد آموزش عملی است و دانشجو در مقیاس جهانی سنجیده میشود.
وی به نمونهای از موفقیتها اشاره کرد و گفت: یکی از دانشجویان ما در رقابت نهایی با یک استاد دانشگاه از چین که عضو هیئت علمی دانشگاه میشیگان بود رقابت کرد و مدال طلا گرفت. این نشان میدهد چیزی از استانداردهای جهانی کم نداریم.
زمانی در پایان با تأکید بر اینکه آینده توسعه کشور به مهارت وابسته است، اظهار کرد: دوران توسعه مبتنی بر مدرک گذشته است. امروز مهارت یک ضرورت اجتنابناپذیر است. مسئولان باید بدانند که برای پیشرفت کشور، تربیت نیروی کاردان و کاربلد مهمتر از تولید مدارک دانشگاهی است.
انتهای پیام/174