شناسهٔ خبر: 76045136 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران؛

موج حمایت از انتشار عکس یک دختر جوان شهید در سایت رهبر انقلاب/ ۷۵ درصد کاربران: او دختر ایران است

انتشار عکس شهید نیلوفر قلعه‌وند در شماره ۱۵۹ روزنامه اینترنتی رسانه KHAMENEI.IR متعلق به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۴ ، موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران،  محمد تقی زاده: انتشار عکس شهید نیلوفر قلعه‌وند در شماره ۱۵۹ روزنامه اینترنتی رسانه KHAMENEI.IR متعلق به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۴ ، موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

 این عکس، که ظاهراً از دوران زندگی حرفه‌ای او به عنوان مربی پیلاتس گرفته شده، نیلوفر را در حالتی مدرن و بدون حجاب کامل نشان می‌دهد ظاهری که با استایل ورزشی و روزمره‌اش همخوانی دارد. این نشریه، که ویژه روزهای دفاع مقدس ۱۲ روزه جنگ با رژیم صهیونیستی است، شماره خود را به شهادت او تقدیم کرد و عکس را به عنوان نمادی از قربانیان غیرنظامی منتشر نمود.

این اقدام، که با شعار «تن آدمی شریف است به جان آدمیت»  از سعدی همراه بود، بحث‌هایی دوقطبی ایجاد کرد: از یک سو دفاع از شهادت به عنوان نماد وطن‌دوستی و آدمیت، و از سوی دیگر انتقاد از ظاهر عکس به عنوان «غیرمتعارف»  یا «غربی».

در ادامه، جزئیات بازخوردها را بر اساس منابع معتبر بررسی شده است.

 

موج حمایت از انتشار عکس بدون حجاب شهید در سایت رهبری

 

نیلوفر قلعه‌وند کیست؟

نیلوفر قلعه‌وند متولد ۱۳۷۴ در اصفهان یک مربی و ورزشکار حرفه‌ای پیلاتس بود که بیش از ۸ سال در تهران فعالیت می‌کرد. او به دلیل انرژی و استعدادش در این رشته، در جامعه ورزشی ایران شناخته‌شده بود و به عنوان مربی، به بسیاری از افراد انگیزه می‌داد تا به سلامت جسم و روح بپردازند. نیلوفر ساکن تهران بود و زندگی‌اش سرشار از شور و اشتیاق به ورزش و زندگی روزمره بود.

شهادت نیلوفر قلعه‌وند

در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی ایران جنگ ۱۲ روزه، نیلوفر قلعه‌وند به همراه پدرش کامران قلعه‌وند و مادرش فاطمه صدیقی در حمله موشکی به یک ساختمان مسکونی در محله نوبنیاد تهران به شهادت رسید. این حادثه تلخ در روز تولد نیلوفر رخ داد و او را در ۳۰ سالگی از جامعه ورزشی و خانواده‌اش جدا کرد. شهادت او نمادی از قربانیان غیرنظامی این حملات ناجوانمردانه شد و فقدانش جامعه را در سوگ فرو برد.

شهادت نیلوفر قلعه‌وند یادآوری تلخی از هزینه‌های جنگ برای غیرنظامیان است و دعوت به همدلی و عدالت‌طلبی می‌کند.

 

بازخوردهای رسانه‌های رسمی و خبری

رسانه‌های داخلی، به ویژه آن‌هایی که وابسته به جریان‌های انقلابی یا رسمی هستند، انتشار عکس را به عنوان اقدامی نمادین برای گرامیداشت شهدای غیرنظامی برجسته کردند. با این حال، برخی رسانه‌های محافظه‌کارتر به بحث‌های حاشیه‌ای پرداختند:

- مشرق نیوز: گزارش داد که عکس «بسیار پربازدید»  شد و آن را به عنوان تصویری از «شهید واقعی» در جنگ ۱۲ روزه توصیف کرد. تأکید بر اینکه این انتشار، پاسخی به «تظاهر دینداری»  است و بر «حقیقت قربانی»  تمرکز دارد.

- جهان نیوز: عکس را بدون حاشیه منتشر کرد و آن را بخشی از یادبود شهدا دانست، اما به طور ضمنی به بحث‌های حجاب اشاره‌ای نکرد.

- خبرفوری: به اعتراض‌های تندروها مانند مهری طالبی‌دارستانی و گروه «بانوی تمدن‌ساز»  پرداخت و آن را «اعتراض به سایت رهبری»  نامید. این رسانه، انتشار را نمادی از «عدالت‌طلبی»  دانست و انتقادها را «شبهه‌افکنی»  خواند.

- برترین‌ها و نمناک: عکس را «وایرال»  توصیف کردند و بیوگرافی کوتاهی از نیلوفر ارائه دادند، با تمرکز بر شهادت او در روز تولدش ۲۳ خرداد ۱۴۰۴. این رسانه‌ها بحث را به سمت همدلی با خانواده و جامعه ورزشی بردند.

- تابناک: منبع عکس را بررسی کرد و بحث را به «حساسیت‌های فرهنگی»  مرتبط دانست، بدون جانبداری صریح.

به طور کلی، رسانه‌های رسمی مانند فارس و ایرنا کمتر به حاشیه‌ها پرداختند و بر جنبه شهادت تمرکز کردند، در حالی که رسانه‌های مستقل‌تر مانند عصر ایران و فرارو به تناقض‌های فرهنگی مانند حجاب اشاره کردند.

 

 بازخوردهای شبکه‌های اجتماعی X/Twitter

در X، هشتگ‌هایی مانند #شهید_نیلوفر_قلعه_وند و #نیلوفر_قلعه_وند بیش از ۵۰ هزار تعامل لایک، ریتوییت و کامنت در ۴۸ ساعت اخیر داشته‌اند. پست رسمی روزنامه KHAMENEI.IR بیش از ۸۰۰ لایک و ۱۱۰ ریتوییت گرفت. واکنش‌ها دوگانه بودند: حمایت از «نگاه پدرانه»  به شهدا در برابر افراطی‌گری، و انتقاد از «عبور از خطوط قرمز». نمونه‌های برجسته:

- حمایت و دفاع عاطفی: کاربرانی مانند @seyedhadikasaei ۱۹۴ لایک نوشتند: «دختر زیبا و دوست‌داشتنی ایران... حالا اراذل و اوباش متخصص در عبور از رهبری به انتشار این عکس انتقاد دارند. به جهنم!» این پست، عکس را نماد «شهید واقعی» دانست و به تجمع حجاب اخیر ۲۸ آبان کنایه زد. @BehnamAbdollah5 ۲۹۷ لایک آن را «پاسخی محکم به تجمع‌کنندگان حجاب» خواند.

- انتقاد و شبهه‌افکنی: @tabyinehagh ۱۵ لایک به «خط انحرافی» در دفتر رهبری اشاره کرد و گفت: «تضعیف مرجعیت رسانه‌ای leader.ir بازی در پازل دشمن است.»  @Its_Ali_IR ۲۳ لایک دو تصویر را مقایسه کرد: «تجمع حجاب vs. مجله KHAMENEI.IR – یکی تظاهر دینداری، یکی حقیقت قربانی».

- همدلی و شعرگونه: @yazdanparast313 ۲۰۵ لایک نوشت: «بانویی که شبیه ما نبود ولی از ما بود... اگه یک نوع نگاه بتونه به حل معضل حجاب کمک کنه، همین نگاه پدرانه برگرفته از سیره آقاست!» @sadralameli ۲۵ لایک: «تصویر متفاوت شهید نیلوفر... دختران ایران»

- سایر پست‌ها: پست‌هایی مانند @Avash_media ۳۴۳ لایک آن را «شهیدی با حجابی متفاوت» نامیدند و بحث را به سمت «تنوع فرهنگی» بردند. پست‌های قدیمی‌تر مانند @nilu_yari به مسائل حجاب عمومی اشاره داشتند، اما مستقیماً به عکس مرتبط نبودند.

منبع

نوع بازخورد

نمونه کلیدی

تعداد تعاملات تقریبی

رسانه‌های رسمی

حمایت نمادین، تمرکز بر شهادت

مشرق: «تصویری پربازدید از شهید واقعی»

بالا میلیونی بازدید

رسانه‌های محافظه‌کار

انتقاد از ظاهر، اعتراض تندروها

خبرفوری: «اعتراض به سایت رهبری»

متوسط

X حمایت

دفاع از انسانیت، کنایه به افراطی‌ها

@seyedhadikasaei: «به جهنم!»

۲۰۰+ لایک هر پست

X انتقاد

شبهه در مرجعیت، فرهنگی

@tabyinehagh: «بازی در پازل دشمن»

۲۰-۵۰ لایک هر پست

عمومی همدلی

عاطفی، شعری

@yazdanparast313: «نگاه پدرانه»

۱۰۰+ لایک

 

این بحث‌ها، عمدتاً بر سر تعارض بین «شهادت»  و «ظاهر مدرن»  می‌چرخد و نشان‌دهنده شکاف‌های فرهنگی در جامعه ایران است. انتشار عکس، یاد شهید را زنده نگه داشت، اما همزمان دعوتی به تأمل در «انسانیت»  فراتر از قضاوت‌های ظاهری شد.

 

 بررسی توئیت‌های بیشتر در مورد شهید نیلوفر قلعه‌وند

بر اساس جستجوی پیشرفته در X از ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به بعد، تمرکز روی هشتگ #شهید_نیلوفر_قلعه_وند و کلمات کلیدی منجر به تحلیل زیر شد:

- توزیع بازخوردها: از توئیت های بررسی شده، حدود ۷۵% حمایتی و عاطفی دفاع از جایگاه انسانی، انتقاد از تندروها  و همدلی با «دختر ایران»، ۱۵% انتقادی اعتراض به ظاهر عکس یا حجاب، و ۱۰% خنثی/نقل‌قول تکرار پست‌های پربازدید بود.

تعاملات کلی نیز بسیار بالا بود: بیش از ۵۰۰۰ لایک مجموعی، با تمرکز روی پست‌های حمایتی.

- روند: پربازدیدترین‌ها (Top) بیشتر عاطفی و نمادین هستند و به اتحاد ملی اشاره دارند. جدیدترین‌ها (Latest) هنوز داغ است، اما با تکرار پست‌های قبلی مثل «دختر ایران»  و بحث‌های فرهنگی ادامه دارد. بازدیدها از ۱۰ تا بیش از ۵۰ هزار متغیر بوده و ویدیوها تعامل بیشتری گرفتند.

 

موج حمایت از انتشار عکس بدون حجاب شهید در سایت رهبری (2)

 

موج حمایت از انتشار عکس بدون حجاب شهید در سایت رهبری (3)

 

موج حمایت از انتشار عکس بدون حجاب شهید در سایت رهبری (4)

 

در ادامه، نمونه‌های برجسته رو در دو جدول جداگانه آوردم ۵ تا از Top و ۵ تا از Latest، بر اساس لایک/بازدید بالا.

 

 جدول نمونه‌های پربازدید Top – مرتب‌شده بر اساس لایک/بازدید

شماره

کاربر و نوع بازخورد

خلاصه محتوا

تعاملات کلیدی

۱

@nonamenoface30 حمایتی/عاطفی

ویدیو در مورد روح شهید و انتقاد از مهری طالبی‌دارستانی به خاطر اعتراض به عکس.

۸۱۹ لایک، ۱۹ هزار بازدید

۲

@Arsha45914097 حمایتی/انتقادی

توصیف شهادت و اعتراض تندروها به انتشار عکس در سایت رهبری، تأکید بر اتحاد ایرانیان.

۷۸۸ لایک، ۵۲ هزار بازدید

۳

@RashidpourReza حمایتی/ساده

هشتگ #دختر_ایران با عکس، تکرار شده توسط کاربران دیگv.

۷۲۰ لایک، ۲۵ هزار بازدید

۴

@Avash_media حمایتی/نمادین

توصیف "شهیدی با حجابی متفاوت" روی جلد روزنامه سایت رهبری.

۳۴۶ لایک، ۱۶ هزار بازدید

۵

@atorabi76 حمایتی/انتقادی

ویدیو: آیا استفاده از "شهید" برای نیلوفر سخته؟ مقایسه با خوارج.

۳۴۲ لایک، ۱۲ هزار بازدید

 

این توئیت‌ها نشان می‌دهند بحث همچنان به سمت حمایت از «نگاه پدرانه»  و انتقاد از افراطی‌گری رفته و پست‌های پربازدید بیشتر وایرال شدند.

 

تحلیل رسمی ابر کلمات مرتبط با موضوع شهید نیلوفر قلعه‌وند

اَبَر کلمات استخراج‌شده از محتوای منتشرشده در رسانه‌ها و شبکه اجتماعی ایکس پس از انتشار عکس شهید نیلوفر قلعه‌وند در نمایانگر شکل‌گیری یک گفتمان چندبعدی و به‌شدت قطبی‌شده در فضای عمومی ایران است. نام «نیلوفر قلعه‌وند» با ۲۹۳ تکرار، به‌عنوان هسته محوری گفتمان عمل کرده و سایر واژگان حول دو قطب اصلی «نهاد رهبری» و «مسأله حجاب و مرزبندی‌های فرهنگی» سازمان‌دهی شده‌اند.

قطب نخست، یعنی ارجاعات مکرر به نهاد رهبری (مجموع بیش از ۱۱۰ بار شامل «رهبری»، «رهبر انقلاب»، «سایت دفتر رهبر انقلاب»، «دفتر حفظ و نشر آثار رهبری» و مشتقات آن) نشان‌دهنده آن است که اقدام انتشار عکس از سطح یک تصمیم تحریریه‌ای فراتر رفته و به یک موضع‌گیری رسمی از بالاترین مرجع سیاسی–مذهبی کشور تبدیل شده است. این امر، انتقاد مستقیم از انتشار را برای جریان‌های تندرو داخلی به‌شدت پرهزینه کرده و فضای دفاعی برای آنان را به حداقل رسانده است.

قطب دوم گفتمان را واژگان مرتبط با انتقاد تندروها تشکیل می‌دهد که مهم‌ترین نمادهای آن «دارستانی» (۱۵ بار) و «خوارج» (۱۲ بار) هستند. این عبارات بیانگر تلاش بخش قابل‌توجهی از کاربران برای به‌حاشیه‌راندن منتقدان شدیداللحن حجاب الزامی و نسبت دادن آنان به افراط‌گرایی تاریخی–مذهبی است. همزمان، حضور پررنگ نام‌های «رضا پهلوی»، «مریم رجوی» و «ایران اینترنشنال» (هر یک ۹ بار) حاکی از آن است که بخشی از گفتمانِ حامی انتشار عکس، منتقدان تندرو را به همسویی ضمنی با جریان‌های برانداز خارج‌نشین متهم کرده و از این طریق مشروعیت آنان را بیش از پیش تضعیف نموده است.

در نهایت، موفقیت روایت ملی–عاطفی با محوریت عبارت «دختران ایران» و مقایسه استراتژیک با «شیرین ابوعاقله» (۱۵ بار) قابل توجه است. این چارچوب‌بندی توانسته احساسات ملی، حس همدلی با قربانیان غیرنظامی و انتقاد از تندروی داخلی را به‌طور هم‌افزا فعال کند و به روایت غالب فضای مجازی تبدیل شود. نتیجه این فرایند، انزوای نسبی جریان‌های منتقدِ سختگیرانه در حوزه حجاب و تقویت  پیوند عاطفی  جامعه شهری و قشر خاکستری با  رهبر انقلاب  بوده است.

 

موج حمایت از انتشار عکس بدون حجاب شهید در سایت رهبری (5)

اخبار مرتبط

انتهای پیام