شناسهٔ خبر: 76036861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«اطلس آسیب‌های اجتماعی» خراسان شمالی به زودی رونمایی می‌شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از نهایی‌شدن اطلس جامع آسیب‌های اجتماعی و آماده‌سازی مقدمات رونمایی رسمی آن خبر داد و مدارس را مهم‌ترین سنگر پیشگیری در استان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

ملیحه یغمایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: روند پایش‌های میدانی و جمع‌آوری داده‌های آماری از سال 1401 نشان می‌دهد که الگوی آسیب‌های اجتماعی در استان نسبت به میانگین کشور تفاوت‌هایی دارد.

وی با اشاره به ضرورت تدوین یک نقشه‌راه دقیق و مبتنی بر داده افزود: اطلس آسیب‌های اجتماعی که مراحل نهایی تحلیل داده و طراحی آن تکمیل شده، به‌زودی و در قالب یک سند استانی رونمایی خواهد شد. این اطلس شامل بیش از 34 شاخص شامل وضعیت اعتیاد، طلاق، خشونت، کار کودکان، مهاجرت، افت تحصیلی، بزهکاری نوجوانان، فقر و فقر آموزشی در 10 شهرستان استان است و برای نخستین‌بار نقشه‌برداری دقیق روستایی در آن انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری تأکید کرد: اجرای برنامه ملی نماد در مدارس، فرصتی کم‌نظیر برای شکستن چرخه تولید آسیب‌های اجتماعی است. امروز 78 درصد مداخلات روانی ـ اجتماعی در سنین زیر 18 سال امکان اثربخشی بیشتری دارد و اگر مداخلات از مدرسه آغاز شود، هزینه‌های آسیب‌های آینده کاهش می‌یابد؛ این آمارها طبق گزارش رسمی مرکز مطالعات اجتماعی وزارت کشور است.

یغمایی با بیان اینکه ساختار نماد در 6 ضلع طراحی شده و تمام دستگاه‌ها باید نقش خود را ایفا کنند گفت: نقش آموزش و پرورش، اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان زندان‌ها، و کمیته امداد در این شبکه کاملاً مشخص است. هر یک از دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد موظفند علاوه بر فعالیت مستقل، داده‌های خود را برای تحلیل استانی به سامانه نماد ارسال کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری تصریح کرد: یکی از چالش‌های استان، نبود بانک اطلاعاتی واحد بود که همین موضوع سبب پراکندگی تصمیم‌گیری‌ها می‌شد. با راه‌اندازی بانک اطلاعاتی نماد و رونمایی قریب‌الوقوع اطلس آسیب‌ها، استان برای اولین‌بار به یک مرجع داده معتبر در حوزه آسیب‌ها دست پیدا می‌کند.

یغمایی در پایان تأکید کرد: نگاه ما به آسیب‌ها نباید صرفاً درمان‌محور باشد. اگر مدارس را به پایگاه مداخله، مهارت‌آموزی، رصد و حمایت روانی ـ اجتماعی تبدیل کنیم، بخش عمده‌ای از آسیب‌ها در همان ابتدای چرخه مهار می‌شود.

انتهای پیام/311