شناسهٔ خبر: 76005930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گفت وگو| شاعران نوپا برای درک ادبیات قرآن را به درستی مطالعه کنند

استاد ادبیات ضمن اشاره با تلاش شاعران برای تعالی زندگی. بشر گفت: شاعران نوپا برای درک ادبیات قرآن را به درستی مطالعه کنند.

صاحب‌خبر -

اسماعیل آذر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در آران و بیدگل، با ابراز شگفتی از اشتیاق فرهنگی مردم خطه منطقه آران و بیدگل اظهار داشت: مشاهده چنین جمعیتی از نویسندگان، شاعران و اهالی معرفت در شهر نوش‌آباد برای من بسیار تعجب‌آور و مسرت‌بخش بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به غنای تاریخی منطقه کاشان گفت: ما در ایران بیش از 10 تمدن بزرگ تاریخی داریم، اما کانون تمدنی کاشان و تپه سیلک جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با مقایسه تمدن سیلک با زیگورات «اور» در عراق تصریح کرد: جهانیان معبد یا زیگورات «اور» را که متعلق به دو هزار سال پیش از میلاد است به عنوان یکی از تمدن‌های بزرگ می‌شناسند، اما کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که زیگورات سیلک در کاشان قدمتی به مراتب بیشتر از آن دارد و این نشان‌دهنده خفتن یکی از بزرگترین تمدن‌های جهان در بستر این منطقه است.

مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی صدا و سیما در بخشی از سخنان خود با ذکر حکایت‌هایی از بزرگان علم و ادب همچون «جاحظ» و «صاحب بن عباد» بر اهمیت کتابخوانی تأکید کرد و گفت: ابوریحان حتی در لحظه احتضار نیز دست از پرسشگری و آموختن برنداشت و معتقد بود که «دانا مردن بهتر از نادان مردن است»؛ سخنی که یادآور شعر رودکی است که هزار سال پیش گفت "دانش اندر دل چراغ روشن است."

آذر خطاب به دانشجویان دکتری ادبیات و شاعران نوپا تأکید کرد: تمام تلاش شاعران بزرگ ما بیان حرف‌هایشان برای تعالی زندگی بشر بوده است و اکثر این اشعار آمیخته با مفاهیم قرآن کریم هستند و دو توصیه من به دانشجویان و شاعران این است که تا قرآن را به درستی مطالعه نکنند، نمی‌توانند پیشینیان خود و عمق ادبیات فارسی را بشناسند.

وی با اشاره به اشعار حافظ گفت: حافظ در غزلیات خود با الهام از آیات قرآن، به‌ویژه آیه «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، به ما می‌آموزد که ترس مربوط به آینده و اندوه مربوط به گذشته است و توکل بر خدا انسان را از این دو رها می‌کند.

این پژوهشگر ادبیات با استناد به اشعار سعدی شیرازی، بر لزوم مدارا در جامعه تأکید کرد و گفت: سعدی معتقد است که «دو عاقل را نباشد کین و پیکار»؛ اگر در جامعه اختلافی پیش می‌آید، نشانه آن است که حداقل یک طرف ماجرا از دایره عقلانیت خارج شده است، چرا که انسان خردمند حتی با نادان نیز به نرمی رفتار می‌کند.

وی با خواندن ابیاتی از فردوسی در باب بی‌وفایی دنیا و قدرت خداوند خاطرنشان کرد: پیام حکیم توس این است که جهان چه با نیکی و چه با بدی می‌گذرد و همه چیز در ید قدرت الهی است؛ چنانکه گاهی کسی را به اوج می‌رساند و گاهی به زیر می‌کشد، بنابراین آنچه باقی می‌ماند نام نیک است.

انتهای پیام/803