شناسهٔ خبر: 76001588 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پرویز پرستویی در برنامه «اکنون»: هنرمندان واقعی مردمی هستند که در این شرایط زندگی می‌کنند!

برنامه «اکنون» سروش صحت در پلتفرم فیلیمو یک ساله شد. او در اولین برنامه سال دوم، میزبان پرویز پرستویی بود. پرستویی از سیرو سلوک بازیگری‌اش گفت و از چهره‌های مطرحی که از آنها بسیار آموخته است. این گفت‌وگوی مفصل با سایر قسمت‌های «اکنون» متفاوت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، صحبت های پرویز پرستویی در سال‌روز تولید اولین قسمت از سال دوم برنامه «اکنون» نکات بسیاری داشت. سروش صحت که در این برنامه میزبان پرویز پرستویی بود، در ابتدای برنامه خطاب به این بازیگر گفت؛ پرستویی بازیگری ۷۰ ساله است که بیش از نیم‌قرن تجربه بازیگری دارد و همیشه در سطح یک بازی کرده است. صحت از پرستویی خواست به عنوان اولین بحث گفتگو به این پرسش پاسخ دهد که او چگونه بعد از ۵ دهه فعالیت در عرصه بازیگری همچنان این مسیر را حفظ کرده است و درجه یک باقی مانده است، پرستویی گفت: «خودت می‌دانی ورود به عرصه بازیگری آسان است اما ماندن در آن سخت است و همیشه در اوج ماندن سخت‌تر است. برای رسیدن به این مرحله هنرمند باید پرهیز بسیار کند.»

او ادامه داد: «من پرکارترین بازیگر بیکارم. به این معنی که بیشترین پیشنهادهای کاری به من می‌شود و کم‌ترین آن را می‌پذیرم. چون از اساتید و بزرگان این عرصه که الان بسیاری از آن‌ها دیگر نیستند، این نکته را آویزه گوشم کرده‌ام که هنرمند باید سرلوحه مردم باشد و مردم دنباله‌رو او هستند. این توصیه علاوه بر نخ‌نما بودن دیگر وجود خارجی ندارد و حتی خنده‌دار هم هست چون هنرمند واقعی، بسیار کم داریم و آنهایی هم که مشغول به کار هستند ته صف هستند!»

پرستویی در توضیح بیشتر گفت: «هنرمندان واقعی مردمانی هستند که این روزها در این شرایط سخت شب و روز می‌گذرانند. خیلی هنر است که شما روزگارت سخت بگذرد، پول اجارهٔ خانه نداشته باشی، بچه‌ات آرزو و حسرت خوردن گوشت و زندگی داشته باشه و با این همه در این شرایط حیاتت را ثبات بدهی. ملت ایران با تمام این سختی‌ها و دشواری‌ها هنرمندترین مردم دنیا هستند.و سرلوحه من هم همین بوده که برای این مخاطب و پول جیب آن‌ها احترام بگذارم. همین مساله باعث بیکاری من و البته حفظ من شده است. من وظیفه دارم خود را حفظ کنم.»

پرستویی همچنین در خصوص تجربه‌های نقش‌هایش گفت: ما از رنج بازیگری لذت می‌بریم و تا رنجی نباشد، رشدی هم اتفاق نخواهد افتاد. برای فیلم «بید مجنون» مجید مجیدی، مدت‌ها از نزدیک زندگی نابینایان را رصد می‌کردم. سکانسی در این فیلم هست که من چشم‌هایم را باز می‌کنم و شروع می‌کنم به راه رفتن در راهروی بیمارستان. یک روز یک پزشکی من را دید گفت کی به شما گفته وقتی بعد از عمل قرنیه بینایی به دست آوری نامتعادل راه می‌روی؟ گفتم . آنقدر به نابینایی فکر کرده بودم نمی‌دانستم باید در این شرایط چطور راه بروم. مثل جنین بودم و این راه رفتن خوش اتفاق افتاد. چون دو ماه در مجتمع نابینایان زندگی کرده بودم.

او در گفت وگو با سروش صحت خاطرات جالبی تعریف کرد و بیان کرد: «ضبط «روبان قرمز» ۷۵ روز طول کشید. من در این مدت ۷۵ تا کمپوت آناناس خوردم آنهم در گرمای ۵۵ درجه. چون می‌دانستم داوودی که آنجا زندگی می‌کند نه با هیچکس معاشرت دارد، نه کسی برایش غذا می‌آورد. فقط یک لندکروز گهگاه برایش کمپوت می‌آورد. سعی می‌کردم مثل داوود به همان کنسرو قانع باشم. برای داوود به یک لحن رسیده بودم. فکر می‌کردم این شخصیت با یک صدای نخراشیده و زنگ‌دار حرف می‌زند.. شما اگر ۴۸ ساعت توی خانه باشی و حتی تلفن هم صحبت نکنی، با اولین کسی که حرف بزنی صدایت انگار زنگ زده. این آدم ده سال بعد از جنگ با کسی حرف نزده بود و باید صدایش خش‌دار می‌شد و مثل انسان‌های اولیه حرف می‌زند.»

پرستویی در بخشی از این گفتگو به شیوه بازی عزت‌الله انتظامی ودرس‌هایی که از او گرفته است، پرداخت و گفت: «با آقای انتظامی و نصیریان در فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» احمدرضا معتمدی هم‌بازی بودم. یک روز من و نصیریان و نیکی کریمی بازی داشتیم یک مرتبه دیدیم ساعت ۷.۳۰ صبح آقای انتظامی دارد می‌آید. گفتم او که آفیش نیست برای چی آمده؟ گفت آمده‌ام ببینم علی این سکانس را چطور بازی می‌کند چون بعدش با من بازی دارد می‌خواهم بدانم حسش چطور است. کدام بازیگری این کار را می‌کند که برای گرفتن حس بازیگر مقابلش در سکانس بعد، سر سکانس قبلی برود؟»

برنامه «اکنون» به تهیه‌کنندگی محمئرضا رضائیان با میزبانی سروش صحت هر هفته سه‌شنبه‌ها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلیمو» منتشر می‌شود.

پرویز پرستویی در برنامه «اکنون»: هنرمندان واقعی مردمی هستند که در این شرایط زندگی می‌کنند!