شناسهٔ خبر: 76001002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ای کاش خودروسازان بساط خود را جمع کنند؛ آلودگی هوا جان ۵۸ هز... -

اقتصاد ایران: معاون وزیر بهداشت در انتقادی تند به خودروسازان، با اشاره به مرگ سالانه ۵۸ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا، خواستار برخورد جدی با این بحران و مشکلات ناشی از خودروهای فرسوده و حتی خودروهای جدید شد. وی ضمن اشاره به وضعیت بحرانی آلودگی هوا، از مسئولان خواست تا به جای توجیهات همیشگی، مسئولیت‌پذیری بیشتری در این زمینه از خود نشان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و درمان، در جدیدترین اظهارات خود درباره وضعیت بحرانی آلودگی هوا در کشور، به مرگ سالانه ۵۸ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا اشاره کرد و از دولت و خودروسازان خواست تا این بحران را جدی‌تر بگیرند. وی تأکید کرد که این آلودگی دیگر نیازی به اندازه‌گیری ندارد و شرایط آن به حدی وخیم است که باید از مردم به‌خاطر عملکرد نادرست در مقابله با این معضل، عذرخواهی کنیم.

انتقاد از خودروهای فرسوده و کیفیت پایین خودروهای جدید

رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا اظهار کرد: "اولویت ما باید با خودروهای فرسوده باشد، اما نباید از این واقعیت غافل شویم که حتی خودروهای ملی نیز به دلیل مصرف سوخت بالا و آلایندگی زیاد، مشکل‌ساز هستند." او تأکید کرد که وضعیت خودروهای تولید داخلی کشور به قدری نامناسب است که "ای کاش خودروسازان بساط خود را جمع می‌کردند" و به جای تولید خودروهای پرمصرف، خودروهای برقی وارد کشور می‌کردند.

آلودگی هوا و مرگ و میرهای سالانه

رئیسی در ادامه گفت: "در حال حاضر وضعیت آلودگی هوا به گونه‌ای است که دیگر نیاز به اندازه‌گیری و محاسبه ندارد. این وضعیت به حدی بد است که اگر بخواهیم درست عمل کنیم، باید از مردم به خاطر آنچه که بر سرشان می‌آید، عذرخواهی کنیم." معاون وزیر بهداشت با استناد به آخرین گزارش‌ها، اعلام کرد که ۵۸ هزار نفر از هموطنان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این آمار برای کشوری با جمعیت بالا، عددی بسیار نگران‌کننده است.

چالش‌ها و بحران‌های بهداشتی ناشی از آلودگی هوا

وی همچنین به بیماری‌های مزمن که ناشی از آلودگی هواست اشاره کرد و گفت: "این آلودگی هوا تنها باعث مرگ‌ومیر نمی‌شود، بلکه بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های تنفسی، قلبی‌عروقی، دیابت، فشار خون و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیری را تشدید کرده و باعث افزایش آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها می‌شود." او افزود که این وضعیت زیبنده کشور نیست و باید برای کاهش آلودگی، اقداماتی جدی و موثر صورت گیرد.

مقایسه با کشورهای پیشرفته

رئیسی در مقایسه با کشورهای پیشرفته، از شانگهای به عنوان نمونه‌ای موفق یاد کرد که یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بود، اما با اقدامات جدی در کاهش آلاینده‌ها، توانسته است به حد استانداردهای جهانی در کنترل آلودگی برسد. او تأکید کرد که برای رسیدن به چنین شرایطی، نیاز به همکاری جدی و صادقانه بین مسئولان و خودروسازان داریم تا این چرخه مرگبار ادامه پیدا نکند.

ضرورت برخورد صادقانه و جدی با بحران آلودگی هوا

معاون وزیر بهداشت در پایان گفت: "آلودگی هوا دیگر نمی‌تواند بهانه‌ای برای مسئولان باشد. باید به جای توجیهات همیشگی، مسئولیت‌پذیری بیشتری در این زمینه از خود نشان دهیم و برای نجات جان مردم، اقدامات عاجل و عملی انجام دهیم."

بحران آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی و بهداشتی کشور است که در آن خودروها به‌ویژه خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین نقش زیادی در تشدید این معضل دارند. برای کاهش این بحران، نیاز به تصمیمات قاطع و همکاری جدی میان دولت، خودروسازان و مردم است. طبق گزارش‌ها، سالانه ۵۸ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این آمار تنها بخش کوچکی از اثرات مخرب آلودگی است که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

برچسب‌ها: