شناسهٔ خبر: 76000250 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آیا در حال کچل شدن هستید؟ از این هوش مصنوعی بپرسید

یک استارتاپ با هوش مصنوعی به جنگ اطلاعات نادرست در بازار ۵۰ میلیارد دلاری درمان ریزش مو می‌رود و تشخیص دقیق را برای همه ممکن می‌کند.

صاحب‌خبر -

سیریاک لِفور، ایده‌ی راه‌اندازی استارتاپ MyHair AI را دو سال پیش پیدا کرد؛ زمانی‌که در یک سالن زیبایی در نیویورک مشغول اصلاح بود و آرایشگر به او گفت «موهایت درحال کم‌پشت‌شدن است.»

به گزارش زومیت، لفور که ۳۲ سال دارد، می‌گوید این جمله باعث شد همان‌جا شامپویی را که آرایشگر پیشنهاد داد بخرد؛ چون «ریزش مو موضوعی حساس برای زن‌ها و مردها است» و همین جمله برای خرید هر محصولی کافی خواهد بود. لفور بعدها به پزشک متخصص مراجعه کرد و مشخص شد اصلاً دچار ریزش مو نیست.

لفور تجربه‌ی پزشک را به دنیای مبهم و پر از اطلاعات نادرستِ درمان ریزش مو وارد کرد؛ بازاری که با کلینیک‌های بی‌اعتبار و نقدهای جعلی پر شده است. همین شد که تصمیم گرفت با کمک هوش مصنوعی ابزاری بسازد که بتواند ریزش مو را تشخیص دهد.

لفور یک کارآفرین سریالی است و همراه با تیلن بابنیک، شریک ۲۸ ساله‌اش، دو شرکت دیگر هم مدیریت می‌کند. این دو نفر تصمیم گرفتند سومین شرکت‌شان را راه‌اندازی کنند: MyHair AI.

نسخه‌ی اولیه‌ی محصول طی چند هفته ساخته شد. عملکردش ساده است: کاربر از سر خود عکس می‌گیرد و در اپلیکیشن بارگذاری می‌کند. هوش مصنوعی این تصاویر را تحلیل می‌کند، تراکم مو را اندازه می‌گیرد و نشانه‌های اولیه ریزش مو را تشخیص می‌دهد.

با ثبت تصاویر بیشتر، روند تغییرات مو در طول زمان دنبال می‌شود و کاربر می‌تواند یک برنامه‌ی شخصی برای جلوگیری از ریزش مو بسازد. امکان یافتن متخصص و کلینیک معتبر با نقدهای تأییدشده نیز در پلتفرم فراهم شده تا کاربران گرفتار تبلیغات یا مراکز نامعتبر نشوند.

لفور می‌گوید: «هوش مصنوعی ما تصویری واقعی از وضعیت مو ارائه می‌دهد، محصولات مناسب را براساس نوع مو معرفی می‌کند و پشتوانه‌ی علمی و عوارض احتمالی آن‌ها را توضیح می‌دهد. هدف این است که در بازاری ۵۰ میلیارد دلاری، شفافیت و دقت پزشکی وارد شود.»

پس از یک سال ایده‌پردازی، چند هفته کدنویسی اولیه، چند ماه اعتبارسنجی علمی و کلینیکی و چند هفته توسعه‌ی نسخه‌ی مصرفی، MyHair AI تابستان امسال راه‌اندازی شد. او می‌گوید نسخه‌ی نخست کاملاً با هوش مصنوعی ساخته شده بود، اما اکنون تیم مهندسی برای پایدار و مقیاس‌پذیرکردن محصول فعال است؛ نمونه‌ای از سرعت بالای ساخت محصولات در عصر پروتوتایپ‌سازی سریع.

به گفته‌ی لفور، محصول تاکنون بیش از هزار مشترک پولی، ۲۰۰ هزار حساب کاربری و تحلیل بیش از ۳۰۰ هزار تصویر پوست سر را ثبت کرده است. متخصصان و کلینیک‌ها از MyHair AI برای ارزیابی سریع‌تر بیماران خود استفاده می‌کنند. چهارشنبه هم اعلام شد که دکتر تِس، متخصص پوست شناخته‌شده، به هیئت‌مدیره شرکت پیوسته است.

در این بازار بازیگران بزرگی مثل Hims حضور دارند، اما لفور می‌گوید تفاوت MyHair در این است که مدل اختصاصی هوش مصنوعی روی بیش از ۳۰۰ هزار تصویر واقعی مو آموزش دیده؛ نه یک مدل زبانی عمومی.

تمرکز تیم اکنون بر گسترش خدمات، ساخت پلتفرم رزرو آنلاین و همکاری بیشتر با کلینیک‌ها است. او می‌گوید هدف، ساخت هوش مصنوعی کاربردی در دنیای واقعی خواهد بود.