شناسهٔ خبر: 75999982 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

نرمالایز شرم‌آور تهران دودی توسط بی‌بی‌سی فارسی

نرمالایز شرم‌آور تهران دودی توسط بی‌بی‌سی فارسی

بی‌بی‌سی فارسی از مخاطبانش خواسته است تا عکس‌هایی از آلودگی شدید هوای تهران تهیه و برای این رسانه ارسال کنند.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: بی‌بی‌سی فارسی از مخاطبانش خواسته است تا عکس‌هایی از آلودگی شدید هوای تهران تهیه و برای این رسانه ارسال کنند. این اقدام با واکنش منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. بسیاری از کاربران معتقدند که چنین فراخوانی، به جای مقابله با بحران، در واقع نرمال‌سازی شرایط بحرانی را تسهیل می‌کند. وقتی تصاویر آلودگی هوا به شکل یک آلبوم یا مجموعه عکس ارائه می‌شود، این پیام غیرمستقیم منتقل می‌شود که وضعیت موجود «عادی» است و قابل پذیرش.

13

کارشناسان رسانه و کاربران می‌گویند که تبدیل مشکلات جدی شهری به محتوای مصرفی، خطراتی دارد: اول، بحران جدی تلقی نمی‌شود و مردم ممکن است نسبت به خطرات آلودگی بی‌تفاوت شوند؛ دوم، رنج و محدودیت‌های روزمره شهروندان، به عنوان «محتوا» مصرف می‌شود بدون آنکه راهکاری برای حل مشکل ارائه شود؛ و سوم، حس درماندگی افزایش می‌یابد، چرا که مردم می‌بینند رسانه‌ها صرفاً به جمع‌آوری تصویر بسنده می‌کنند.

با وجود این، از نگاه رسانه، فراخوان‌های این‌چنینی می‌تواند آگاهی عمومی درباره بحران‌های محیط‌زیستی را افزایش دهد. با این حال، تجربه نشان داده است که بدون ارائه اطلاعات و توصیه‌های عملی برای مقابله با مشکل، چنین محتواهایی بیشتر به عادی‌سازی بحران کمک می‌کنند تا اصلاح آن. نمونه‌هایی از عکس‌هایی که مردم ارسال کرده‌اند را در ادامه آورده‌ایم، ببینید.

10

11

12

14

15

برچسب‌ها: