جوان آنلاین: عرضه و صادرات تولیدات فناورانه، سرگرمکننده، نوشتافزار و همچنین به اشتراک گذاشتن توانایی و آشنایی با نسخه ایرانی تولیدات هوش مصنوعی و واقعیت مجازی (AI و VR) برای گروههای مختلف سنی مانند کودک و نوجوان دیگر کشورها در کنار توسعه بازار فروش آنها یک هدفگذاری درست و قابل دسترس است. فرصت ایجاد شده برای تولید کنندگان و فعالان بازار صنایع فرهنگی و تولیدات فناورانه کشورمان در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نمایشگاه بینالمللی کودک و نوجوان شهاب بغداد عرصه خوبی برای نمایش توانایی و کیفیت تولیدات روزآمد ایرانی است. عرضه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کد محصول از ۴۰۰ شرکت تولیدی و ۱۱ بازی دیجیتال میدانی و حرکتی که تماماً به دست متخصصان کشورمان طراحی و اجرا شدهاند، از یک سو خبر از روند رو به رشد و حرکت سریع فعالان این عرصهها میدهد و از سوی دیگر از معطل و درمانده نشدن تولیدکنندگان صنایع فرهنگی به دلیل وجود تحریمهای ظالمانه غرب علیه کشورمان خبر میدهد.
به گزارش «جوان»، با دعوت رسمی مؤسسه شهاب عراق برای حضور جمهوری اسلامی ایران در چهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کودک و نوجوان بغداد، مجموعه کارستان بهارستان و مجموعه فعالان صنایع فرهنگی با منتخبی از محصولات و خدمات شرکتها و مؤسسات در این نمایشگاه حاضر شدند. در این نمایشگاه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کد محصول از ۴۰۰ شرکت تولیدی و ۱۱ بازی دیجیتال میدانی و حرکتی که به دست متخصصان داخلی طراحی و اجرا شده است، برای فروش و توسعه بازار به نمایش درآمد.
صادرات محصول فناورانه و فرهنگ
روح الله رمضانپور، مدیرعامل شرکت توسعه نوشتافزار پلاست، متخصص و تولیدکننده نوشتافزار که در این نمایشگاه حضور دارد، میگوید: حضور در نمایشگاه شهاب برای دومین سال متوالی، توفیقی برای ما بود. این نمایشگاه نسبت به سال گذشته ظرفیت بیشتری در زمینه بازدیدکننده، تنوع محصولات، شرایط محیطی و تبلیغاتی و سایر نکات ویژه داشت. یکی از مهمترین اهداف شرکت ما در این نمایشگاه، شناخت موضوعات، سلایق، ذوق و نیازهای کودکان و نوجوانان عراقی و سپس اقدام به تأمین محصولات در بازار عمده عراق است که منجر به صادرات محصولات ایرانی و فرهنگ غنی کشور به عراق میشود.
مرتضی میرغفاری، فعال کودک و نوجوان و متخصص واقعیت مجازی و هوش مصنوعی نیز در مورد این نمایشگاه میگوید: حضور ما در نمایشگاه کودک و نوجوان بغداد طی ۱۰ روز، با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با فناوریهای نوین، معرفی بازیهای ایرانی و مذهبی و ترویج مفاهیم فرهنگی مانند تحریم محصولات صهیونیستی برگزار شد. در این رویداد روزانه بیش از هزار نفر شرکت میکنند و حدود ۶۰۰ تجربه بازی با هدستهای واقعیت مجازی صورت میگیرد. بخشهای مختلف شامل تجربه واقعیت مجازی و آشنایی با AI و VR برای کودکان، غرفههای فرهنگی–اجتماعی و بخش فروش بازی و تجهیزات است.
میرغفاری اظهار میدارد: این نمایشگاه توانست اهداف کوتاهمدت خود از جمله آشنایی کودکان و نوجوانان عراقی با فناوریهای VR و هوش مصنوعی، ارائه تجربه مستقیم از بازیهای آموزشی، مذهبی و فرهنگی، معرفی بازیهای ایرانی به خانوادهها و مدیران مدارس، ارائه محتواهای فرهنگی در حوزه مقاومت، مقابله با جنگ نرم و تحریم محصولات صهیونیستی، ایجاد فضای سالم و کنترلشده برای بازی دیجیتال را محقق کند و زمینه همکاری مدارس، مؤسسات فرهنگی و خانوادهها را برای ادامه فعالیتهای آموزشی و فرهنگی فراهم سازد.
به اعتقاد او این رویداد همچنین نتایج مهمی در حوزه فرهنگی، آموزشی و اقتصادی، از جمله تقویت گفتمان مقاومت، ارتقای سواد دیجیتال، معرفی محصولات ایرانی و ایجاد فرصت همکاری برای برگزاری دورههای بعدی در نجف و کربلا به همراه خواهد داشت. این نمایشگاه گام نخست برای شکلدهی یک رویداد سالانه و ایجاد مرکز آموزش VR و AI برای کودکان در بغداد محسوب میشود.
اسباب بازی و کتاب ایرانی
علیرضا حاتمی، مدیر شرکت سازنده اسباببازیهای پروازی و مکانیکی نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای پاویون جمهوری اسلامی در چهارمین نمایشگاه بینالمللی کودک و نوجوان شهاب بغداد میگوید: شرکت ما فعالیت خود را از ۱۳۸۰ آغاز کرده و به عنوان یک مجموعه پیشرو در حوزه آموزش و پژوهش در بخش هوافضا شناخته میشود. تخصص ما در ارائه برنامهها و فعالیتهای بازیمحور (Gamified) برای انتقال دانش است. ما با هدف معرفی محصولات و خدمات نوین آموزشی خود، در این نمایشگاه در کشور عراق حضور یافتهایم.
خانم تبارک حسین، فعال کودک و نوجوان عراقی از مؤسسه عراقی دارالنخل الخضراء، مترجم و ناشر کتابهای ایرانی در عراق نیز توضیح میدهد: ما افتخار این را داشتیم که در جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان عراق شرکت کنیم و این اولین مشارکت مؤسسه ما در این رویداد خاص به شمار میرود. این رویداد بر اصلاح رفتارها و ارائه راهحلهایی برای مشکلات اجتماعی تمرکز دارد و با حمایت مؤسسه هدهد سلیمان و توجه ویژه آن به این قشر مهم شکل گرفته است. این مشارکت از ضروریات تقویت جامعه اسلامی با جلوههای صحیح عمل اسلامی محسوب میشود.
جوانعلی، بازیساز و مدیر واحد بازیهای دیجیتال مؤسسه هدهد سلیمان نیز بر این باور است که بخش بازیهای دیجیتال و الکترونیک پاویون جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نمایشگاه بینالمللی کودک و نوجوان شهاب بغداد دارای بخشهای مختلفی است. این بازیهای الکترونیک حرکتمحور هستند، به طوری که مخاطب کودک و نوجوان باید با حرکت بدن خود، این بازیهای دیجیتال را مدیریت کند و روند بازی را ادامه دهد. این بازیها که شامل ۱۱ عنوان هستند، با موضوع و محوریت استکبارستیزی، مبارزه با اسرائیل و ظلمستیزی هستند و در قالبهای مختلف محتوایی، در لایههای مختلف ذهنی کودک و نوجوان تأثیر میگذارند.
سجاد عباسی، مدیر اجرایی مجموعه کارستان بهارستان با تأکید بر اینکه تمرکز ما در نمایشگاه امسال بر توسعه بازار قرار گرفته است، میافزاید: این نگاه توسعه محور یعنی در این نمایشگاه تمرکز ما بیشتر بر مشتریان عمده است، نه صرفاً بازدیدکنندگان عمومی. در همین چارچوب، کارستان بهارستان مستقیماً با ۱۴ تیم منتخب و محصولات این تیمها در نمایشگاه حضور دارد.