شناسهٔ خبر: 75990562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارگردان تئاتر مطرح کرد

«اسلایس»؛ یک کمدی سیاه درباره تأثیر محیط و وراثت بر انسان

کارگردان نمایش «اسلایس» گفت: این نمایش حول سه موضوع اصلی شکل گرفته است؛ اینکه انسان تحت تأثیر محیط است یا وراثت و یا ترکیبی از هر دو.

صاحب‌خبر -

علی عصارنیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نمایش اسلایس حول سه موضوع اصلی شکل گرفته است، اظهار کرد: اینکه انسان تحت تأثیر محیط است یا وراثت و یا ترکیبی از هر دو. موضوعی که سال‌ها محل بحث روان‌شناسان بوده و همواره این پرسش را مطرح کرده است که آیا انسان از آغاز تولد، درگیر یکسری از مسائل است یا این درگیری‌ها در روند رشد و تربیت او شکل می‌گیرد. برخی بر این باورند که بخشی از اخلاقیات و رفتارها از ابتدا در وجود انسان نهاده شده و بخش دیگری در مسیر رشد پدید می‌آید.

وی ادامه داد: این اثر در ابتدا با نام «معمای مرد میانسال با موهای مجعد» شناخته می‌شد، اما در جریان تمرینات گروه به این نتیجه رسیدیم که عنوان باید کوتاه‌تر و روان‌تر باشد. از آنجا که داستان از ورود یک پیک پیتزایی آغاز می‌شود و همین اتفاق مسیر روایت را تغییر می‌دهد و موجب تکه‌تکه شدن چند شخصیت می‌شود. به همین دلیل عنوان «اسلایس» انتخاب شد؛ واژه‌ای که هم به معنای برش پیتزا و هم به معنای تکه‌تکه شدن شخصیت‌ها است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تاثیر این نمایش بر مخاطب دارای دو جنبه سرگرمی و پیام است، افزود: از منظر سرگرمی، فضای طنز و کمدی سیاه نمایش اهمیت دارد و بخشی از کارکرد هنر را پوشش می‌دهد. از نظر پیام نیز نمایش بر این نکته تأکید دارد که انسان همواره دلبسته و شیفته چیزی است که در وجودش شکل گرفته و هرچقدر از آن فاصله بگیرد، نمی‌تواند این دلبستگی را از میان ببرد؛ حتی اگر سال‌ها از آن دور بماند، در نهایت به ریشه و ذات اصلی خود بازمی‌گردد.

عصارنیا بیان کرد: در بخش طراحی صحنه، گروه ابتدا قصد داشت دکور را به‌ صورت یک خانه قدیمی طراحی کند، اما در ادامه با مشورت نویسنده و دیگر اعضا تصمیم گرفته شد فضای نمایش به حمام تغییر کند تا امکان خلق موقعیت‌های نمایشی بیشتر فراهم شود.

وی افزود: در طراحی لباس نیز تلاش شده رنگ‌ها و فرم لباس‌ها متناسب با روحیات و خلق ‌و خوی شخصیت‌ها باشد و درک بهتری از ویژگی‌های درونی آن‌ها به مخاطب منتقل کند. نورپردازی نیز نقش مهمی در بازتاب حالات روانی شخصیت‌ها دارد و تغییر شدت و رنگ نور، فضای ذهنی صحنه را برجسته می‌کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید نمایش خاطرنشان کرد: خوشبختانه گروه با چالش جدی مواجه نبوده و روند تمرینات با همراهی اعضا خوب پیش رفته است. البته به ‌طور طبیعی مسائل مربوط به مجوز وجود داشته و نمایش حدود یک‌ ماه و نیم به همین دلیل به تعویق افتاد. از چالش‌های خاص این اثر، حضور حجم زیادی آب روی صحنه بوده که نیاز به هماهنگی، تمرین و دقت بالا داشته تا آسیبی به اجرا یا لباس‌ها وارد نشود؛ مسئله‌ای که با برنامه‌ریزی و تمرین حل شده است.

عصارنیا ضمن ارزیابی وضعیت تئاتر مشهد گفت: این شهر پس از تهران قطب دوم تئاتر کشور به‌شمار می‌رود و در بسیاری از موارد نمایش‌های مشهدی از کیفیت بالایی برخوردارند. هنرمندان توانمند زیادی در مشهد حضور دارند که برخی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند. یکی از نقاط قوت تئاتر مشهد، وجود مخاطبان جدی و فضای صمیمی میان هنرمندان است و امید می‌رود وضعیت تئاتر در شهر و کشور روز به ‌روز بهتر شده و مردم بیشتری به این هنر زنده و تأثیرگذار جذب شوند.

انتهای پیام