شناسهٔ خبر: 75990244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر انتشارات سمردیس در گفت‌وگو با ایبنا:

شبکه سنتی پخش کتاب، ناشران کوچک را از مخاطب دور می‌کند

مدیر انتشارات سمردیس معتقد است؛ شبکه سنتی توزیع کتاب، میان کتاب‌ ناشران کوچک و مخاطبانشان فاصله زیادی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

عارف ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مشکلات فعالان نشر در سال‌های اخیر، عنوان کرد: یک مشکل اساسی ناشران به‌خصوص در شهرستان‌ها، تامین کاغذ است، این‌طور به نظر می‌رسد که برخی ناشران در تهران دسترسی بهتر و مناسب‌تری هم به بازار کاغذ دولتی و هم آزاد دارند و می‌تواند میزان کاغذ بیشتری دریافت کنند، در حالی که ناشران استانی از چنین امکاناتی بهره‌مند نیستند.

وی با بیان اینکه اگر قیمت کاغذ کنترل شود، قیمت‌گذاری کتاب‌ها روند بهتری پیدا می‌کنند، ادامه داد: از زمان امضا تا چاپ کتاب، قیمت‌ها، از کاغذ و زینک و مرکب، تا خدمات چاپی، همه تغییر می‌کند و در نهایت، خلاف پیش‌بینی‌ها را شاهد خواهیم بود.

ایمانی، با طرح این موضوع که نوسان قیمت کاغذ طی ماه‌های اخیر، شرایط کار را سخت کرده است، افزود: به همین دلیل زمان عقد قرارداد، هزینه آماده‌سازی اثر، شامل ویراستاری و طراحی جلد، محاسبه خواهد شد و پس از دریافت مجوز چاپ، استعلام نهایی قیمت‌ها را از چاپخانه می‌گیریم و بعد از آن برای قیمت‌گذاری اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ عنوان کتاب در دست داریم اما به دلیل نوسانات بازار، فعلاً برای انتشار آن‌ها دست نگه داشتیم، گفت: امیدوارم در سایه تدبیر و حمایت دولت از موضوع کاغذ و لزوم توجه به ناشرانی که از پایتخت کمی دورتر هستند، این مشکل نیز برای ناشران مرتفع شود.

داستان پُرغصه توزیع کتاب

مدیر انتشارات سمردیس در ادامه به موضوع توزیع و پخش کتاب اشاره کرد و یادآور شد: در این حوزه نیز به نظر می‌رسد، شبکه پخش کتاب فقط به ناشران تهران یا ناشران بزرگ اختصاص دارد و کتاب‌های ناشران جوان و شهرهای دیگر چندان جایی در مراکز پخش ندارند و همین مسئله چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

به گفته وی، برخی مراکز پخش اینترنتی، یک نسخه کتاب از ناشر می‌گیرند، روی سایت بارگذاری می‌کنند و عملاً برنامه‌ای برای توزیع آن ندارند، به همین دلیل معتقدم که توزیع باید، نظم و هدفمندی بهتری داشته باشد.

ایمانی، با بیان اینکه دیده می‌شود، مراکز پخش بزرگ، تمامِ وقت و حوصله را برای ناشران بزرگ صرف می‌کنند، ادامه داد: در رصد بازار کتاب شاهدیم که فقط کتاب تعدادی ناشر و خاص توزیع می‌شود، با این وجود تسلیم نشدیم و کتاب‌های تازه منتشر شده خود را در فضای مجازی و کانال‌های مختلف، همچنین نرم‌افزارهای کتابی قرار می‌دهیم تا دسترسی به آن‌ها برای مخاطبان‌مان ساده باشد.