شناسهٔ خبر: 75987905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان اعلام کرد:

 شخصی‌سازی آموزش و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دو اولویت آموزش و پرورش در مدارس استثنایی سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از شخصی‌سازی آموزش و مهارت‌های اجتماعی به عنوان اولویت این استان در مدارس استثنایی نام برد.

صاحب‌خبر -

قاسم شریفی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، در نشست مدیران مدارس استثنایی استان که در مجتمع آموزشی، رفاهی و فرهنگیان سمنان برگزار شد با تقدیر از زحمات مدیران حوزه آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی از دیرباز پیشگام شخصی‌سازی آموزش بوده است و در همین راستا شخصی‌سازی آموزش برای زندگی باکیفیت و تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی به عنوان دو اولویت آموزش و پرورش استان در این بخش انتخاب و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به آمار دانش‌آموزان تحت پوشش گفت: در حال حاضر ۶۸۰ دانش‌آموز در مدارس استثنایی و ۲۶۰ دانش‌آموز در مدارس عادی (تلفیقی فراگیر) با نیازهای ویژه تحت آموزش هستند و حدود ۳۰۰ نیروی موظف و غیرموظف در ۱۱۹ کلاس درس در این حوزه خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند.

شریفی بر دو اولویت‌های اصلی در آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد و گفت: نخست، شخصی‌سازی آموزش و فرصت زندگی باکیفیت؛ ما برای هر دانش‌آموز با نیازهای ویژه، باید فرصت یادگیری، پیشرفت و مهمتر از همه، فرصت زندگی و زندگی با کیفیت را فراهم کنیم. این به معنای شخصی‌سازی آموزش است. اگر امروز دنیا به دنبال شخصی‌سازی آموزش با استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات کمک‌آموزشی است، ما در آموزش و پرورش استثنایی از دیرباز پیشگام این امر بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان در چهارشنبه 5 آذر، وی افزود: اولویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی؛ در کنار شخصی‌سازی آموزش و در راستای تحقق زندگی باکیفیت، در آموزش و پرورش استثنایی باید به دنبال تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی باشیم. حتی پیش از توجه به مهارت‌های دانشی و ساحت علمی و فناورانه که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، باید به این مهارت‌ها بپردازیم. مهارت‌های ارتباطی، زندگی روزمره، رفتارهای اجتماعی و خودمراقبتی از اولویت‌های اصلی ما هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا این فضای امن، حمایتی و بدون تبعیض را نه تنها برای دانش‌آموزان عزیز، بلکه برای همه همکاران در این مدارس نیز فراهم آوریم.

 رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان سمنان، نیز از اجرای فرآیند تبادل تجارب و اشتراک‌گذاری دستاوردها میان مدیران شهرستان‌ها و مناطق در قالب طرح "همتا" و به شیوه میزبانی و میهمانی خبر داد.

محمد کرمانی افزود: هدف از این برنامه، تحقق دقیق‌تر فعالیت‌های تعریف‌شده در آموزش و پرورش استان است، که در قالب ۷۰ انتظار ارائه شده‌اند. همچنین ایجاد بستری برای ارتقای کیفی فعالیت‌ها و همسوسازی آن‌ها با اهداف تعیین‌شده از دیگر اهداف این طرح آموزشی است.

وی با اشاره به نقش تجربیات موفق در شتاب‌بخشی به اهداف و کاهش خطاهای تکراری در مدارس، اظهار کرد: تبادل دستاوردها، روش‌های کارآمد، ابزارهای اجرایی و تحلیل‌های میدانی در طرح "همتا"، نقشی اساسی در تقریب نگرش، گسترش بینش مشترک، تقویت توانمندی حرفه‌ای و بهبود فرآیند تصمیم‌سازی ایفا می‌کند.

وی افزود: این رویکرد نه تنها به انتقال دانش، تجربه و مهارت می‌انجامد، بلکه موجب تقویت روحیه هم‌افزایی سازمانی، ایجاد حس مسئولیت مشترک و افزایش انسجام شبکه‌ای میان شهرستان‌ها و مناطق خواهد شد.

انتهای پیام