شناسهٔ خبر: 75986691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار اصفهان: نمایشگاه گردشگری آغازی برای تحول این صنعت در اصفهان است

برنا- گروه استانها: استاندار اصفهان گفت: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستیم فقط یک رویداد نیست بلکه آغازی برای یک حرکت جدید در استان با بازتعریف مسیرهای گردشگری، تقویت بخش خصوصی و حرکت به سمت گردشگری داده‌محور است. برنا- گروه استانها: استاندار اصفهان گفت: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستیم فقط یک رویداد نیست بلکه آغازی برای یک حرکت جدید در استان با بازتعریف مسیرهای گردشگری، تقویت بخش خصوصی و حرکت به سمت گردشگری داده‌محور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در آئین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اظهار کرد: اصفهان شهری است که میراث‌دار تاریخ ایران کهن و موتور پیشران توسعه گردشگری است؛ نمایشگاه گردشگری فرصتی است تا ظرفیت‌های این حوزه در استان و کشور را به کشورهای دور، سرمایه‌گذاران و استان‌های همسایه به ویژه مثلث طلایی گردشگری معرفی کنیم.

وی افزود: حضور شهرستان‌ها، شهرها، دهیاری‌ها، فعالان بخش خصوصی و هنرمندان صنایع‌دستی نشان می‌دهد که گردشگری استان اصفهان یک حرکت جمعی و هماهنگ است؛ در استان اصفهان ۱۱۴ شهر و بیش از هزار روستای زیبا وجود دارد که هر یک ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری دارند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این جایگاه برای ایجاد مسیرهای مشترک است، عنوان کرد: از این طریق استان‌های همجوار مثل یزد و فارس نیز می‌توانند خود را معرفی کنند؛ اصفهان یکی از بازیگران اصلی راه ابریشم بوده و هست.

وی تأکید کرد: هدف از این رویداد نه ایجاد یک رقابت بین استان‌ها و شهرهای مختلف بلکه معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان و کشور و همچنین افزایش سهم اصفهان در این حوزه است؛ اصفهان دارای گردشگری روستایی، عشایری، طبیعت‌گردی و میراث فرهنگی ناملموس است که امروز بخشی از آنها در این رویداد به نمایش درمی‌آید.

جمالی‌نژاد افزود: اصفهان سرشار از مقصدهایی است که بر اساس داده طراحی شده و رضایت گردشگر و بازگشت دوباره او را چندین برابر می‌کند؛ خوشبختانه زیرساخت‌های گردشگری در استان اصفهان ارتقا خوبی داشته که تا پایان سال بازهم افزایش خواهد داشت.

وی با تأکید بر توسعه تعاملات گردشگری بین بخش‌های مختلف تصریح کرد: هم‌افزایی بین شهرستان‌ها و استان‌ها می‌تواند اقدامات جزیره‌ای در حوزه گردشگری را به یک شبکه تبدیل کرده و هر شهرستان به عنوان یک مقصد مستقل، توزیع متوازن سفر را ایجاد و ضریب ماندگاری مسافر را افزایش دهد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستیم فقط یک رویداد نیست بلکه آغازی برای یک حرکت جدید در استان با بازتعریف مسیرهای گردشگری، تقویت بخش خصوصی و عمومی غیردولتی، دیده شدن جاذبه‌ها و گنجینه‌های ناپیدا و شنیده شدن روایت‌های ناگفته استان، افزایش همکاری‌های بین استانی و حرکت به سمت گردشگری داده‌محور و دانش‌بنیان است.

وی افزود: همه این اقدامات می‌تواند گردشگری اصفهان را متحول کرده و به سمت مسیرهای جدید سوق دهد.

جمالی‌نژاد تأکید کرد: بازار گردشگری و صنایع دستی پول‌محور نیست بلکه اعتمادمحور است و در این زمینه چرخش از عرضه‌محوری به سمت تقاضامحوری بسیار مهم است؛ در اقتصاد مدرن، صادرات به معنای ساختن زبانی مشترک میان تولیدکننده و بازار جهانی و همچنین خلق تصویری از کشور و روایت‌های جدیدی است که در ذهن مصرف‌کننده ماندگار شود.

وی افزود: اگر قرار است صادرات واقعی شکل بگیرد، باید از «حجم فروش» عبور کنیم و به عمق رابطه برسیم؛ از مشتری، به مخاطب، از معامله، به همکاری و از محصول، به معنا دست یابیم. صادرات پایدار فقط با کالا ساخته نمی‌شود بلکه با اعتماد و تداوم ارتباطات بین‌المللی و همدلی و هم‌افزایی شکل می‌گیرد.

 

گردشگری نیازمند حرکت به سوی فناوری‌های نوین است

جمالی‌نژاد همچنین در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اصفهان اظهار کرد: اصفهان در داشتن تمام انواع گونه‌های گردشگری، استانی بی‌نظیری است و از گردشگری تاریخی تا طبیعی را در خود جای داده است.

وی با اشاره به پایتخت بودن شهر اصفهان در سه دوره تاریخی عنوان کرد: ظرفیت‌های به جا مانده از این سه دوره همچنان در اصفهان دیده می‌شود؛ از طرفی صنایع‌دستی اصفهان نیز روح مضاعفی به جاذبه‌های گردشگری آن داده است.

استاندار اصفهان با اشاره به ظرفیت جهانی گردشگری بیان کرد: گردشگری ۱۰.۳ درصد از تولیدات ناخالص جهانی و ۱۱.۷ تریلیون دلار از درآمد جهان را به خود اختصاص داده است؛ همراه شدن با این هدف جهانی امری مهم است که می‌تواند در اصفهان با قابلیت‌ها و جایگاه ویژه آن در حوزه گردشگری، محقق شود.

وی با تأکید بر ایجاد تغییر اساسی در استفاده از گردشگری در اصفهان عنوان کرد: گردشگری این ظرفیت را دارد که با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین معرفی شود و اگر این موضوع در دستورکار قرار نگیرد، موفقیت را از ما سلب می‌نماید؛ افزایش استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در زیرساخت‌هایی همچون هتل‌ها بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

جمالی‌نژاد تأکید کرد: با وجود تأکید بر توسعه فناوری‌های نوین اما گردشگری امروزی نمی‌خواهد در یک حباب خالی و به دور از فرهنگ بومی و محلی معرفی شود و لازم است این صنعت در محل خود شکوفا گردد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی در استان اصفهان بیان کرد: کلان‌روندهای صنعت باید در اصفهان مطالعه و بومی‌سازی شود و ظرفیت‌های صنعتی اصفهان در زمینه توسعه گردشگری صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جایگاه اصفهان به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری کشور تصریح کرد: در سال ۲۰۲۵ به بیان سازمان گردشگری، ایران در میان ۲۰ مقصد اصلی گردشگری جهان اعلام شده و میدان نقش‌جهان اصفهان به عنوان دومین جاذبه برتر کشور معرفی شده است؛ افزایش ۲۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال جاری و بازدید بیش از ۳.۵ میلیون نفر در نیمه نخست سال علی‌رغم جنگ ۱۲ روزه بیانگر جذابیت مقصد ایران در جهان است و پیش‌بینی‌ها حاکی از ورود ۱۴ میلیون گردشگر از مبدا کشورهای عراق، هند و چین به ایران است.

وی افزود: دیگر نفت تعیین‌کننده قدرت نیست بله «روایت» (Narrative) قدرت است؛ کشورهای همسایه فهمیده‌اند که برای جذب توریست و سرمایه، باید “تصویر جذاب” صادر کنند. ایران با داشتن ریشه ۲۵۰۰ ساله، محتوای غنی‌تری دارد، اما در “بسته‌بندی و ارائه” (Packaging & Delivery) عقب مانده است.

جمالی‌نژاد تأکید کرد: همکاری میان هنرمندان، راهنمایان گردشگری و برندهای محلی، مسیر تازه‌ای برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری ایجاد می‌کند؛ آینده گردشگری فرهنگی ایران در گرو ترکیب اصالت با نوآوری و جذب مخاطبان بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه صادرات هنر سیاست‌گذاری هنرمندانه می‌خواهد، نه تکرار تجربه‌های شکست‌خورده، گفت: ارتقای کیفیت تولید با تمرکز بر استانداردسازی و افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی، کلید موفقیت در بازارهای جهانی است؛ در این زمینه بهره‌گیری از مواد اولیه ایرانی، هم به اقتصاد محلی کمک می‌کند و هم اصالت محصولات را حفظ می‌کند.

استاندار اصفهان افزود: آموزش و توانمندسازی هنرمندان با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، موجب رشد مهارت و خلاقیت در این حوزه می‌شود و ترویج گردشگری فرهنگی با ترکیب صنایع دستی با گردشگری، فرصت‌هایی نوین برای رونق اقتصادی فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر داده‌محوری در توسعه تصریح کرد: تحلیل داده‌های بازار و مصرف، راهی برای هدفمند کردن برنامه‌های توسعه است؛ بازار گردشگری و صنایع دستی پول‌محور نیست بلکه اعتمادمحور است و در این زمینه لازم است از عرضه‌محوری به سمت تقاضامحوری حرکت کرد.

انتهای پیام