همشهری آنلاین: جشنواره پویانمایی تهران سال ۷۷ اولین دوره اش با حضور انیمیشن های مختلف جهانی برگزار شد. این جشنواره بعدها به شکل دوسالانه برگزار شد.
می توان گفت این جشنواره تقریبا توانسته جایگاه جهانی خودش را در مقایسه به دیگر جشنواره کوچک و بزرگی که برگزار می شود به شکل تخصصی پیدا کند.
جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در دو بخش مسابقهی ایران و مسابقهی بینالملل (چشمانداز و نمایش ویژه) برگزار میشود. در کنار جشنواره، نشستهای تخصصی، بخشهای جانبی، بازار بزرگ ملی پویانمایی، قراردادهای خرد و کلان در میتینگها، گفتگوی ویژه و تخصصی و رایزنیهایی بدون محدودیت حد و مرزها در پیچینگها با افراد خبرهی بینالمللی برگزار میشود.

بخش مسابقه شامل ۱۰ بخش است: ۱- فیلم کوتاه ۲- فیلم بلند ۳- دانشجویی ۴- دینی ۵- کودک ونوجوان ۶- سریالی ۷- تبلیغاتی ۸- تجربی ۹- گرافیک متحرک ۱۰- هوش مصنوعی. همچنین آثار برجستهی پویانمایی بینالملل و ایران در دو بخش چشمانداز و نمایش ویژه، به امید معرفی و ارائهی آثار برتر این صنعت به مخاطبان و تماشاگران ایرانی به نمایش در میآید و جشنواره را به دانشگاهی کوچک برای علاقمندان این هنر - صنعت تبدیل کرده است. چهاردهمین دوره این جشنواره، ۱۴۰۵ در تهران از ۳ تا ۷ خرداد ماه، برگزار میشود. با توجه ماه های باقیمانده به برگزاری جشنواره، فراخوان چهاردهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی (انیمیشن) تهران، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. بر اساس فراخوان چهاردهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، زمان انتخاب آثار نیز نیمه اول بهمن ۱۴۰۴ اعلام شده و دبیرخانه، تنها فیلمهایی با فرمتهای زیر را پذیرا است. در بخش «مسابقه» جشنواره پویانمایی تهران، سه بخش از جمله «سرو و زیتون» (غزه) با رویکرد بررسی جنایتهای استکبار جهانی در طول تاریخ و ترویج فرهنگ مقاومت و صیانت از کرامت انسان، به ویژه حفظ سرزمین و عزت مردم فلسطین، «گرافیک متحرک» (موشن گرافیک) و «هوش مصنوعی» نیز اضافه شده است.
بر اساس این فراخوان، هیأت داوران در بخش مسابقه ایران، آثار تولید شده پس از سال ۱۴۰۱ و در بخش مسابقه بینالملل آثار خارجی ساخته شده پس از ژانویه ۲۰۲۲ را مورد داوری قرار خواهند داد. بر همین اساس، نمایش آثار بخش «چشمانداز» با تأکید بر جنبههای آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف صورت میپذیرد که در آن پرداختن به موضوعهایی مانند معرفی استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی و مروری بر آثار یک فیلمساز مورد توجه قرار خواهد گرفت.