به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش سیتنا، سارا استوار، در یادداشتی نوشت: چند هفته پیش، در حیاط دولت، درست بعد از پایان جلسه هیئت دولت، از آقای کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، درباره موضوعی پرسیدم که هر سال با آغاز فصل سرما به دغدغه خانوادهها تبدیل میشود؛ با سردتر شدن هوا و تشدید آلودگی، احتمال تعطیلی مدارس و برگزاری کلاسهای مجازی بالا میرود؛ آیا وزارت آموزشوپرورش برای این شرایط برنامهای دارد؟
پاسخ آقای وزیر - دستکم برای منِ خبرنگار حوزه ارتباطات - تعجبآور بود.
ایشان گفتند: «این موضوع در حوزه ما نیست؛ باید از وزیر ارتباطات بپرسید.» اما بلافاصله افزودند که طبق گفته وزارت ارتباطات، زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی فراهم است.
از سوی دیگر، وزارت ارتباطات نیز بارها بهصورت رسمی اعلام کرده بود که شبکه توان مدیریت این حجم از ترافیک را دارد و آماده است تا در صورت غیرحضوری شدن مدارس، خللی در سرویسدهی ایجاد نشود.
اما امروز (سه شنبه - چهارم آذرماه)، درست در نخستین روزهایی که آلودگی هوا افزایش یافته و بخشی از کلاسها به صورت غیرحضوری برگزار شده، شاهد رخدادی هستیم که تجربه چند سال اخیر را برای خانوادهها و حتی معلمان تکرار کرد: اختلال در پیامرسانهای داخلی.
کاربران زیادی به سیتنا پیام دادند: از کندی بارگذاری گرفته تا قطعیهای مقطعی، تأخیر در ارسال و حتی از دسترس خارج شدن برخی امکانات.
پیامرسان بله نیز رسماً اعلام کرد:«به دلیل افزایش ترافیک ناشی از غیرحضوری شدن مدارس و مراجعه گسترده کاربران، بخشی از سرویس پیامرسان طی ساعات گذشته با اختلال و تأخیر مقطعی همراه بوده است.»
این در حالی است که تا همین چند روز پیش بارها تأکید شده بود زیرساختها برای چنین وضعیتی آماده است.
اگر با یک موج محدود و چندساعته ترافیک اینترنت، پیامرسانهای داخلی دچار اختلال میشوند، چگونه میتوان اعتماد داشت که در شرایط بحرانیتر - مانند تعطیلی سراسری مدارس - این سرویسها تاب بیاورند؟
در ماجرای امروز، بیش از آنکه صرفاً با یک اختلال فنی روبهرو باشیم، با یک پرسش جدی در سطح سیاستگذاری مواجه ایم:
وقتی دو وزارتخانه مرتبط، هر کدام مسئولیت را به دیگری حواله میدهد و در عین حال هر دو از «آمادگی کامل» سخن میگویند، پس سهم این ناهماهنگی را چه کسی باید پاسخ دهد؟
معلمی که کلاسش بالا نمیآید؟
دانشآموزی که در میانه درس قطع میشود؟
یا خانوادهای که میان کار و درس بچهها گرفتار سردرگمی است؟
اختلال امروز، فقط یک مشکل فنی نبود؛ هشدار دوبارهای بود درباره شکاف میان حرف و عمل، و درباره لزوم یک سیاست واحد، شفاف و پاسخگو در زمانی که آموزش دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است.

۲۲۷۳۲۳
∎