شناسهٔ خبر: 75975327 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

محتوای بسته‌های یادگیری هر سال تغییر می کند/ روایت‌گری جنگ ۱۲ روزه متناسب با سنین دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تشریح رویکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مستندسازی مقاومت در جنگ ۱۲ روزه، بر لزوم روایت‌گری متناسب با سنین مختلف دانش‌آموزان و نقش فعالیت‌محوری در یادگیری تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علی لطیفی در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، با اشاره به طراحی بسته‌های تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع می‌کنیم» گفت: این بسته‌ها با هدف روایت‌گری درست، دقیق و شایسته از دفاع مقدس ۱۲ روزه طراحی شده و برای هر دوره سنی با زبان، ساختار و سطح فعالیت متفاوت تولید شده است.

لطیفی در ادامه، افزود: بسته اول برای دوره دوم ابتدایی یعنی پایه‌های چهارم الی پنجم، روایت داستان‌محور برای کودکان است که با زبانی ساده و تصویری جذاب، مفهوم «دفاع از ایران» را برای چشم‌های کوچک اما دقیق کودکان توضیح می‌دهد. بسته دوم برای دوره اول متوسطه یعنی پایه‌های هفتم الی نهم و بسته سوم برای دوره دوم متوسطه یعنی پایه‌های دهم الی دوازدهم که ویژه نوجوانان طراحی شده و شامل تحلیل، تاریخ، مستند روایی و داستان‌های واقعی از رشادت‌هاست.

وی ادامه داد: در این بسته‌ها تلاش کردیم از روایت‌گری صرف فاصله بگیریم و به سمت فعالیت‌محوری، تحلیل و کارگروهی برویم. دانش‌آموز باید در فرایند یادگیری درگیر شود، تصمیم بگیرد، تحلیل کند و خودش روایت را بازآفرینی کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این بسته‌ها جایگزین کتاب درسی نیست، تصریح کرد: کتاب درسی جایگاه ثابت دارد اما برای رخدادهایی مانند دفاع مقدس ۱۲ روزه باید بسته‌های ویژه، کوتاه‌مدت و اثرگذار طراحی شود.

وی مشارکت گسترده دستگاه‌ها، نخبگان و بدنه کارشناسی را یکی از ویژگی‌های مهم طراحی و تولید این بسته‌ها دانست و گفت: در این بسته‌ها از نویسندگان با گرایش‌های فکری متفاوت دعوت کردیم. تنها خط قرمز ما تعلق به کشور و باور به ایران اسلامی بود؛ همین تنوع موجب شد نگاه ملی و چندصدایی بر کار حاکم شود.

لطیفی با اشاره به اینکه متن‌های اولیه به‌صورت جمع‌سپاری تولید شده است، افزود: بیش از ۸۰ تا ۹۰ متن اولیه تهیه شد، اما بر اساس اصول تربیتی، انسجام روایت و تناسب با سنین مختلف، بازنگری و تلفیق صورت گرفت تا به خروجی نهایی برسیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت بسته در سال آینده گفت: این بسته تنها برای امسال است و سال بعد با توجه به شرایط، رخدادها و نیازهای آموزشی، محتوایی تازه طراحی خواهد شد. معتقدیم در حوزه آموزش مناسبتی باید محتوای زنده و به‌روز تولید شود، بازتکرار بسته‌های سال قبل نباشد.