شناسهٔ خبر: 75974232 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جزئیات تازه از «گزارش یک تولد»/ فیلمی که حمله به ساختمان شیشه‌ای را روایت می‌کند

چند روزی است رسانه‌ها از تولید پروژه‌ای جنجالی درباره حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان شیشه‌ای صداوسیما خبر می‌دهند؛ فیلمی که هنوز وارد تولید نشده اما شایعات و خبرسازی‌ها، آن را به محور بحث‌های داغ رسانه‌ای تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی رسانه‌ها با تیترهایی هیجان‌انگیز، از تولید فیلمی جنجالی با محوریت «سحر امامی» و ماجرای حمله به ساختمان شیشه‌ای خبر دادند؛ تیترهایی که به‌سرعت به بحث‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی انجامید و گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای را درباره بازیگران، لوکیشن و حتی قصد عوامل از تولید چنین اثری برانگیخت.

اما حقیقت چیست؟

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد اصل خبر ساخت پروژه بی‌ارتباط با ماجرای حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان شیشه‌ای نیست، اما آنچه منتشر شده «همه واقعیت» نیست.

نه برای جشنواره فجر است، نه برای پرده سینما؟

به‌خلاف آنچه در برخی خبرها آمده است، «گزارش یک تولد» اساساً فیلم سینمایی نیست، این پروژه یک داکیو‌دراما یا مستندنمایشی 90دقیقه‌ای است؛ با فیلمنامه‌ای آماده، اما بدون تولید رسمی آغاز شده است، پروانه آن نیز در گروه فیلم‌سازی غیرسینمایی صادر شده و تنها برای نمایش خانگی یا شبکه‌های ویدئویی قابل استفاده است، البته هنوز تا مرحله تولید نمی‌توان طراحی آن را هم قطعی دانست،

چرا که در جلسه اخیر شورای پروانه فیلم‌سازی غیرسینمایی، فیلم‌نامه «گزارش یک تولد» به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و کارگردانی و نویسندگی یاسر انتظامی‌پژوه کنار چند فیلم‌نامه دیگر مورد موافقت قرار گرفت. این پروژه، تنها یکی از هشت فیلم‌نامه‌ای بود که مجوز تولید دریافت کردند.

گلایه‌های تهیه‌کننده: «خبرسازی‌ها دارد به پروژه ضربه می‌زند»

محمد شکیبانیا که تهیه‌کننده کار است، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار تسنیم مهم‌ترین انتقادش را متوجه انتشار خبرهای ناقص و نادرست می‌داند؛ خبرهایی که باعث می‌شود برخی تصور کنند خود عوامل فیلم در حال فضاسازی رسانه‌ای هستند یا می‌خواهند با ایجاد فشار خبری مسیر تأمین سرمایه را هموار کنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد پروژه هنوز وارد مرحله تولید رسمی نشده است و مذاکرات با عوامل و بازیگران در مراحل اولیه قرار دارد، البته به‌نظر می‌رسد با توجه به وجود گزارش‌های تلویزیونی، مستندها، بازخوانی‌ها و داده‌های رسانه‌ای قابل جمع‌آوری، نویسنده یا نویسندگان پروژه نیز کار چندان سختی نداشته‌اند و در صورت آغاز تولید، احتمالاً با افراد مؤثر در ماجرا برای راستی‌آزمایی گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد.

ماجرای لوکیشن چیتگر و حاشیه بازیگران

در روزهای گذشته، خبرهایی درباره فیلم‌برداری پروژه‌ای با عنوان «بازگشت سحر» در چیتگر منتشر شد؛ خبرهایی که حضور بازیگرانی چون عاطفه حبیبی، شهرزاد کمال‌زاده، مرتضی کاظمی و میلاد میرزایی را مطرح می‌کرد، حتی اعلام شد اتابک نادری قرار است نقش پیمان جبلی را ایفا کند، با این حال هیچ‌کدام از بازیگران یا پاسخ ندادند و یا این نکته را مطرح کردند که هنوز هیچ چیزی مشخص نیست.

یعنی بر اساس روال عادی دیگر پروژه‌ها، هنوز با هیچ یک از بازیگران یا عوامل تولید قرار رسمی بسته نشده است و جزئیات قطعی مشخص نیست، با این حال، برخی رسانه‌ها و کانال‌های مجازی پیش از رخ دادن اتفاق رسمی، با گمانه‌زنی، به پروژه رسمیت می‌بخشند، حتی کاوه خداشناس، که نامش در فهرست بازیگران ذکر شده بود، در استوری خود تلویحاً حضورش در این پروژه را تکذیب کرد.

تفاوت اسامی؛ «بازگشت سحر» یا «گزارش یک تولد»؟

یکی از گره‌های اصلی ماجرا نیز اختلاط اسامی پروژه‌ها است، نام‌هایی مانند «بازگشت سحر»، «تولدی دیگر» و «ساختمان شیشه‌ای» در خبرها دست‌به‌دست می‌شود، در حالی که بر اساس اسناد رسمی، تنها پروژه دارای مجوز، «گزارش یک تولد» است.

حمایت صداوسیما از پروژه‌های نمایشی حساس؛ بسازیم قبل از آنکه برایمان بسازند

سازمان صداوسیما در سال‌های اخیر نشان داده است که تمایل دارد از ساخت پروژه‌های نمایشی حساس حمایت کند؛ همان سیاستی که به‌تعبیر یکی از فعالان رسانه‌ای، شبیه ضرب‌المثل معروف «بسازیم تا قبل از اینکه برایمان بسازند» است. این رویکرد نشان می‌دهد که حتی پروژه‌های جنجالی و مخاطره‌آمیز، در صورتی که رویکردی مستند ـ درام و تحقیقاتی داشته باشند، می‌توانند با حمایت نسبی این سازمان مسیر تولید خود را طی کنند.

جالب آن‌که پیمان جبلی اخیراً در جمع نویسندگان و در دیداری با اهالی قلم، به برنامه‌ریزی برای ساخت یک پروژه نمایشی درباره جنگ 12روزه اشاره کرده است؛ پروژه‌ای که طبیعتاً نمی‌تواند بی‌تأثیر از حوادث و اتفاقات ساختمان شیشه‌ای باشد و نشان می‌دهد صداوسیما همچنان در حال بررسی و حمایت از پروژه‌هایی است که همزمان هم مستند باشند و هم روایت‌های حساس را پوشش دهند.

انتهای پیام/+