به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انشالله رحمتی در گفتوگو با ستاد خبری سیوسومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه هانری کربن در کتاب «ارض ملکوت» بهصورت مستقیم به شخصیت حضرت زهرا (س) پرداخته است، ادامه داد: کربن در فصل دوم این کتاب با عنوان «ارض عرفانی هورقلیا» بحث خود را با «اوج گیری آهنگها؛ فاطمه دختر پیامبر و ارض ملکوت» شروع میکند که به نظر من بحث بسیار عمیقی است.
وی افزود: هانری کربن حضرت فاطمه (س) را ذیل دو مفهوم کلیدی که در تمام ادیان یا تعبیر دقیقتر تمام معنویتها مشترک است یعنی «سوفیاشناسی» (خردزنانه) و «تأنیث خلاق» تحلیل میکند. سوفیا همان تجلی زنانه حکمت الهی در جهان است و بدون فهم این دو مفهوم یعنی «سوفیاشناسی» و «تأنیث خلاق»، اشارات کربن درباره حضرت زهرا (س) به درستی درک نخواهد شد.
این مترجم و مدرس فلسفه ادامه داد: در این نگاه کربن، بانو فاطمه زهرا (س) جایگاهی جهانشمول و فراتر از حیطه مذهب شیعه پیدا میکند؛ تا آنجا که کربن از فاطمه به مثابه «ارض لاهوت» یاد میکند و در این ارض لاهوت و ارض ملکوت پیوستگی عمیقی بین ایران مزدایی و ایران شیعی برقرار میسازد که بسیار بحث عمیقی است.
این مترجم آثار کربن به دیگر خوانشهای کربن از حضرت فاطمه (س) در آثارش نیز اشاره کرد و گفت: غیر از کتاب «ارض ملکوت» در مجموعه چهارجلدی «اسلام ایرانی» بهویژه مجلدات اول و چهارم و نیز کتاب «زمانه ادواری در عرفان اسماعیلیه» اشارههای متعددی به حضرت زهرا (س) وجود دارد؛ به ویژه درباره مفهوم «فاطمه فاطر» یعنی فاطمه خلاق و خالق که میتوان مطالب ارزشمندی را در آن مباحث یافت.

رحمتی در پایان به اثر خود در این زمینه اشاره کرد و افزود: در فصل چهارم از جلد اول کتاب «کربنشناسی» که به تازگی منتشر شده، کوشیدهام تصویری روشن و منسجم از دیدگاه کربن درباره تأنیث خلاق، سوفیاشناسی و جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) ارائه دهم. به نظر من اگر تمام اشارات پراکنده کربن در کنار هم گذاشته و فهمیده شود، میتوان گفت که او یکی از بهترین بیانات را درباره جایگاه حضرت زهرا (س) در عرفان و معنویت شیعه ارائه داده است.
∎