شناسهٔ خبر: 75972635 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

غربالگری اجباری همه دانش‌آموزان در سال آینده

آموزش‌وپرورش راه‌حل مشارکت روستاهای فاقد اینترنت را اعلام کرد

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش با تشریح الزامات قانونی «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» گفت: طبق آیین‌نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، همه دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴ باید در طرح غربالگری روانشناختی شرکت کنند؛ طرحی که با هدف شناسایی به‌موقع مشکلات رفتاری و روانی و جلوگیری از تبدیل آنها به آسیب، در تمامی مدارس کشور حتی مناطق فاقد اینترنت الزامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، سمیه سادات ابراهیمی با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: بر اساس ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، آموزش و پرورش موظف است هر ساله نسبت به شناسایی دانش آموزان آسیب دیده یا آسیب پذیر از طریق رصد مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنان از طریق سامانه نماد اقدام کند. از طرفی بر اساس تکالیف مندرج در آیین نامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) وزارت آموزش و پرورش موظف است در سال تحصیلی ۱۴۰۵_۱۴۰۴ تمامی دانش آموزان ابتدایی و متوسطه را غربالگری کند.

به گفته وی، هدف از اجرای غربالگری، ارزیابی وضعیت روانشناختی دانش آموزان و شناسایی بموقع مسائل و مشکلات دانش آموزان به منظور مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های روانی اجتماعی در طول دوران تحصیل می‌باشد. فرایند شناسایی و غربالگری کمک می‌کند مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان قبل از اینکه به آسیب تبدیل شوند شناسایی شده و برنامه ریزی مناسب برای ارائه مداخلات و آموزش‌های ارتقایی به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس در راستای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی اجتماعی صورت پذیرد. از همین‌رو اجرای آن در تمام مدارس کشور، اعم از شهری و روستایی، الزامی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دانش‌آموزان مناطق روستایی دورافتاده که دسترسی به اینترنت یا تجهیزات رایانه‌ای ندارند چگونه باید در غربالگری شرکت کنند، توضیح داد: این دغدغه به درستی مطرح شده و وزارت آموزش و پرورش برای آن راه‌حل اجرایی و عملیاتی پیش‌بینی کرده است. چنانچه در نزدیکی آن مدرسه، مرکز یا مدرسه دیگری با امکانات و زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد، مدیر مدرسه می‌تواند با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را به صورت گروهی به آن محل منتقل کنند. چنانچه امکان این میسر نشود، مدیر مدرسه می‌تواند به صورت سنتی (چاپ سوالات آزمون روی برگه و تهیه پاسخنامه) از دانش آموزان آزمون بگیرد و سپس با هماهنگی والدین، پس از ورود به سامانه my.medu.ir پاسخ‌ها را به سامانه منتقل کند.

ابراهیمی افزود: این شیوه علاوه بر حفظ عدالت آموزشی، باعث می‌شود هیچ دانش‌آموزی از فرآیند غربالگری و خدمات مشاوره‌ای محروم نماند. استاندارد بودن اجرای این طرح برای تمام دانش‌آموزان کشور برای ما اولویت جدی است.

مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: هدف ما شناسایی دقیق و مداخله بهنگام در مورد دانش‌آموزانی است که نیازمند توجه بیشتر هستند، و اطمینان می‌دهیم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل محدودیت‌های زیرساختی از این حق مهم محروم نخواهد شد.

انتهای پیام/