شناسهٔ خبر: 75971372 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چت‌جی‌پی‌تی به دستیار هوشمند خرید مجهز شد

قابلیت جدید ChatGPT می‌تواند خریدهای آنلاین را دقیق‌تر، سریع‌تر و شخصی‌تر از همیشه کند.

صاحب‌خبر -
هم‌زمان با نزدیک‌شدن جمعه‌‌ی سیاه، OpenAI قابلیت تازه‌ای برای چت‌جی‌پی‌تی ارائه کرد که تجربه‌ی خرید آنلاین را بسیار ساده‌تر می‌کند. این ویژگی جدید با نام Shopping Research به‌تدریج برای کاربران فعال می‌شود و به شما کمک می‌کند محصولات مختلف را راحت‌تر مقایسه کنید.
 
ابزار جدید هوش مصنوعی ChatGPT برای همه‌ی کاربران ازجمله حساب‌های رایگان قابل استفاده است و طبق اعلام OpenAI تا پایان تعطیلات، محدودیت خاصی برای استفاده وجود ندارد. فقط باید وارد حساب کاربری خود وارد شوید و از منوی «+» گزینه‌ی Shopping research را انتخاب کنید. ChatGPT همچنین به‌صورت خودکار درخواست‌هایی را که برای این مدل تجاری جدید مناسب‌تر هستند به آن ارجاع می‌دهد؛ مثلاً اگر بنویسید «ساکت‌ترین جاروبرقی شارژی مناسب آپارتمان کوچک را پیدا کن»، این دستیار می‌داند چگونه پاسخ دهد.
 
به‌نوشته‌ی انگجت، ویژگی Shopping Research فراتر از مقایسه‌ی کالاها می‌تواند پیشنهادهای خرید اقتصادی، گزینه‌های مشابه یک محصول و حتی هدایای مناسب را پیدا کند. کافی است از یک لباس عکس بگیرید و از چت‌جی‌پی‌تی بخواهید نمونه‌ای مشابه با قیمت کمتر از ۲۵۰ دلار پیشنهاد دهد. این ابزار در طول مکالمه سؤال‌های تکمیلی می‌پرسد تا دقیق‌ترین پیشنهاد را ارائه دهد. کاربران ChatGPT Pulse حتی کارت‌های هوشمند و راهنمای خرید شخصی‌سازی‌شده بر اساس سابقه‌ی گفت‌وگو دریافت می‌کنند.
 
قابلیت دستیار خرید ChatGPT از نسخه‌ی ویژه‌ی مدل GPT-5 mini بهره می‌برد که به‌طور اختصاصی برای وظایف مرتبط با خرید آموزش دیده است. OpenAI می‌گوید این مدل اطلاعات را از منابع معتبر می‌خواند، داده‌ها را از منابع مختلف ترکیب می‌کند و با استناد دقیق، پژوهش محصول باکیفیتی ارائه می‌دهد. گفته می‌شود این دستیار خرید در ذکر صحیح مشخصات محصول عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های عمومی‌تر مثل GPT-5 Thinking دارد اما کاملاً هم بی‌خطا نیست.
 
OpenAI هشدار می‌دهد که شاید Shopping Research در برخی جزئیات مانند قیمت و موجودی کالا دچار اشتباه شود و کاربران باید برای اطلاعات دقیق‌تر به فروشگاه اصلی مراجعه کنند. این مدل بیشترین دقت را در حوزه‌هایی مثل الکترونیک، لوازم‌خانگی و محصولات زیبایی دارد.
 
منبع: زومیت