شناسهٔ خبر: 75966247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی مطرح کرد

اصفهان در مسیر مدیریت شهری انسان‌محور؛ فناوری در خدمت انسان

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سال دوم فعالیت‌های هوشمندسازی در اصفهان در راستای تقویت لبه مدیریت شهری پیش می‌رود، گفت: سکوی اصفهان هوشمند با مأموریت هوشمندسازی محیط شهری فعالیت می‌کند.

صاحب‌خبر -

سعید فردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به نظر می‌رسد در حوزه شهر هوشمند، به‌جای واژه طراحی، استفاده از مفهوم مدیریت شهری دقیق‌تر و جامع‌تر باشد؛ زیرا هدف ما نه‌فقط ساخت ابزارهای فناورانه بلکه مدیریت هوشمندانه شهر با محوریت انسان است.

وی با اشاره به اینکه سال دوم فعالیت‌های هوشمندسازی در اصفهان در راستای تقویت لبه مدیریت شهری پیش می‌رود، افزود: سکوی اصفهان هوشمند با مأموریت هوشمندسازی محیط شهری فعالیت می‌کند و وقتی از هوشمندسازی محیط شهر سخن می‌گوئیم، یعنی مجموعه‌ای از فرایندها و سیستم‌ها از جمله فضای سبز، عبور و مرور، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، مسیریابی، مکان‌یابی، نظارت تصویری، اعلان صوتی و سایر سامانه‌های خدمات شهری را دربر می‌گیرد.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تاکید کرد: این اقدامات در حوزه فناوری با عنوان فناوری عملیاتی شناخته می‌شود و در واقع، سکوی اصفهان هوشمند ترکیبی از حسگرها، تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی است که به مدیریت شهری کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از سطح شهر در اختیار داشته باشد و بتواند خدمات را به‌صورت سریع‌تر، دقیق‌تر و با کیفیت بالاتر به شهروندان ارائه دهد.

فردانی در توضیح نقش هوش مصنوعی در این فرایند گفت: گاهی از هوش مصنوعی تنها برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنیم، در برخی موارد علاوه بر جمع‌آوری، داده‌ها تحلیل می‌شوند و در سطوح پیشرفته‌تر، تصمیم‌گیری نیز به خود ماشین واگذار می‌شود و به عنوان مثال، در برنامه‌ریزی جدید، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شهر بر اساس میزان تراکم خودروها در تقاطع‌ها به صورت پویا زمان‌بندی می‌شوند که در این حالت، جمع‌آوری، تحلیل و تصمیم‌گیری به‌صورت خودکار و در همان محل انجام می‌شود و این همان مفهوم تصمیم‌گیری در لبه تجهیزات است.

وی ادامه داد: در حوزه آبیاری فضای سبز نیز این فناوری به‌صورت مرحله‌ای پیاده‌سازی می‌شود؛ به این معنا که ابتدا داده‌های رطوبت خاک از طریق حسگرها جمع‌آوری می‌شود، سپس اطلاعات به مرکز تصمیم‌گیری منتقل شده و تصمیم نهایی توسط انسان اتخاذ می‌شود و در واقع، اگر میزان رطوبت خاک به حد مشخصی برسد، دستور آبیاری برای محدوده مورد نظر به‌صورت متمرکز صادر می‌شود.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت حمل‌ونقل شهری خاطرنشان کرد: در بخش مسیریابی و نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از طریق فناوری OT و الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning)، موقعیت اتوبوس‌های شهری به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود.

فردانی گفت: این سیستم قادر است بر اساس داده‌های ترافیکی روزانه، زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها را پیش‌بینی کند؛ در حال حاضر این سرویس در برنامه کاربردی «اصفهان من» فعال است و از آن برای بهینه‌سازی مدیریت ناوگان نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، در مدیریت شهری انسان‌محور، شهر هوشمند تنها مجموعه‌ای از ابزارهای فناورانه نیست و ما شهری را هوشمند می‌دانیم که از فناوری برای خدمت به انسان استفاده کند، نه اینکه خود فناوری به هدف تبدیل شود که در واقع، در چنین نگاهی، فناوری از فناوری برای فناوری عبور کرده و به فناوری برای انسان رسیده است.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تاکید کرد: مدل‌های جدید جهانی در حوزه هوشمندسازی شهری نیز بر همین رویکرد تأکید دارند؛ یعنی توسعه فناوری باید در راستای افزایش رفاه، رضایت و آرامش شهروندان باشد و در اصفهان نیز مسیر مدیریت هوشمند شهری با محوریت انسان در حال شکل‌گیری است تا شهری انسان‌گرا، هوشمند و زیست‌پذیر داشته باشیم که در آن فناوری نه صرفاً ابزار، بلکه یاری‌دهنده انسان در مسیر زندگی شهری باشد.