خانم میرزایی معاون آموزش مدرسه علمیه فاطمیه(س) زرند، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به تبیین ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار پرداخت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره شاخصترین ویژگی شخصیتی حضرت زهرا(س) بیان کرد: از نگاه تاریخی، دینی و اخلاقی، شاخصترین ویژگی حضرت زهرا(س) در میان زنان تاریخ را میتوان در «ترکیب بینظیر بین معرفت الهی، شجاعت اجتماعی و عاطفه انسانی» دانست، این ویژگی، ایشان را فراتر از نقشهای معمول زن در هر عصر قرار میدهد.
میرزایی در تشریح ابعاد چهارگانه شخصیت حضرت زهرا(س) افزود: در بُعد معنوی، حضرت زهرا(س) نمونه کامل بندگی خدا است که عبادتهایش تبلور عشق به پروردگار بود. در بُعد اخلاقی، ایشان در خانه همسری مهربان و مادری ایثارگر و در جامعه پناه نیازمندان بودند. در بُعد اجتماعی و سیاسی، شجاعت ایشان در دفاع از حق ولایت و عدالت همراه با بینش سیاسی عمیق بود و در بُعد الگویی، جامعیت ایشان در هویت زنانه باعث شده معیار کمال انسانی در قالب زنانه شناخته شوند.
وی در پاسخ به چگونگی معرفی سیره فاطمی به نسل جوان تأکید کرد: در عصری که رسانهها الگوهای سطحی ترویج میکنند، باید سیره فاطمی را به «زبان کنشگری معاصر» ترجمه کنیم. با تمرکز بر مفاهیمی چون اصالت، قدرت اثرگذاری و توازن روانی میتوان این سیره را به راهنمای زندگی مدرن تبدیل کرد. جوانان امروز به دنبال اصالت هستند و الگوی فاطمی، اوج اصالت است.
معاون آموزش مدرسه علمیه فاطمیه زرند در خصوص نقش حوزههای علمیه خواهران بیان کرد: حوزههای علمیه خواهران باید از مدلهای سنتی فاصله گرفته و به مراکز تولید محتوای معاصر تبدیل شوند. با بهروزرسانی محتوایی و زبانشناسی، تمرکز بر نقش الگویی فعال و پیوند با نهادهای اجتماعی و خانواده، میتوانند فرهنگ فاطمی را به عنوان نقشه راه زندگی معنوی و موفق امروزی معرفی کنند.
وی با انتخاب شعار زندگی از سیره حضرت زهرا(س) برای نسل جوان یادآور شد: اگر قرار باشد یک جمله به عنوان شعار زندگی انتخاب شود، این است: «در عبادتت صادق باش، در مسئولیتپذیریت قوی، و در دفاع از حقت شجاع». این جمله سه رکن عبودیت، مسئولیت و دفاع از حق را در بر دارد و برای جوان امروزی الهامبخش است. حضرت زهرا(س) به ما آموختند که روحانیت واقعی در قلب میدان عدالتخواهی شکوفا میشود.
معاون آموزش حوزه علمیه فاطمیه(س) زرند، به تبیین الگوی تربیتی رابطه حضرت زهرا(س) و پیامبر اکرم(ص) پرداخت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم این رابطه در تربیت دینی بیان کرد: رابطه حضرت زهرا(س) با پیامبر(ص) تنها یک رابطه تاریخی نیست، بلکه الگویی تربیتی و تمدنی برای خانواده و جامعه امروز محسوب میشود. این رابطه را میتوان در سه لایه معنایی تبیین نمود.
میرزایی در تشریح لایه اول افزود: این رابطه، الگوی کامل ارتباط عاطفی والد و فرزند است. منابع تاریخی نقل میکنند هرگاه حضرت فاطمه(س) وارد میشدند، پیامبر(ص) به استقبال میرفتند و دست ایشان را میبوسیدند. این رفتار پیام مهمی دارد که در خانواده دینی، عاطفه جان تربیت است و احترام باید متقابل باشد.
وی در ادامه لایه دوم را اینگونه توضیح داد: پیوند میان محبت و هدایت از دیگر ابعاد این رابطه است. پیامبر(ص) محبت خالص به فاطمه(س) داشتند، اما این محبت هرگز باعث غفلت از رشد معنوی ایشان نشد. محبت تربیتگر بسیار مؤثرتر از هدایت از مسیر ترس یا اجبار است.
معاون آموزش مدرسه علمیه فاطمیه زرند در بیان لایه سوم تصریح کرد: خانواده نبوی، مکتب تعادل در ایمان و دنیا است، در این خانه، رابطه پدر و دختر مسیر تربیتی برای جامعه بود، پیامبر(ص) به دخترشان شخصیت دادند و با ایشان مشورت میکردند. این نشان میدهد خانواده باید جایگاه کرامت انسان باشد، نه محل تحمیل و سلطه.
وی تأکید کرد: رابطه پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) تجسم عینی تربیت الهی است؛ محبتی عمیق به همراه تربیتی عاقلانه که به رشد انسانی و معنوی میانجامد. الگوی فاطمی در تربیت خانوادگی امروز به معنای پیوند عشق و احترام متقابل، هدایت از مسیر محبت و ساختن خانواده به عنوان کانون کرامت و ایمان است.
انتهای پیام. /