شناسهٔ خبر: 75963750 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

در گفتگو با «اقتصادنیوز» بررسی شد؛

پشت‌پرده رونق بازار لوازم خانگی «پشت‌ِ ویترینی» | پازوکی: ویترین‌فروشی قبلا برای کالاهای خارجی بود | رجایی: مراقب کالاهای تعمیر شده باشید

اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص فروش ویترینی لوازم خانگی گفت: پیش از این، ویترین‌فروشی مختص کالاهای خارجی بود؛ اما با اعمال محدودیت‌ها در واردات لوازم خانگی، شاهد ورود محصولات ایرانی نیز به این مدل فروش هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، اگر مسیرتان به خیابان ری یا جمهوری یا دیگر خیابان‌های معروف عرضه محصولات لوازم خانگی افتاده باشد، حتما با اصطلاح «پشت ویترینی» به گوش‌تان خورده است، محصولاتی که معمولا برای جلب توجه مشتریان و افزایش جذابیت فضای فروشگاه، به مدت مشخصی در معرض دید قرار می‌گیرند و بعد از دوره نمایش، ممکن است برای فروش به مغازه‌ها یا به مشتریان نهایی عرضه شوند.

کالاهای پشت ویترینی، معمولا استفاده‌ نشده یا آسیب جدی ندیده‌اند، اما به دلیل اینکه مدتی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند، ممکن است دارای آثار جزئی مانند خط و خش‌های سطحی باشند. به همین دلیل، این کالاها معمولاً با تخفیف یا قیمت پایین‌تر نسبت به محصولات نو عرضه می‌شوند.

خبر مرتبط
پایان 7 سال ممنوعیت واردات لوازم خانگی؟ | رجایی: آزادسازیِ محدود واردات، به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد

اقتصادنیوز: خبرها حکایت از رفع محدودیت واردات لوازم خانگی از سوی دولت دارد، تصمیمی که بنا بر گفته یک کارشناس لوازم خانگی به تعادل در بازار کمک خواهد کرد.

در این میان، بعضی از فروشگاه‌ها ممکن است کالاهای پشت ویترینی را به عنوان یک فرصت خرید ویژه به مشتریان خود معرفی کنند. این کالاها گاهی اوقات به دلیل محصولات نمایشگاهی بودن، از نظر ظاهری و طراحی جذابیت بیشتری دارند و می‌توانند به مشتریان امکان خرید یک محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تر را بدهند.

دست دوم‌های نو

از سوی دیگر، برخی از محصولات که به فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی راه می‌یابند، در واقع جزو محصولاتی هستند که در کارخانه یا هنگام حمل و نقل دچار آسیب شده‌اند. این آسیب‌ها ممکن است از نوع ظاهری باشند، مانند خط و خش روی بدنه، یا سایر نواقص جزئی در ظاهر کالا که معمولا در اثر جابه‌جایی یا نمایش در ویترین‌ها به وجود می‌آید. اما در برخی موارد، این آسیب‌ها می‌توانند فنی هم باشند، مانند خرابی جزئی در عملکرد دستگاه که پس از تعمیر یا بررسی‌های فنی، برطرف شده‌اند.

این نوع محصولات، معمولا با قیمت پایین‌تر و تخفیف ویژه به فروش می‌رسند. اگرچه ممکن است از نظر ظاهری یا عملکرد اولیه، کمی با محصولات نو تفاوت داشته باشند، اما پس از رفع مشکلات، عملکرد آنها بازیابی می‌شود. این کالاها، معمولا به‌عنوان محصولات بازسازی‌شده یا دست دوم عرضه می‌شوند و خریداران می‌توانند با خرید آن‌ها، از قیمت مناسب‌تر نسبت به محصولات جدید بهره‌مند شوند و واحدهای تولیدی هم ملزم به درج نوع آسیب روی این دسته از کالاها هستند. این اقبال زمانی بیشتر می شود که این کالاها از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشند.

خبر مرتبط
بازار لوازم خانگی در وضعیت قرمز | کالا هست، خریدار نیست | افت شدید تولید تلویزیون، ماشین‌ لباسشویی و یخچال فریزر

اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه لوازم خانگی اتاق اصناف می‌گوید: هیچ کمبودی در بازار مشاهده نمی‌شود، اما مردم توان خرید کالا را ندارند.

پازوکی: کالای ویترینی را بشناسید

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با «اقتصادنیوز» در خصوص رونق پدیده‌هایی مانند فروش کالاهای ویترینی گفت: پدیده فعلی در بازار لوازم خانگی، جدید نیست. با این وجود، گمان می‌کنم که مردم به تعمیر کردن کالا روی آورده‌اند و به خصوص در بحث کالای خانگی، دست و دلشان به خرید کالای دست دوم نیست. چرا که نمی‌دانند چه اتفاقی برای کالا افتاده و آیا کالا مشکل فنی دارد.

پازوکی در ادامه افزود: حتی برخی از فروشندگان کالای دست دوم و بعضا خراب خود را به اسم کالای ویترینی به افراد می‌فروشند. در صورتی که کالای ویترینی به هیچ عنوان استفاده نشده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص فروش ویترینی برندهای ایرانی و تحولات اخیر در این حوزه گفت: پیش از این، ویترین‌فروشی مختص کالاهای خارجی بود؛ اما با اعمال محدودیت‌ها در واردات لوازم خانگی، شاهد ورود محصولات ایرانی نیز به این مدل فروش هستیم.

اکبر پازوکی

به گفته پازوکی؛ محصول ویترینی جنسی است که بسته به نوع کالا مدتی از کارتن خود خارج شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است، این نوع کالا تنها به دلیل شرایط نگهداری جنس و اینکه پیشتر جایی خریداری و نصب نشده، ویترینی محسوب می‌شود و هر کالای دیگری غیر از این دست دوم است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، شرکت‌ها یک نمونه از محصولات خود را برای ویترین به فروشگاه‌ها ارسال می‌کردند. در قراردادی که بین طرفین منعقد می‌شد، به این نکته اشاره می‌شد که کالا برای مدت زمان مشخصی، مثلاً شش ماه، در معرض دید عموم قرار گیرد. پس از این مدت، کالا با کسر درصدی از سهم کارخانه به فروش می‌رسید.

پازوکی ادامه داد: قبل از سال 96، به دلیل واردات گسترده و همچنین افزایش عرضه، شرکت‌های تولیدکننده داخلی نیز به این روش روی آوردند و محصولات خود را در ویترین فروشگاه‌ها قرار می‌دادند تا مشتریان بیشتر ترغیب به خرید شوند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص اینکه آیا تقاضا برای خرید محصولات پشت ویترینی در حال حاضر وجود دارد یا نه گفت: در حال حاضر تقاضا برای این نوع کالاها وجود دارد، به‌ویژه در شرایط اقتصادی که بسیاری از مردم به دنبال کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب‌تر هستند. این نوع محصولات، به دلیل اینکه از نظر ظاهری دست‌نخورده و از نظر عملکرد سالم هستند، می‌توانند انتخاب مناسبی برای مشتریانی باشند که می‌خواهند کالاهایی با کیفیت بالا، اما قیمت پایین‌تر خریداری کنند. بسیاری از مشتریان این روزها برای خرید محصولات پشت ویترینی یا استوک اقدام می‌کنند، چرا که این کالاها امکان خرید یک محصول مدرن و به‌روز را با قیمت مناسب‌تر فراهم می‌کنند.

پازوکی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوتی بین محصولات پشت ویترینی و سایر کالاهای دست دوم وجود دارد گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در مورد محصولات پشت ویترینی این است که این کالاها به هیچ‌عنوان از نظر فنی یا عملکردی دست دوم به حساب نمی‌آیند. این محصولات درواقع کالاهای نو هستند که در معرض نمایش قرار گرفته‌اند و ممکن است به دلیل استفاده کوتاه مدت یا به دلیل جابه‌جایی در ویترین، تغییرات جزئی در ظاهرشان ایجاد شده باشد.

پازوکی در توضیح اینکه آیا محصولاتی که در فرآیند تولید آسیب می‌بینند هم شامل این مدل فروش می‌شوند، گفت: در واقع، خیلی به ندرت پیش می‌آید که تولیدکنندگان کالای دست دوم و معیوب را بفروشند، چرا که این به معنای ضرر برای خودشان است. کارخانه‌ها همیشه تلاش می‌کنند که کالاهای با کیفیت بالا تولید کنند و خط تولیدشان هم بر اساس استانداردهای روز دنیا تنظیم شده است. .

وی افزود: با این حال، ممکن است در فرآیند جابجایی کالا یا خط تولید، برخی مشکلات فنی مانند مشکل برقی پیش بیاید. اما این به معنای این نیست که کالاهای تولیدی به‌طور مرتب دچار ایراد می‌شوند. اگر مشکلی هم پیش بیاید، این کالاها به‌طور آگاهانه و با دقت تعمیر یا بررسی می‌شوند و اصلا دور انداخته نمی‌شوند،‌ اما در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که درصد خرابی در واحدهای تولیدی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

به گفته پازوکی، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که، کالاهایی که به‌عنوان دست دوم فروخته می‌شوند، معمولا کارت گارانتی ندارند. در حالی که کالاهای دست دوم که از خود شرکت‌ها خارج می‌شوند، کارت گارانتی محدود و کوتاه‌مدتی (مثلاً 6 ماه) دارند. این کالاها ممکن است مشکلات فنی داشته باشند که تعمیر یا تعویض شده‌اند، به همین دلیل برای آنها کارت گارانتی با مدت محدود صادر می‌شود. 

رجایی: روند فروش کالاهای پشت ‌ویترینی

علی رجایی کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با اقتصادنیوز، در خصوص لوازم خانگی پشت ویترینی و روند فروش آن‌ها گفت: این کالاها در گذشته معمولا توسط شرکت‌های تولیدکننده به‌صورت دیسپلی (نمونه نمایش) به فروشگاه‌ها آورده می‌شدند، در حال حاضر هم برخی شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های ایرانی، با توجه به شرایط موجود، کالاهایی را به‌عنوان ویترینی به فروشگاه‌ها ارسال می‌کنند و پس از گذشت مدت زمانی، این کالاها با تخفیف‌های خاصی به فروش می‌رسند. البته تفاوت‌هایی در نحوه فروش و تخفیف‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است قیمت یک کالا به‌طور خاص برای مشتریانی که به دنبال خرید کالاهای نمایشگاهی هستند، به مراتب ارزان‌تر از قیمت اصلی باشد.

وی افزود: با تغییرات اخیر در بازار و ورود مدل‌های جدیدتر، بسیاری از فروشندگان کالاهای ویترینی را با قیمت کمتری می‌فروشند. همچنین، برخی کالاهای دست دوم که به‌طور معمول در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند، ممکن است با تخفیف‌های قابل توجه به فروش برسند. 

رجایی در مورد تفاوت بین کالاهای تعمیر شده و کالاهای ویترینی هم گفت: کالای ویترینی معمولا با کالاهای تعمیر شده تفاوت دارد. برای مثال، کالاهای تعمیر شده ممکن است پس از شناسایی ایراد فنی به کارخانه برگشته و تعمیر شده باشند، در حالی که کالاهای ویترینی تنها در معرض دید قرار گرفته و هیچ‌گونه استفاده‌ای از آن‌ها نشده است. حتی اگر این کالاها در معرض آسیب‌های ظاهری، مانند خط و خش قرار گرفته باشند، از نظر فنی هیچ مشکلی ندارند.

این کارشناس حوزه لوازم خانگی معتقد است، برای تشخیص این‌که یک کالا ویترینی است یا تعمیر شده، باید دقت بیشتری داشته باشیم. به‌طور کلی، اگر کالا دچار آسیب فنی باشد، احتمالا به‌عنوان یک کالا تعمیر شده شناخته می‌شود، اما اگر فقط خراش‌های ظاهری یا گرد و خاک روی آن باشد، می‌توان آن را به‌عنوان ویترینی طبقه‌بندی کرد.

رجایی در ادامه به وضعیت بازار لوازم خانگی و تقاضای موجود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، بازار کالاهای ویترینی به‌طور گسترده‌ای در دسترس نیست و این محصولات به اندازه کالاهای نو فروش ندارند. اگرچه این کالاها به‌عنوان کالاهای دست دوم شناخته می‌شوند، اما بازار خاص خود را دارند و در شرایط اقتصادی کنونی، برخی از خریداران ممکن است ترجیح دهند کالاهای ویترینی را با تخفیف‌های مناسب خریداری کنند. این کالاها معمولا در بازارهای خاص خود، مشابه کالاهای دست دوم، فروش دارند و حتی در برخی مواقع بازار کاذب برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

رجایی در ادامه با اشاره به اینکه فروش این اقلام در دنیا مرسوم است، افزود: در کشورهای دیگر نیز کالاهایی که به دلایل مختلف برگشت داده می‌شوند یا دچار ایراد جزئی می‌شوند، به فروش می‌رسند. در این کشورها، کالاهای برگشتی و گرید C به بازار عرضه می‌شود و مشتریان می‌توانند این کالاها را با تخفیف‌های چشمگیر خریداری کنند. این موضوع به ویژه در آمازون و برخی از بازارهای دیگر مانند امارات و عراق دیده می‌شود.