حسن عبدلیانپور رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در یادداشتی که به مناسبت ایام فاطمیه و هفته بسیج در اختیار خبرگزاری میزان قرار داد، نوشت: در ساحت تاریخ دفاع مقدس و منظومه مقاومت اسلامی، الگویی وثیق، معنادار و تکرارشونده قابل ردیابی است؛ الگویی که در لحظات خطیر و شرایط حاد، خود را در توسل عمیق به مقام قدسی حضرت صدیقه طاهره (س) متجلی میسازد. از بیانات شهید حاج قاسم سلیمانی در توصیف پناهبردن به حضرت زهرا (س) در اوج تنگناهای میدانی تا روایتهای مشابه از سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان محور مقاومت، همگی بر وجود پیوندی روحی، ایمانی و معرفتی دلالت دارد که در زیستجهان مجاهدان راه حق ریشه دوانده است. این حقیقت زمانی وضوح بیشتری مییابد که به وصایا و سیره عملی شهدا مراجعه شود؛ آنجا که روشن میگردد بیشترین میزان توسل، تعلق قلبی و ارتکاز معنوی آنان متوجه ساحت فاطمی بوده است. پرسش بنیادین آن است که راز این اتصال ویژه و مستمر در چیست؟
پاسخ این پرسش را باید در تبیین مفهومی «کوثر» جست. ذات اقدس الهی در واکنش به نسبت ناروا و تحقیرآمیز «ابتر» که از سوی معاندان به پیامبر اعظم (ص) داده شد، با نزول سوره مبارکه کوثر، حضرت فاطمه زهرا (س) را بهعنوان مظهر «خیر کثیر» و سرچشمه برکت پایدار معرفی فرمود. کوثر، در منظومه معارف قرآنی، مفهومی فراتر از فراوانی مادی است؛ کوثر مفهومی تمدنساز، استمراربخش و جریانآفرین است. فاطمه (س)، کوثر هدایت است؛ حقیقتی که با وجود خویش، مسیر امامت و معارف نبوی را استمرار بخشیده و چشمهای زلال از ولایت را در تاریخ جاری ساخته است.
انقلاب اسلامی ایران نیز در همین چارچوب تحلیلی، تجلی معاصر مفهوم کوثر بهشمار میرود؛ حرکتی که با اتکاء به ایمان مردمی، هویت دینی و کرامت انسانی را احیا و جامعه اسلامی را از انفعال تاریخی به کنشگری تمدنی سوق داد. همانگونه که وجود مبارک حضرت زهرا (س) موجب رشد و تعالی امت گردید، انقلاب اسلامی نیز با ایجاد بیداری عمومی، عزت ملی و صیانت از مظلومان، نقشی بنیادین در بازتعریف نظم ارزشی جهان ایفا کرد. شهدای این مسیر، از سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی تا رزمندگان گمنام، در حقیقت در جرگه «زهراییان» قرار گرفتند؛ چرا که کنش آنان مبتنی بر روحیه حمایت از مظلوم، صیانت از حق و مقابله قاطع با جبهه باطل بود؛ همان شاخصههایی که در سیره فاطمی متجلی است.
تقارن زمانی هفته بسیج با ایام سوگواری حضرت زهرا (س) امری صرفاً تقویمی یا تصادفی نیست؛ بلکه حامل پیامی معرفتی و هویتی است. فرهنگ بسیج، بازتابی از فرهنگ زهرایی است. بسیجی در تحلیل مفهومی، فردی است که میکوشد خویشتن را به «کوثر» مبدل سازد؛ منشأ برکت، رشد و پویایی در متن جامعه. این مهم صرفاً با تحقق «حب و بغض الهی» امکانپذیر است؛ همانگونه که در فرمان قرآنی «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» تجلی یافته است؛ یعنی پیوند وثیق میان بندگی خالصانه و ایستادگی قاطع در برابر دشمنان حق.
سربندهای منقش به نام «یا زهرا (س)» در جبهههای دفاع مقدس و مقاومت، نه یک نماد ظاهری بلکه اعلان موقعیت وجودی رزمندگان در مسیر کوثر هدایت بود؛ فریادی از عمق جان که مشروعیت خویش را از پیوند با حقیقت ولایت اخذ میکرد. صیانت از این فرهنگ فاخر، مستلزم پاسداشت همان عشق آگاهانه و دشمنی مشروع است؛ عشقی که ریشه در معرفت دارد و دشمنیای که مبتنی بر عقلانیت دینی و دفاع از کیان امت اسلامی است.
از منظر حقوقی و اجتماعی نیز، استمرار فرهنگ بسیج و زنده نگه داشتن روحیه فاطمی، تضمینکننده استقرار عدالت، تقویت سرمایه اجتماعی و تحکیم بنیانهای امنیت حقوقی و اخلاقی جامعه است. بیتردید، جامعهای که در آن فرهنگ ایثار، ولایتمداری و مسئولیتپذیری نهادینه گردد، در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و صیانت از حقوق عامه گام برخواهد داشت؛ همان آرمانی که در آموزههای فاطمی و سیره اهلبیت (ع) تجلی یافته است؛ و اینگونه است که بسیج، نه صرفاً یک نهاد، بلکه تجسمی زنده از فرهنگ فاطمی و استمرار کوثر هدایت در پهنه تاریخ معاصر ایران اسلامی است.
انتهای پیام/