شناسهٔ خبر: 75955274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران با دروغ و روایت‌سازی جعلی آغاز شد

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهوری تأکید کرد جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران بر پایه روایت‌ها و تصاویر جعلی شکل گرفت و هنر مهم‌ترین ابزار مقابله با این جنگ‌سازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جنگ رژیم صهیونسیتی علیه ایران با دروغ آغاز شد، اظهار کرد: با روایت دروغ جنگ را ساختند، با روایت‌ها و عکس‌های جعلی توجیه کردند و پیشینه‌ای شاید چندین ساله از روایت‌های دروغ را پشتوانه این تجاوز و این جنگ قرار دادند.

وی ادامه داد: با دروغ گفتند که در این جنگ می‌خواهیم یک رژیم را ساقط کنیم، در صورتی که تاریخ به ما نشان داد نه چنگیز مغول برای عوض کردن رژیم آمده بود، نه اسکندر برای عوض کردن رژیم آمده بود؛ هر که آمد سوزاند و ویران کرد و کوچک کرد ایران را.

وی تصریح کرد: با روایت‌سازی‌های جعلی و استفاده از ابزار روایت‌ساز، تمامیت ذهنی ایرانیان را در کنار تمامیت ارضی ایرانیان مدت‌ها مورد تعرض قرار دادند. 

وی تاکید کرد: هنر به عنوان یک میانجی اجتماعی همواره هم در کنار رنج‌ها، آلام و دردهای مردم بوده و هم انتقال‌دهنده پیام‌های اجتماعی بوده و هم آرام‌بخش جامعه بوده و هم مقوّم انسجام اجتماعی. 

وی اقدام اخیر در حوزه عکس را بخشی از یک وظیفه اخلاقی و ملی و دینی همه  دانست و گفت: برای اینکه در مواجهه با دروغ بایستیم و روایت‌های صادقانه از آنچه که هست را بیان کنیم. تأثیرگذارترین پدیده‌های انسانی‌ است. جنگ نه تنها ساختارهای سیاسی و اقتصادی را دگرگون می‌کند بلکه فرهنگ، هویت، حافظه جمعی و حتی شیوه‌های تولید معنا را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دستیار اجتماعی رییس جمهور اضافه کرد: جنگ دیگر فقط در عرصه نظامی تعریف نمی‌شود؛ جنگ بیشتر یک عرصه اجتماعی گسترده به طول چندین نسل حداقل تأثیرگذاری دارد. عکاسی جنگ هم یکی از ابزارهای اصلی ثبت و بازنمایی خشونت‌های جنگ است. عکاسی جنگ سابقه دیرین حتی در پایان دادن به جنگ‌ها و واقعیت‌بیان واقعیت‌های جنگ را – حتی اگر جنگ‌های دیرینی که تا کنون بوده یا جنگ‌های صد ساله اخیر را نگاه بکنیم – این هنر عکاسی نقش داشته است.

ربیعی تأکید کرد: عکاس‌ها بازنمایی می‌کنند، روایت درست می‌کنند و  معتقدم عکاسی جنگ نه فقط یک تصویرگر بلکه شاهد تاریخ هم است. عکس‌ها به عنوان سند تاریخی باقی می‌مانند و واقعیت جنگ را برای نسل‌های بعد حفظ می‌کنند.

وی بیان کرد: دریغم می‌آید که در این لحظات از اولین عکاس خبرنگار جنگ، شهید بزرگ حسن باقری نام نبرم. در این شب شهادت روح شهدای جنگ ما و روح حسن باقری و برادرش محمد باقری و سایر شهدا با شهدای کربلا محشور باشد با فاطمه زهرا سلام‌الله علیها.

مسابقه عکس حوادث و سوانح نوعی جهاد تبیین بود

حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آیین گشایش نمایشگاه و رونمایی از کتاب ششمین دوره مسابقه عکس حوادث و سوانح با موضوع جنگ 12 روزه ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج، با تأکید بر اهمیت مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها، از نقش دانشگاه هنر در برگزاری این مراسم قدردانی کرد.

وی ضمن قدردانی از خانواده معظم شهدا و عکاسانی که این رویداد را به ثبت رساندند، تصاویر ارائه‌شده در ششمین دوره مسابقه عکس حوادث و سوانح را نوعی جهاد تبیین توصیف کرد و خودجوش و مردمی بودن این حرکت را ویژگی متمایز آن دانست.

وزیر علوم تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی به کشور را مصداق توسل به زور و جنایت جنگی برشمرد و تأکید کرد: چون این حمله اهداف غیرنظامی را هدف قرار داد، برای جمهوری اسلامی ایران حق مسلم تعقیب قضایی ایجاد شد. به گفته او، هدف دشمن با توجه به کینه دیرینه‌اش از ملت ایران، تفکیک مردم و نظام بود اما در نهایت به زانو درآمد.

سیمایی افزود: «دشمن فکر نمی‌کرد با این تجاوز، نفرت از اسرائیل تا این حد عمومی، همگانی و عمیق شود؛ موضوعی که خود از دستاوردهای جنگ است و هرگز از ذهن و خاطره مردم ایران نخواهد رفت.»

وزیر علوم تأکید کرد که این جنگ، پرسش از تعارض میان هویت ملی-ایرانی و هویت اسلامی را پایان داد و یکی از ثمرات آن انسجام ملی و ایجاد یکپارچگی و یگانگی در ملت ایران بود.

انتهای پیام/