شناسهٔ خبر: 75955156 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ماجرای تعطیلی پایانه مرزی مهران و تجمع رانندگان سواری چه بود؟

مدیرکل گمرکات ایلام با بیان اینکه بی‌توجهی 21 ساله به زیرساخت‌های مرز مهران تجارت کشور را فلج کرده است، گفت: بخش عمده پایانه به مسافربری تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

سهراب کمری، مدیرکل گمرکات ایلام، در پی خبری مبنی بر تعطیلی پایانه مرزی مهران و تجمع رانندگان سواری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از ایلام با انتقاد از نبود زیرساخت‌های تجاری در پایانه مرزی مهران، اظهار کرد: طی 21 سال گذشته هیچ‌گونه امکاناتی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا در مرز رسمی کشور ایجاد نشده و در نتیجه بخش زیادی از این پایانه به پایانه مسافربری تبدیل شده است اتفاقی که موجب اختلال جدی در فعالیت‌های گمرکی و اقتصادی استان شده است.

مدیرکل گمرکات ایلام با بیان اینکه تنها مسیر رسمی تردد و تجارت در مرز مهران، پایانه مرزی است، گفت: اما با وجود گذشت بیش از دو دهه از فعالیت آن، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی اصلی زیرساخت‌ها، هیچ اقدامی مؤثر در توسعه بخش تجاری این پایانه انجام نداده است.

سهراب کمری گفت: از سال 1382 تاکنون حتی برای روشن کردن یک چراغ 5 وات در بخش تجاری پایانه اقدامی نشده و عملاً تسهیلات مورد نیاز برای تخلیه، بارگیری، انبار کالا و خدمات تجاری وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حالی‌که طبق بند «ع» ماده 14 دستورالعمل ساماندهی پایانه‌های مرزی، هدف ایجاد این پایانه‌ها تسهیل و تسریع در صادرات، واردات، ترانزیت و تردد مسافر است.

کمری با بیان اینکه متأسفانه بخش عمده‌ای از محوطه پایانه مرزی مهران به پایانه مسافربری تبدیل شده است، گفت: اکنون همه امکانات و خدمات آن صرفاً در محدوده‌ای ارائه می‌شود که پیش‌تر مردم آن را «گاراژ» می‌نامیدند.

وی ادامه داد: در این شرایط، گمرک هیچ ابزار نظارتی و کنترلی در این فضا چون سیستم کنترل تردد خودروهای داخلی، دسترسی به سوابق ورود و خروج و امکان اعمال تشریفات گمرکی ندارد.

مدیرکل گمرکات ایلام تصریح کرد: در غیاب زیرساخت و حمایت از سوی سازمان راهداری، گمرک عملاً در حاشیه قرار گرفته و تنها با کمک مرزبانی تلاش می‌کند امنیت اقتصادی کشور را حفظ کند.

وی گفت: این در حالی است که حتی یک نیروی گارد رسمی از سوی دولت برای حفاظت از محدوده تجاری پایانه تعیین نشده و گمرک ناچار شده با دستور شورای تأمین، فقط شش مأمور را در ورودی مستقر کند تا از ورود و خروج کالای قاچاق جلوگیری شود.

کمری با بیان اینکه طبق قانون امور گمرکی، اماکن (گمرکی) صرفاً شامل فضاهایی می‌شود که برای دپوی کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: بنابراین گمرک به لحاظ قانونی اجازه ورود به فعالیت‌های مربوط به خطوط مسافربری، تاکسی‌ها و آژانس‌های داخلی را ندارد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می شود بخش‌های مسافربری به پایانه برکت منتقل شوند، گفت: این پایانه‌ که ظرفیت اشتغال‌زایی برای 400 تا 500 نفر را دارد و می‌تواند تفکیک واقعی بین فعالیت‌های تجاری و مسافربری ایجاد کند. این جابه‌جایی نه‌تنها موجب ساماندهی تردد و تجارت در مرز مهران خواهد شد، بلکه از بروز مشکلاتی چون قاچاق و ازدحام نیز جلوگیری می‌کند.

کمری افزود: بی‌توجهی به زیرساخت‌های تجاری در مرز مهران، امروز به تعطیلی مقطعی پایانه و تجمع رانندگان سواری انجامیده است. این مشکل تنها با یک تصمیم کارشناسی و بازگرداندن نقش اصلی پایانه مرزی به حوزه تجارت و گمرک قابل حل است.

انتهای پیام/180/