وی گفت: تلویزیون در زمان پخش مسابقات، بهویژه در بخشهای تبلیغاتی میان دو نیمه، درآمد قابلتوجهی کسب میکند. بنابراین میتوان با طراحی یک مدل جدید و تشکیل یک کمیته تخصصی، مکانیزمی عادلانه برای تقسیم منافع ایجاد کرد؛ مدلی که هم حقوق باشگاهها حفظ شود و هم صداوسیما در آن سهم مشخصی داشته باشد.
وی گفت: سالها باشگاههای استقلال و پرسپولیس بهدلیل نبود سازوکار مالی مشخص، دائماً بدهکار بودند. اما با ایجاد سازوکارهای جدید و ورود کنسرسیوم بانکی، بخشی از این مشکلات کاهش یافته است حق پخش هم باید به همان شکل با یک مدل قابل اجرا و پایدار حل شود.
سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس افزود:: شورای نگهبان در بررسیها وظیفه پاسداری از انطباق قوانین با قانون اساسی را برعهده دارد.رد ماده ۱۷ به دلیل اشاره شده به اصول ۵۲، ۵۳ و ۷۵ قانون اساسی، نه یک مانع، که فرصتی است برای بازاندیشی و اصلاح؛ فرصتی تا با اتکا به حقوق عمومی و ملاحظات قانونی، مدلهای عملی و قابل اجرا برای ساماندهی حق پخش طراحی شود.
وی گفت: هدف مجلس حمایت از توسعه ورزش حرفهای و تأمین منافع باشگاهها و هواداران است، اما این هدف باید در چارچوب قانون و با تأمین حقوق عمومی دنبال شود.
از همینرو پیشنهاد ما تشکیل یک کارگروه مشترک حقوقی و کارشناسی است؛ کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس، کارشناسان حقوق اساسی، نمایندگان شورای نگهبان، نمایندگان صداوسیما، نمایندگان وزارت ورزش و نمایندگان باشگاهها تا در فضایی تخصصی و قانونمدار، مدلهایی شفاف، منصفانه و مطابق با اصول قانون اساسی تدوین و تصویب گردد.
لکعلیآبادی گفت: این کارگروه باید با رویکردی علمی و مبتنی بر معیارهای شفافیت، عدالت در توزیع منابع و رعایت نظارتهای قانونی، راهکارهایی ارائه کند که هم منافع عمومی را حفظ کند و هم موجب پایداری مالی باشگاهها شود. اگر لازم باشد، مجلس حاضر است متن لایحه را متناسب با نظر شورای نگهبان بازنگری کرده و پس از اصلاحات حقوقی و کارشناسی، مجدداً به رأی نمایندگان گذاشته شود.
∎