به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اردبیل، استاندار اردبیل با اشاره به سیاستهای دکتر پزشکیان، رئیسجمهور، در اصلاح نظام آموزش و پرورش، اظهار کرد: توسعه متوازن فضاهای آموزشی یکی از محورهای اساسی دولت است. دیگر قابلقبول نیست که دانشآموزی در مرکز استان از فضای استاندارد برخوردار باشد اما دانشآموزی در نقطهای دورافتاده در کانکس درس بخواند. عدالت آموزشی وقتی محقق میشود که امکانات و فرصتها برای همه دانشآموزان یکسان باشد.
وی با بیان اینکه دوران افتخار به درسخواندن در کانکس گذشته است، تأکید کرد: امروز وظیفه داریم بهترین و استانداردترین فضاهای آموزشی را برای فرزندان این سرزمین فراهم کنیم.
استاندار اردبیل با ارائه گزارشی از نهضت مدرسهسازی در استان گفت: در یک سال گذشته، هر هفته جلسه نهضت مدرسهسازی را در استانداری برگزار کردهایم. با دستور رئیسجمهور و مشارکت خیرین، زمینهای لازم شناسایی و ساختوسازها آغاز شده است. طبق برنامه هفتم، ساخت ۳۲۲۸ کلاس درس برای اردبیل هدفگذاری شده بود، اما امروز روند اجرای این طرح با سرعت در حال پیشرفت است.
وی افزود: در حالی که متوسط احداث کلاس درس در پنج سال گذشته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلاس بود، تنها در سال جاری ۷۰۰ کلاس درس تا پایان سال تحصیلی به آموزش و پرورش تحویل خواهیم داد. این جهش بزرگ در تاریخ آموزشی استان بیسابقه است.
امامییگانه با تأکید بر نقش علمی و روانی معماری مدارس خاطرنشان کرد: مطالعات متعدد نشان میدهد که فضای آموزشی استاندارد بهطور مستقیم بر یادگیری و رشد دانشآموز اثر میگذارد. بنابراین، فراهمکردن محیط آموزشی مناسب نه فقط یک ضرورت عمرانی، بلکه یک ضرورت تربیتی و تمدنی است.
استاندار اردبیل با تأکید بر ضرورت اصلاح بنیادین نظام آموزشی کشور و فاصله آموزش با نیازهای واقعی جامعه را از مشکلات جدی آموزش کشور دانست.
استاندار اردبیل با انتقاد از شعبدهبازی آموزشی در کلاسهای تستزنی گفت: بخشی از سیستم آموزشی ما گرفتار مهارتهای نمایشی تستزنی شده که نه به زندگی فردی دانشآموز ارتباط دارد و نه به زندگی اجتماعی او. ما بهجای انباشتهکردن محفوظات باید نظام آموزش را به سمت رشد مهارت، خلاقیت و کارآمدی سوق بدهیم. این موضوع یکی از تأکیدات جدی رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش است.
وی با تأکید بر اینکه اصلاح نظام آموزشی اقدامی بزرگ و بلندمدت است، افزود: یکی از رویکردهای مهم دولت چهاردهم، تغییر فضای مطالبهگری صرف به مشارکتپذیری است. اینکه مردم فقط مطالبه کنند و گروهی دیگر فقط تلاش کنند، پذیرفتنی نیست. همه باید سهم خود را بپذیرند و وارد میدان شوند.
امامییگانه با ذکر نمونهای از مشارکت جمعی در مدرسهسازی گفت: امروز هزینهها بسیار سنگین است و بدون این نوع مشارکت جمعی، ساخت ۳۲۲۸ کلاس درس در استان ممکن نیست.
وی افزود: اگر زمانی یک مدرسه را یک خیر میساخت، امروز باید یک مدرسه را صد خیر بسازد. این همان فرهنگ وقف و مشارکتپذیری است که امیرالمؤمنین(ع) نیز بر آن تأکید داشتند.
امامی یگانه افزود: نظام آموزشی ما، چه مدرسه و چه دانشگاه باید مهارتمحور، مسئولیتمحور و منطبق بر نیاز بازار کار باشد. این از دغدغههای جدی دولت و مسئولان استان است.
استاندار اردبیل بیان کرد: در یک سال گذشته شاهد جهش جدی در مشارکت خیرین بهویژه در حوزه مدرسهسازی بودهایم. هر میزان که مشارکت مردم بیشتر شود، سرعت توسعه آموزشی و علمی استان نیز افزایش خواهد یافت.
خبرنگار: هاجر گل محمدی
انتهای خبر/