شناسهٔ خبر: 75953587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

وزیر بهداشت در نشست شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران:

پذیرش دانشجو باید متناسب با نیاز کشور باشد/شورای صنفی رکن پیگیری همه امور در دانشگاه باشد

دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور یافت و به سوالات دانشجویان پاسخ گفت. بحث درباره مساله افزایش ظرفیت‌ها، لزوم گفتگوی شورای صنفی با مراجع مختلف تصمیم‌گیری در دانشگاه و تاکید بر پیگیری دقیق مسائل دانشجویان از مهمترین مباحث مطرح شده از سوی وزیر بهداشت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، وزیر بهداشت در روز دوم نشست شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که دوم آذر ماه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: بسیار خوشحالم که در این جلسه حضور دارم و می‌توانیم با یکدیگر گفتگو کنیم. تلاش مشترک برای یک هدف ارزشمند، اهمیت فراوان دارد؛ هدفی که در درجه نخست به مردم ایران و حوزه سلامت مربوط است. هدف بزرگ سلامت مردم ایران هدفی مقدس است.

وی با تشبیه مجموعه سلامت و درمان به یک تیم ملی تأکید کرد: نقش من در این تیم مانند یک مربی است و شما دانشجویان، اعضای جوان و امیدبخش آن هستید. امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر امور را پیگیری و عملیاتی کنیم. در هر تیمی افراد می‌آیند و دوره‌ای نقشی ایفا می‌کنند و سپس جای خود را به دیگران می‌دهند، اما آنچه باید باقی بماند، هدف است؛ و هدف ما خدمت به مردمی است که از میان آنان برخاسته‌ایم. وظیفه من، فراهم‌کردن شرایط و ایجاد جایگاهی شایسته برای شماست.

شورای صنفی نهادی مشورتی، مطالبه‌گر، داوطلبانه و غیرسیاسی است

ظفرقندی با اشاره به مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان اظهار کرد: معتقدم افراد حاضر در این نشست، علاوه بر مسئولیت‌های علمی، به دلیل مسئولیت اجتماعی وارد شورای صنفی شده‌اند و این بسیار ارزشمند است. پنجاه سال پیش، زمانی که وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم، دو بار نماینده شورای صنفی بودم. فضای آن دوران هم صنفی و هم سیاسی بود؛ دانشجویان با گرایش‌های فکری مختلف حضور داشتند و انتخابات پرشوری برگزار می‌شد. بنابراین ارزش و اهمیت این فعالیت‌ها را کاملا درک می‌کنم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که شورای صنفی نهادی مشورتی، مطالبه‌گر، داوطلبانه و غیرسیاسی است، گفت: همین چهار ویژگی امکان پیگیری دقیق‌تر مسائل را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان اظهار داشت: کارهای زیادی قابل انجام است، اما رویکرد اصلی باید تنظیم درست مسیر رشد باشد و شورای صنفی در این میان نقش بسیار مهمی دارد. راه‌حل‌ها تنها در جلسات به دست نمی‌آید، بلکه باید فرآیندهای تأثیرگذار را یکی‌یکی شناسایی و برای هرکدام اقدام کرد. قدرت دانشجویی در همین گفت‌وگوی منطقی درباره شرایط است.

پذیرش دانشجو باید متناسب با زیرساخت‌ها باشد/ تاکید بر پیگیری دقیق مسائل از سوی شورای صنفی

وزیر بهداشت درباره تصویب و ابلاغ آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان نیز اظهار کرد: این آیین‌نامه به امضاء من رسیده است و در حال طی کردن مسیر خود است اگر قانون وجود داشته باشد، وزیر نمی‌تواند برخلاف آن عمل کند. قانون باید اجرا شود و ما نیز ملزم به رعایت آن هستیم.

ظفرقندی درباره مساله افزایش ظرفیت‌ها که از سوی دانشجویان مطرح شد، تاکید کرد: نظر من درباره افزایش ظرفیت‌ها تغییر نکرده است و قدرت بیان واقعیت را نیز دارم. درباره این موضوع در همه جا صحبت می‌کنیم شما نیز می‌توانید مسئولانی که تصمیم‌گیری کرده‌اند را دعوت کنید تا خوابگاه و سلف سرویس‌ها و شرایط آموزشی و رفاهی دانشجویان را از نزدیک ببینند.

وی افزود: هدف من نتیجه‌گیری است و به دنبال ایجاد جنجال نیستم. همه قبول دارند که ظرفیت باید متناسب با زیرساخت باشد. اما این سخن نیز که اگر زیرساخت‌ها تامین شد افزایش ظرفیت ایرادی ندارد نیز غلط است، افزایش ظرفیت باید بر اساس نیاز کشور باشد البته که باید زیرساخت‌ها را نیز در نظر بگیریم.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: قانون برنامه تعیین کرده است که نسبت پزشک به جمعیت باید به ۲.۳ پزشک در هزار نفر برسد. با پذیرش‌های موجود عملا از این عدد عبور کرده‌ایم و اصلاحات لازم انجام شده است. حتی اگر از این پس دانشجو نگیریم، به این عدد رسیده‌ایم.

پذیرش دانشجو باید متناسب با زیرساخت‌ها باشد/ تاکید بر پیگیری دقیق مسائل از سوی شورای صنفی

وزیر بهداشت در تشریح روند بررسی این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه سال ۱۴۰۰ این شورا مقرر کرده بود طی چهار سال، هر سال ۲۰ درصد ظرفیت افزایش یابد و سپس برای ادامه یا توقف تصمیم‌گیری شود. ما پیشنهاد توقف را مطرح کردیم و بحث شد که این توقف در سال سوم یا چهارم اعمال شود. با توجه به شرایط جلسه و عهدی که بابت افزایش چهارساله ایجاد شده بود، توقف در میانه سال تحصیلی غیراخلاقی بود. بنابراین پیشنهاد دادیم که امسال، به‌عنوان سال چهارم، افزایش ظرفیت متوقف و تنها مابه‌التفاوت باقی‌مانده از پذیرش قبلی اعمال شود و این اقدام انجام شد.

وی در ادامه افزود: برای هماهنگی ظرفیت با زیرساخت، به‌طور رسمی از رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده‌ایم این موضوع در دستور جلسات آتی بررسی شود. با رئیس‌جمهور نیز در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم. هر سخن غیر به‌موقع ممکن است روند کار را متوقف کند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که شورا باید با نهادها و مراجع مختلف تصمیم گیری گفت‌وگو کند تا تصمیمات اجرایی شود و تعامل سازنده شکل گیرد افزود: من اعتقاد دارم دانشجو باید از دوران تحصیل خود لذت ببرد؛ اگر این اتفاق بیفتد، هم سطح سواد افزایش می‌یابد و هم عشق به کشور تقویت می‌شود.

ظفرقندی درباره آزمون دستیاری گفت: من از معدود افرادی هستم که ۳۰ سال است عضو برد جراحی هستم و به شدت به کیفیت، وجه افتراق و شمول آزمون دستیاری اعتقاد دارم.

وی ادامه داد: امنیت آزمون دستیاری دغدغه اصلی ما است و چندبعدی این موضوع را رعایت می‌کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: هر آزمون علمی باید ۳ مشخصه مهم ارزیابی علم تئوری، ارزیابی مهارت و ارزیابی نگرش را داشته باشد.

وی گفت: به اعتقاد من جراحی که پخته شده، دوران رزیدنتی را استفاده کرده و شجاعت کافی را به دست آورده است، نگرش را نیز به دست می‌آورد.

ظفرقندی به جایگاه شورای صنفی در پیشبرد امور دانشگاه  اشاره کرد و ادامه داد: خواهش من این است که بحث‌ها فقط به مسائل تغذیه و رفاهی محدود نشود. در تمام بحث‌ها در دانشگاه شورای صنفی به عنوان یک رکن باید وسط کار بیاید.

وی تصریح کرد: اینکه دانشجویان در همه امور نظارت کنند، بیاموزند و فردا کار را در دست بگیرند اعتقاد ما است.

پذیرش دانشجو باید متناسب با زیرساخت‌ها باشد/ تاکید بر پیگیری دقیق مسائل از سوی شورای صنفی

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت رزیدنت‌ها گفت: از سال ۷۹ که من رییس سازمان نظام پزشکی بودم یک خواسته دستیاران بیمه شدن دوران تحصیل بود که این امر از امسال عملیاتی شده است.

وزیر بهداست با بیان این‌که دیدگاه خود را به عنوان نماینده شورای صنفی جامع کنید افزود:  بیمه سلامت و تامین اجتماعی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بدهی دارند. ما همه تلاش خود را انجام داده‌ایم عقب ماندگی پرداخت کارانه را از یک سال به شش ماه برسانیم.

با توجه به شرایط جلسه و عهدی که بابت افزایش چهارساله ایجاد شده بود، توقف در میانه سال تحصیلی غیراخلاقی بود. بنابراین پیشنهاد دادیم که امسال، به‌عنوان سال چهارم، افزایش ظرفیت متوقف و تنها مابه‌التفاوت باقی‌مانده از پذیرش قبلی اعمال شود و این اقدام انجام شد.

وی با اشاره به این که سهم پژوهش باید دو درصد باشد اما اکنون نیم درصد است، گفت: این موضوع بر رشته‌ها و دوره‌های Ph.D تأثیر می‌گذارد. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس رشته‌ها تفکیک شده و برخی امتیازات کاهش یافته که باید اصلاح شود. پیشنهاد اصلاح این روند به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است. پژوهش در دنیا تنها با بودجه دولتی پیش نمی‌رود. صنایع، شرکت‌های بزرگ و بخش معدن باید هزینه پژوهش را تقبل کنند. نمونه آن شرکت‌های دانش‌بنیان است که محصولاتی تولید کرده‌اند و اکنون در داخل توزیع و به کشورهای عربی صادر می‌شوند. مقاله علمی ارزشمند است، اما اگر پژوهش به فناوری و حل مسئله منجر نشود، بازده کافی ندارد.

وزیر در پایان درباره رفتار حرفه‌ای در بحث آموزش گفت: قوانین دانشگاه‌ها مبتنی بر احترام است و هر اقدام مغایر با آن مردود است. گاهی شرایط بیمارستان‌های شلوغ، فشار کاری یا شب‌کاری موجب تنش می‌شود اما باید مدیریت شود. در همین هفته گزارش‌هایی در این زمینه بررسی و اصلاح شد.