آیت الله عابدینی، استاد حوزه دربارهی نگاه امثال حسن آقامیری به دین و نحوهی تبلیغ آنها در شبکههای اجتماعی گفت: کلیپهای او را دیدهام و خیلی خوب مطالبی را که میخواهد بیان میکند. در همین حد میشناسم که روحانی بود و خلع لباس شد. حرفهای خوبی میزند اما دربارهی شخص خودش شناخت خاصی ندارم. دربارهی دیگران هم همین نگاه را دارم که سعی میکنم مطالبشان را ببینم و کاری به شخص و شخصیت افراد ندارم.
احمد عابدینی دربارهی تغییر رویهها در مواجهه با حجاب در یک سال اخیر به انصاف نیوز گفت: امیدوارم دربارهی موضوعات دیگر هم همینطور بشود و به حرف ما برسند. در سالهای دورتر -بیش از 20 سال پیش- همایشی در مورد حجاب برگزار شده بود. برای آن مقالهای نوشتم که نباید در موضوع حجاب الزام حکومتی باشد. همانهایی که الان به این حرف رسیدند در آن زمان آنقدر عصبانی شدند که احتمالا مقالهام را پاره پاره کرده باشند! چون هر چه اصرار کردم مقالهام را پس ندادند و به دلیل اینکه از آن کپی نداشتم نتوانستم بعدا در جای دیگری نشر دهم.
این استاد حوزه ادامه داد: دربارهی دیدگاهی که پیرامون لزوم جبران کاهش ارزش پول، در حالت تورم دارم هم علیه من میگفتند که «عابدینی ربا را حلال کرده است». اما حالا همه متوجه شدهاند که پول اعتباری است و ۱۰۰۰ تومان امروز با ۱۰۰۰ تومان سال قبل یکی نیست.
او با اشاره به جلسهای خصوصی میان او و آیت الله یوسف صانعی گفت: در همین موضوعِ نظریات نو و بازاندیشی شدهی بنده مرحوم آیت الله صانعی از من خیلی عصبانی بود و گفت تو این حرفها را میزنی و به تو فحش میدهند اما خودشان به آن عمل میکنند، بعدا به اسم خودشان حرفهای تو را ثبت میکنند. گفتم بگذارید فحش دهند من میخواهم دین به خوبی و درستی معرفی شود که مردم و به ویژه جوانها از دین بیرون نروند. اینکه حرف خوب به اسم من تمام بشود یا نشود مهم نیست. خدا به همه چیز و به راز درون آگاه است.
عابدینی چالش مجازاتهای حدی را کاملا قابل حل میداند و میگوید: حدود در زمان پیامبر و یا امام معصوم مطرح شده است. آیا شرایط امروز ما مانند آن زمان است؟! یکی از شرایط این است که بهترین الگو (که پیامبر و یا امام معصوم است) در جامعه حضور داشته باشد.
او با بیان اینکه حرف ما همان سخن مرحوم امام خمینی دربارهی شرایط زمان و مکان است، گفت: در نتیجهی عدم حضور معصوم شرایط این زمان با آن زمان متتفاوت است و حد را نمیشود اجرا کرد و باید کمتر از آن را با تصویب مجلس اجرا کرد. باید مجلس تصویب کند تا تبدیل به قانون بشری شود تا کسی نسبت به دین بدبین نشود.
این استاد حوزه گفت: نکتهی دیگر اینکه هر جا در قرآن از مجازات سخن گفته شده در کنارش توبه هم آمده است. به این معنا که وقتی شخص پشیمان شد مجازات نشود تا ترس از مجازات وجود داشته باشد و بازدارنده باشد. در حالی که اکنون اینطور نیست. شمشیر قضا باید بالای سر افراد باشد هنگامی که فرود آمد دیگر ترسی باقی نمیماند. یک بار فردی را شلاق زده بودند و بعد از آن گفته بود «میارزید»، این یعنی مجازات بازدارنده نبوده است.
انتهای پیام