حجت الاسلام محمدحسین حقجو در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تبیین جنبههایی از زندگی این بانوی با عظمت پرداخت و به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داد.
وی با اشاره به اهمیت الگو گیری از زندگی اهلبیت(ع) ابراز داشت: یکی از خلأهایی که در جامعه ما وجود دارد این است که سبک زندگی اهلبیت(ع) در زندگی ما بسیار کم رنگ شده است و دشمن با ابزارهای مختلفی مانند فیلم و سریال، افراد را در مسیر انحراف قرار میدهد.
حجت الاسلام حقجو در پاسخ به این سؤال که آیا با گذشت بیش از 1400 سال از زمان زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و تغییر اقتضائات، فرهنگ و شرایط جامعه، بازهم سبک زندگی ایشان میتواند الگوی مناسبی برای ما باشد؟ گفت: قوانینی که حضرت زهرا طبق آن رفتار کردهاند مطابق دستور پیامبر خدا(ص) بوده و تغییر ناپذیرند و تفاوتهایی که امروز وجود دارد به خاطر اثرگذاری فرهنگ غرب است که باید اصلاح شود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ» اضافه کرد: مردم اگر بخواهند به دستور دین عمل کنند، این زمان با آن زمان از این جهت تفاوتی نخواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه حضور حضرت زهرا(س) در خط مقدم دفاع از ولایت و عرصههای مختلف اجتماعی با بحث حجاب قابل جمع است؟ بیان داشت: همان دینی که گفته خود را در برابر نامحرم بپوشان، گفته است که باید از امامت و ولایت دفاع شود. بنابراین همه این رفتارها مطابق دستور دین بوده است؛ البته حضور حضرت در مناسبات اجتماعی همواره با حفظ پوشش بوده است.
حجت الاسلام حقجو با اشاره به اینکه حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، اظهار کرد: حجاب هم برای زن و هم برای مرد مصونیت است. وقتی در یک فضای عمومی زن عطر میزند و خود را آرایش میکند و طنازانه رفتار میکند، طبیعی است که هم مرد به گناه بیافتد و هم زن در معرض خطر قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که برخی اشکال میگیرند که چرا این همه روضه برپا میکنید؟ ابراز داشت: گمان نکنیم که در مجالسی که به نام عزاداری برگزار میشود از اول تا آخر فقط عزاداری میکنند. یک منبری اگر نیم ساعت منبر برود، تنها 2 الی 3 دقیقه را روضه میخواند. عنوان عزاداری هست، اما مباحث دینی در این جلسات تبیین میشود. اگر این جلسات نباشد مردم معارف دینی را از کجا بیاموزند؟
این استاد حوزه علمیه فرزندآوری را یکی از الگوهای سبک زندگی حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود: حضرت حدود 9 سال زندگی مشترک داشتند و سه فرزند آوردند با اینکه شرایط اقتصادی آن زمان نیز خیلی خوب نبوده و حتی گفتهاند چادر حضرت وصله داشته است.
وی کمبود فرزند را سبب بروز خلأهای عاطفی و اجتماعی ارزیابی کرد و توضیح داد: کمبود فرزند سبب میشود که فرزندان از عمو، عمه، خاله و ... محروم شوند و این مسئله میتواند سبب بروز خلأهای عاطفی و اجتماعی گردد.
حجت الاسلام حقجو افزود: دشمن در تلاش است تا این حمایتهای روانی و عاطفی را از بین ببرد و سپس ابزارهای انحرافی را حاکم کند. فرزند داری جزء برنامههای حضرت زهرا(س) بوده و میتواند الگویی برای ما باشد. اگر امروز از این الگو عقبیم، نمیتوانیم فردای قیامت جوابگو باشیم.
وی با انقاد از آمار بالای سقط جنین خاطر نشان کرد: میگویند هر روز چند صد نفر سقط جنین صورت میپذیرد؛ در حالی که بسیاری از این سقط جنینها ضروری نیست و آن کسی که سقط میکند یا مقدمات آن را فراهم میکند، قاتل است.
حجت الاسلام حق جو تربیت فرزندان اثرگذار و مدیر را یکی دیگر از ویژگیهای حضرت زهرا(س) برشمرد و خطاب به پدر و مادرها بیان کرد: بگذارید فرزندتان کارهایی را که میتواند، خودش انجام دهد تا یاد بگیرد که باید در زندگی نقش داشته باشد.
این استاد پیشکسوت حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که نقش اساسی در تربیت فرزند بر عهده چه کسی است؟ ابراز داشت: پدر و مادر دو شخصیت متفاوت دارند و هر دو باید نقش ایفا کنند. مرد یک شخصیت قاطعانه و زن شخصیتی عاطفی دارد. برخی اوقات به خاطر این تفاوت ساختاری بین زن و مرد اختلاف میشود. پدر باید بداند که زن عاطفی است و زن نیز اگر دید که مرد نسبت به فرزند قاطعیت نشان میدهد، نباید دخالت کند.
وی تأکید کرد: بدترین نوع تربیت در خانواده، تربیت پارادوکسی است. یعنی اینکه پدر بگوید بکن و مادر بگوید نکن. پدر و مادر نباید در برابر فرزند حرف یکدیگر را نقض کنند.
حجت الاسلام محمدحسین حقجو در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تبیین جنبههایی از زندگی این بانوی با عظمت پرداخت و به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داد.
حجت الاسلام محمدحسین حقجو در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تبیین جنبههایی از زندگی این بانوی با عظمت پرداخت و به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داد. سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،وی با اشاره به اهمیت الگو گیری از زندگی اهلبیت(ع) ابراز داشت: یکی از خلأهایی که در جامعه ما وجود دارد این است که سبک زندگی اهلبیت(ع) در زندگی ما بسیار کم رنگ شده است و دشمن با ابزارهای مختلفی مانند فیلم و سریال، افراد را در مسیر انحراف قرار میدهد.
وی با اشاره به اهمیت الگو گیری از زندگی اهلبیت(ع) ابراز داشت: یکی از خلأهایی که در جامعه ما وجود دارد این است که سبک زندگی اهلبیت(ع) در زندگی ما بسیار کم رنگ شده است و دشمن با ابزارهای مختلفی مانند فیلم و سریال، افراد را در مسیر انحراف قرار میدهد.حجت الاسلام حقجو در پاسخ به این سؤال که آیا با گذشت بیش از 1400 سال از زمان زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و تغییر اقتضائات، فرهنگ و شرایط جامعه، بازهم سبک زندگی ایشان میتواند الگوی مناسبی برای ما باشد؟ گفت: قوانینی که حضرت زهرا طبق آن رفتار کردهاند مطابق دستور پیامبر خدا(ص) بوده و تغییر ناپذیرند و تفاوتهایی که امروز وجود دارد به خاطر اثرگذاری فرهنگ غرب است که باید اصلاح شود.
حجت الاسلام حقجو در پاسخ به این سؤال که آیا با گذشت بیش از 1400 سال از زمان زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و تغییر اقتضائات، فرهنگ و شرایط جامعه، بازهم سبک زندگی ایشان میتواند الگوی مناسبی برای ما باشد؟ گفت: قوانینی که حضرت زهرا طبق آن رفتار کردهاند مطابق دستور پیامبر خدا(ص) بوده و تغییر ناپذیرند و تفاوتهایی که امروز وجود دارد به خاطر اثرگذاری فرهنگ غرب است که باید اصلاح شود.استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ» اضافه کرد: مردم اگر بخواهند به دستور دین عمل کنند، این زمان با آن زمان از این جهت تفاوتی نخواهد داشت.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ» اضافه کرد: مردم اگر بخواهند به دستور دین عمل کنند، این زمان با آن زمان از این جهت تفاوتی نخواهد داشت.وی در پاسخ به این سؤال که چگونه حضور حضرت زهرا(س) در خط مقدم دفاع از ولایت و عرصههای مختلف اجتماعی با بحث حجاب قابل جمع است؟ بیان داشت: همان دینی که گفته خود را در برابر نامحرم بپوشان، گفته است که باید از امامت و ولایت دفاع شود. بنابراین همه این رفتارها مطابق دستور دین بوده است؛ البته حضور حضرت در مناسبات اجتماعی همواره با حفظ پوشش بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه حضور حضرت زهرا(س) در خط مقدم دفاع از ولایت و عرصههای مختلف اجتماعی با بحث حجاب قابل جمع است؟ بیان داشت: همان دینی که گفته خود را در برابر نامحرم بپوشان، گفته است که باید از امامت و ولایت دفاع شود. بنابراین همه این رفتارها مطابق دستور دین بوده است؛ البته حضور حضرت در مناسبات اجتماعی همواره با حفظ پوشش بوده است.حجت الاسلام حقجو با اشاره به اینکه حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، اظهار کرد: حجاب هم برای زن و هم برای مرد مصونیت است. وقتی در یک فضای عمومی زن عطر میزند و خود را آرایش میکند و طنازانه رفتار میکند، طبیعی است که هم مرد به گناه بیافتد و هم زن در معرض خطر قرار گیرد.
حجت الاسلام حقجو با اشاره به اینکه حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، اظهار کرد: حجاب هم برای زن و هم برای مرد مصونیت است. وقتی در یک فضای عمومی زن عطر میزند و خود را آرایش میکند و طنازانه رفتار میکند، طبیعی است که هم مرد به گناه بیافتد و هم زن در معرض خطر قرار گیرد.وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که برخی اشکال میگیرند که چرا این همه روضه برپا میکنید؟ ابراز داشت: گمان نکنیم که در مجالسی که به نام عزاداری برگزار میشود از اول تا آخر فقط عزاداری میکنند. یک منبری اگر نیم ساعت منبر برود، تنها 2 الی 3 دقیقه را روضه میخواند. عنوان عزاداری هست، اما مباحث دینی در این جلسات تبیین میشود. اگر این جلسات نباشد مردم معارف دینی را از کجا بیاموزند؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که برخی اشکال میگیرند که چرا این همه روضه برپا میکنید؟ ابراز داشت: گمان نکنیم که در مجالسی که به نام عزاداری برگزار میشود از اول تا آخر فقط عزاداری میکنند. یک منبری اگر نیم ساعت منبر برود، تنها 2 الی 3 دقیقه را روضه میخواند. عنوان عزاداری هست، اما مباحث دینی در این جلسات تبیین میشود. اگر این جلسات نباشد مردم معارف دینی را از کجا بیاموزند؟این استاد حوزه علمیه فرزندآوری را یکی از الگوهای سبک زندگی حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود: حضرت حدود 9 سال زندگی مشترک داشتند و سه فرزند آوردند با اینکه شرایط اقتصادی آن زمان نیز خیلی خوب نبوده و حتی گفتهاند چادر حضرت وصله داشته است.
این استاد حوزه علمیه فرزندآوری را یکی از الگوهای سبک زندگی حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود: حضرت حدود 9 سال زندگی مشترک داشتند و سه فرزند آوردند با اینکه شرایط اقتصادی آن زمان نیز خیلی خوب نبوده و حتی گفتهاند چادر حضرت وصله داشته است.وی کمبود فرزند را سبب بروز خلأهای عاطفی و اجتماعی ارزیابی کرد و توضیح داد: کمبود فرزند سبب میشود که فرزندان از عمو، عمه، خاله و ... محروم شوند و این مسئله میتواند سبب بروز خلأهای عاطفی و اجتماعی گردد.
وی کمبود فرزند را سبب بروز خلأهای عاطفی و اجتماعی ارزیابی کرد و توضیح داد: کمبود فرزند سبب میشود که فرزندان از عمو، عمه، خاله و ... محروم شوند و این مسئله میتواند سبب بروز خلأهای عاطفی و اجتماعی گردد.حجت الاسلام حقجو افزود: دشمن در تلاش است تا این حمایتهای روانی و عاطفی را از بین ببرد و سپس ابزارهای انحرافی را حاکم کند. فرزند داری جزء برنامههای حضرت زهرا(س) بوده و میتواند الگویی برای ما باشد. اگر امروز از این الگو عقبیم، نمیتوانیم فردای قیامت جوابگو باشیم.
حجت الاسلام حقجو افزود: دشمن در تلاش است تا این حمایتهای روانی و عاطفی را از بین ببرد و سپس ابزارهای انحرافی را حاکم کند. فرزند داری جزء برنامههای حضرت زهرا(س) بوده و میتواند الگویی برای ما باشد. اگر امروز از این الگو عقبیم، نمیتوانیم فردای قیامت جوابگو باشیم.وی با انقاد از آمار بالای سقط جنین خاطر نشان کرد: میگویند هر روز چند صد نفر سقط جنین صورت میپذیرد؛ در حالی که بسیاری از این سقط جنینها ضروری نیست و آن کسی که سقط میکند یا مقدمات آن را فراهم میکند، قاتل است.
وی با انقاد از آمار بالای سقط جنین خاطر نشان کرد: میگویند هر روز چند صد نفر سقط جنین صورت میپذیرد؛ در حالی که بسیاری از این سقط جنینها ضروری نیست و آن کسی که سقط میکند یا مقدمات آن را فراهم میکند، قاتل است.حجت الاسلام حق جو تربیت فرزندان اثرگذار و مدیر را یکی دیگر از ویژگیهای حضرت زهرا(س) برشمرد و خطاب به پدر و مادرها بیان کرد: بگذارید فرزندتان کارهایی را که میتواند، خودش انجام دهد تا یاد بگیرد که باید در زندگی نقش داشته باشد.
حجت الاسلام حق جو تربیت فرزندان اثرگذار و مدیر را یکی دیگر از ویژگیهای حضرت زهرا(س) برشمرد و خطاب به پدر و مادرها بیان کرد: بگذارید فرزندتان کارهایی را که میتواند، خودش انجام دهد تا یاد بگیرد که باید در زندگی نقش داشته باشد.این استاد پیشکسوت حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که نقش اساسی در تربیت فرزند بر عهده چه کسی است؟ ابراز داشت: پدر و مادر دو شخصیت متفاوت دارند و هر دو باید نقش ایفا کنند. مرد یک شخصیت قاطعانه و زن شخصیتی عاطفی دارد. برخی اوقات به خاطر این تفاوت ساختاری بین زن و مرد اختلاف میشود. پدر باید بداند که زن عاطفی است و زن نیز اگر دید که مرد نسبت به فرزند قاطعیت نشان میدهد، نباید دخالت کند.
این استاد پیشکسوت حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که نقش اساسی در تربیت فرزند بر عهده چه کسی است؟ ابراز داشت: پدر و مادر دو شخصیت متفاوت دارند و هر دو باید نقش ایفا کنند. مرد یک شخصیت قاطعانه و زن شخصیتی عاطفی دارد. برخی اوقات به خاطر این تفاوت ساختاری بین زن و مرد اختلاف میشود. پدر باید بداند که زن عاطفی است و زن نیز اگر دید که مرد نسبت به فرزند قاطعیت نشان میدهد، نباید دخالت کند.وی تأکید کرد: بدترین نوع تربیت در خانواده، تربیت پارادوکسی است. یعنی اینکه پدر بگوید بکن و مادر بگوید نکن. پدر و مادر نباید در برابر فرزند حرف یکدیگر را نقض کنند.
وی تأکید کرد: بدترین نوع تربیت در خانواده، تربیت پارادوکسی است. یعنی اینکه پدر بگوید بکن و مادر بگوید نکن. پدر و مادر نباید در برابر فرزند حرف یکدیگر را نقض کنند. ∎