خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند.
سینما با ارائه داستانهای جذاب، تصویرگریهای بصری و پیامهای فرهنگی، توانایی تأثیرگذاری عمیقی بر افراد دارد و این تأثیر ممکن است در ایجاد همدلی، تغییر دیدگاهها، آموزش مفاهیم فرهنگی و حتی شکلگیری رفتارهای اجتماعی مؤثر باشد. در عین حال، تأثیرات مثبت و منفی بستگی به نوع محتوا و نحوه ارائه آن دارد. از آنجایی که تأثیر سینما بر مردم قابل توجه است و میتواند در شکلدهی افکار، احساسات و نگرشها نقش بهسزایی داشته باشد، ما نیز در خبرگزاری مهر درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان قرار دهیم.
اتمام ثبتنام در چهلوچهارمین جشنواره فیلم فجر
با آغاز ثبتنام در چهل و چهارمین جشنواره ملی فیلم فجر، اخبار سینمایی هفته عمدتاً به سوی آثاری خواهد بود که قرار است ساخته شوند تا در این رویداد حضور داشته باشند یا اینکه با هدف حضور در رویداد فجر تولید خواهند شد.
البته در هفتهای که گذشت، فرصت ثبتنام فیلمها در چهل و چهارمین جشنواره ملی فیلم فجر به پایان رسید. این در حالی است که تجربه سالهای گذشته نشان داده ثبتنام اولیه که در موعد زمانی مشخص به پایان میرسد ضمانتی برای ارسال کامل فیلمها به دبیرخانه فجر نیست.
پروژههایی که برای «فجر» آماده میشوند
بر این اساس، ابراهیم اصغری تهیهکننده سینما در تدارک ساخت یک فیلم کمدی با موضوع هوش مصنوعی برای جشنواره فیلم فجر است.
همچنین، نخستین تصویر از امیر جدیدی در فیلم سینمایی «زوزه» به کارگردانی امید شمس و تهیهکنندگی سامان لطفیان منتشر شد که این پروژه در حال حاضر در تهران مراحل فیلمبرداری را پشت سر میگذارد. «زوزه» دومین تجربه سینمایی امید شمس پس از ساخت فیلم «ملاقات خصوصی» است که احتمالاً برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد.
از دیگر پروژههایی که به نظر میرسد برای «فجر ۴۴» ساخته میشود، فیلمی به تهیهکنندگی شهاب حسینی و کارگردانی حسام فرهمند است. این ۲ پس از تجربه موفق فیلم «رها» که سیمرغ بهترین فیلم اول جشنواره فجر را بهدست آورد، حالا قصد دارند درام اجتماعی «پتک» را بسازند.
فیلمنامه «پتک» را محمدعلی حسینی نوشته و پروانه ساخت آن صادر شده است. هنوز ترکیب بازیگران مشخص نیست و حضور احتمالی شهاب حسینی در نقش بازیگر نیز اعلام نشده است. «خانم شین» به کارگردانی پارسا پیروزفر، «مراقب» به کارگردانی محسن قرائی، «چشمهایش» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «دادگاه» علی حضرتی، «نیم شب» محمدحسین مهدویان، «استخر» سروش صحت، «بن سای» علی بهراد، «اسکورت» یوسف حاتمی کیا و … از جمله آثاری هستند که به نظر میرسد برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشوند.
خبرهایی از جشنواره «سینماحقیقت»
در هفتهای که گذشت، محسن برمهانی معاون سیمای سازمان صداوسیما، مهدی شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، محمدحسین حقیقی نویسنده، کارگردان و تهیهکننده، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره، معصومه فرد شاهین تهیهکننده و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند و نماینده صنف در شورای سیاستگذاری، فیما امامی کارگردان سینما و نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند اعضای شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هستند که حکمشان را از رائد فریدزاده دریافت کردند.
۱۲ کارگاه آموزشی تخصصی درباره سینمای مستند، روایت، تصویربرداری، تولید مشترک و مصاحبهنگاری شامل «روایت نو در سینمای مستند»، «تولید فیلم مستند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی»، «روایتهای سیال: روایتهای هیبرید بین مستند و داستان»، «مستند مونتاژ: از آرشیو تا ساخت معنا»، «داده به عنوان رفتارساز در مستند: ساخت مستندهای دیتافوکوس»، «عکاسی و تصویربرداری زیر آب»، «حداقل ابزار در تصویربرداری، حداکثر کیفیت در نتیجه»، «مصاحبهنگاری پیشرفته: استخراج روایت پنهان از مصاحبهشوندهها»، «تولید مشترک فیلم مستند» (چگونه معرفی کنیم، چگونه بسازیم و چگونه بفروشیم)، «روایت سازی و ثبت وقایع»، «مستند انیمیشن» (با نگاهی به فیلم روباه و ماه صورتی)، «استراتژی در خلق دوباره حقیقت» و «خلق جهانهای VR و XR در فیلم مستند» در نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزار میشود.
علاوه بر این، با حکم محمد حمیدی مقدم دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، بهرام کلهرنیا به عنوان مدیر هنری این رویداد منصوب شد.
خواننده عربزبان خواننده تیتراژ «پسر دلفینی» شد
نانسی عجرم ستاره موسیقی عرب برای اکران حوزه کشورهای عرب انیمیشن «پسر دلفینی ۲» رسماً به عنوان خواننده تیتراژ انتخاب شده و این همکاری در اکران انیمیشن ایرانی در جده عربستان رونمایی خواهد شد.
محمدامین همدانی تهیهکننده و محمد خیراندیش کارگردان «پسر دلفینی ۲» هستند و شروین حاجیپور، خواننده تیتراژ نسخه ایرانی آن بود.
رونمایی از پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر در آرامگاه سعدی
روز ابتدایی هفته گذشته، طی مراسمی در آرامگاه سعدی، از پوستر چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر با تصویری از عباس کیارستمی رونمایی شد.
پوستر چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر را مهدی دوایی بر اساس عکسی از جاسم غضبانپور طراحی کرده است. غضبانپور در این عکس، تصویری از عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران و صاحب نخل طلای کن را ثبت کرده است.
گفته شده در این دوره از جشنواره، ۴۵ فیلم از کشورهای مختلف به نمایش درخواهد آمد که از میان آنها ۹ فیلم ایرانی هستند و باقی آثار از دیگر کشورها ارسال شدهاند. همچنین حدود ۲۰۰ سینماگر، عوامل تولید فیلم و خریداران آثار سینمایی در این رویداد حضور خواهند یافت و کارگاههای تخصصی با محوریت سینما برگزار میشود با این وجود تا این لحظه هنوز نه اسامی هیئت داوران و نه فیلمهایی که قرار است در ۴ بخش اصلی جشنواره به نمایش گذاشته شوند، اعلام نشده است.
این رویداد بینالمللی از پنجم تا دوازدهم آذر ۱۴۰۴ به میزبانی شهر شیراز برگزار خواهد شد.
جایزه فیلم بینالملل ایدفا به مهرداد اسکویی رسید
در هفتهای که گذشت، سی و هشتمین دوره جشنواره مستند آمستردام با معرفی برگزیدگان به پایان رسید و حضور هنرمندان ایرانی در میان برندگان، نگاهها را به خود جلب کرد.
فیلم مستند «روباه و ماه صورتی» به کارگردانی مهرداد اسکویی جایزه بهترین فیلم مسابقه بینالملل (۱۵ هزار یورو) ایدفا را از آن خود کرد.
مستند ۷۶ دقیقهای «روباه و ماه صورتی» به عنوان محصول مشترک ایران، فرانسه، انگلیس، آمریکا و دانمارک است که ساخت آن هفت سال به طول انجامیده است.
درباره داستان این فیلم آمده است: این فلیم پرتره خودنگاره ثریا، دختر هنرمند افغانستانی است که پنج سال است تلاش میکند به اروپا برود و در تمام این مدت تمامی اتفاقات را با گوشیاش ثبت میکند و همزمان تمام ترسها و نگرانیهایش را در آثار هنری تجسم میبخشد.
کتاب ابوالفضل جلیلی رونمایی شد / کارگردانی که گل حادثه را بیان میکند
مراسم رونمایی از کتاب «داستانهایی که اکران نشد» نوشته ابوالفضل جلیلی، کارگردان سینما، در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
عزیزالله حاجی مشهدی در این مراسم درباره ویژگیهای کتاب ابوالفضل جلیلی توضیح داد: اولین ویژگی این کتاب، مینیمالیسم بودن آن است که در رباعیات خیام و دوبیتیهای باباطاهر نیز مشهود است. مینیمالیسم یعنی عصاره و فشرده فکر و اندیشهای که این شاعران در شعرهایشان آوردهاند؛ بهجای اینکه مثنوی و قصیده بگویند. فشرده فکر «از کجا آمدهایم، میخواهیم به کجا برویم و چرا آمدهایم»، در یک رباعی گفتن، بسیار هنر میخواهد و ویژگی اصلی این کتاب نیز همین است.
وی با تأکید بر ویژگی تدوینگری ابوالفضل جلیلی و ارتباطش با ساختار این کتاب بیان کرد: جلیلی فیلمسازی است که عمدتاً تدوین فیلمهایش را خود انجام میدهد و فردی که نگاه تدوینگرایانه دارد، بسیاری از چیزها را حذف میکند. ابوالفضل گلِ حادثه را در چند نمای بههمپیوسته و بدون هجو و زوائد بیان میکند. بهجای اعدادی که در عنوان داستانکها درج شده، میتوان اسمهایی را از دل خود همین داستانها برای عنوانها انتخاب کرد.
حاجی مشهدی گفت: ابوالفضل در این داستانها ضمن اینکه خودِ واقعیاش است، طنز و شیرینکاریای نیز در بطن و متن آن موضوع میگنجاند و همیشه دلنگرانیاش این است که چرا نمیتواند از دید دیگران شبیه بقیه باشد. این بسیار هنر است که «خود بودن» را حفظ میکند.
خاطراتی از شبح کژدم و جابهجایی مرزهای ممیزی سینما
هفته گذشته، در ادامه برنامه کلاسیکهای کانون کارگردانان سینمای ایران، بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش فیلم «شبح کژدم» به همت کانون کارگردانان سینما و موزه سینمای ایران و با همکاری فیلمخانه ملی، در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.
کیانوش عیاری در تشریح تلاشهایش برای انجام صداگذاری سر صحنه در «شبح کژدم» گفت: این فیلم در سال ۱۳۶۵ ساخته شد و من به مدت ۶ ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی دوندگی داشتم تا بتوانم آنها را متقاعد کنم که مشکل یکی از شرافتهای گمشده سینمای ایران یعنی صداگذاری سر صحنه را برطرف و این کار بتواند، انجام شود. مسئولان سینمای ایران در آن دوره معتقد بودند که با صداگذاری سر صحنه، هزینه تولید فیلم به این شکل گران درمیآید که از نظر من، سخن بیهودهای بود و اشکالی نداشت اگر هزینه تولید فیلم برای ارتقای کیفیت پلانها اندکی افزایش پیدا کند. در نهایت بالاخره موفق به شروع تولید بعد از ۶ ماه شدم.
این کارگردان راجع به نحوه واکنش حسن رضایی بعد از فهمیدن اینکه قرار است صداگذاری سر صحنه انجام شود، عنوان کرد: زمانی که میخواستم فیلم را بسازم، او کاندیدای اصلی بازی در آن نقش بود. وقتی به او گفتم قرار است صداگذاری سر صحنه انجام دهم و تقریباً ۲ روز قبل از شروع تولید بود، به شکل جدی در اتاق من گریه کرد. رضایی گفت من نمیتوانم این کار را انجام دهم و من شروع به خندیدن کردم. او گفت که اجازه بدهید من در فیلم نباشم.
محسن امیر یوسفی درباره تاثیر «شبح کژدم» بر جابهجایی مرزهای ممیزی یادآور شد: من صداگذاری سر صحنه را از خلاقیتهای درخشان این فیلم میدانم زیرا یک اتفاق بزرگ بود که شاید، حالا برای ما عادی شده است در صورتی که من در جریان هستم که با این اقدام، به طور عملی، مرزهای ممیزی را تکان دادید. اینگونه شاید کمتر میشد اینکه کسانی خارج از این حوزه در عرصه فیلمسازی دخل و تصرفی داشته باشند. این یک اتفاق ماندگار است و ۳۰ سال بعد، با «کاناپه» در سال ۱۳۹۵، همین جسارت، خلاقیت و تفاوت شما به چشم میآید.