به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمد فرخزاده امروز در جمع خبرنگاران از راهاندازی خانه خلاق و مرکز نوآوری در آیندهای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: در حال آمادهسازی یک مرکز هستیم که در خدمت شتاب دهندهها و مجموعه سازمانهای مردم نهاد قرار گیرد؛ این مرکز جزو اولینها در کشور است.
وی از تحول دیجیتال با بهرهگیری از هوش مصنوعی در دوربینهای ثبت تخلف سخن گفت و افزود: بازخورد این مهم ما را بر این داشت تا این موضوع را جدیتر دنبال کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: در سه چهار ماه گذشته تاکنون ارتباط با مجموعههای دانشگاهی را تقویت کردیم و در این راستا تفاهمنامههایی با بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه صنعتی شیراز و نظام مهندسی فارس منعقد شده است.
فرخزاده همچنین استفاده از مجموعههای مردم نهاد برای پویشهای کاربردی و فرهنگسازی حوزه ترافیک را از شاخصترین اقدامات معاونت متبوع برشمرد.
وی به بحث اقتصاد حمل و نقل هم اشاره و بیان کرد: ابنیه زیادی در سطح زیاد داریم که با بهرهبرداری از آنها هرینههای زیادی برای نگهداری تحمیل میشود و باید تلاش کنیم تا منابع پایدار ایجاد کنیم که تمرکز بر سرمایهگذاری را که مهمترین منابع پایداری است در دستور کار قرار دادهایم که در این راستا بستههای متنوعی تعریف و در حال اخذ مجوزها هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به ساماندهی شرکتهای حمل و نفلی در حوزه بار و مسافر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: لوایحی در این باره تدوین و در کمیسیونهای محتلف شورای شهر شیراز در حال بررسی است.
فرخزاده به موضوع ایمنی شهری هم اشاره و بیان کرد: کارگروهی را در بحث تحمیل تصادفات در شهر شیراز تشکیل دادهایم و یک مشاور هم انتخاب شده تا به تحلیل و علت یابی تصادفات و راهکارهای کاهش بپردازد، البته بخش زیادی از این مهم به رفتار عمومی بازمیگردد.
وی به شناسایی نقاط خادثهخیز و ناایمن هم اشاره و خاطرنشان کرد: اصلاحات هندسی در مراکز پر تصادف در دست بررسی است و فعالیت در 11 منطقه شهرداری در حال انجام است.
معاون شهردار شیراز به تلاش برای احیای دوچرخههای اشتراکی(بیدود) در سطح این کلانشهر هم اشاره کرد و گفت: در حال تلاش برای رفع مشکلات حقوقی این مهم و احیا و برگشت دوچرخهها به خیابانها هستیم، اما نه به صورت فاتتزی بلکه به عنوان یک مود واقعی حمل و نقلی که به تسهسل ترافیک در شهر کمک میکند.
فرخزاه به سامانه پرداخت الکترونیک(سیپی) که از سوی دولت به شهرداری ابلاغ شده هم اشاره و عنوان کرد: این طرح کمک میکند که افراد در هر جایی از خیابان پارک نکنند.
وی با تاکید بر این نکته که در شیراز پارکینگ کم نداریم، گفت: بسیاری از پارکینگها از طبقه دو به بعد خالی است و پلیس باید ماشینها را به سمت این پارکینگها هدایت کند.مانند پارکینگ مجموعه تجاری تندیس.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به اجرای پروژههای تسهیل گری در شهر هم اشاره و دورگرد میثم در کمربندی را از جمله آنها اعلام کرد که طی سه ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
فرخزاده با بیان اینکه تمرکز ویژهای روی فاز یک خط 2 مترو شیراز گذاشتهایم و در صورت اضافه شدن یک رام قطار به این خط، شاهد تسهیل خواهیم بود.
وی از بهرهبرداری ایستگاه استقلال خط 2 در دی ماه نیز خبر داد.
معاون شهردار شیراز همچنین از اجرای آزادراه محور شمال شرق با همکاری شهرداری، دولت و بخش خصوصی در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: اکنون این پروژه در حال طی فرایند اداری است.
فرخزاده اضافه کرد: در حوزه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نیز در تلاشیم تا تعدادی اتوبوس از محل اوراق مشارکت خریداری کنیم.
وی به ویژهبرنامههای هفته حمل و نقل اشاره کرد که از 8 آذر آغاز میشود و بهرهبرداری از ایستگاههای مترو، کوهپیمایی، تقدیر از دستاندرکاران حوزه ترافیک، تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل، یادبود قربانیان تصادفات و جشنوارههای مختلف را از جمله آنها اعلام کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به ساخت 4 پارکینگ در این کلانشهر هم که در حال علملیات اجرایی اشاره کرد که شامل پارکینگ احمدی با بیش از 3500 ظرفیت، پارکینگ غدیر،. فرهمندفر و کاراندیش میشود.
فرخزاده که ترافیک را زاییده شهرسازی میداند، تصریح کرد: باید به طرحهای تفضیلی دقت کنیم و براساس آنها بارگذاریها انجام شود.
وی همچنین اعلام کرد: در سطح شهر شیراز 495 دوربین نظارت تصویری و 171 دروبین پلاک خوان داریم که روزانه در حال افزایش است؛ 61 دوربین پلاک خوان محدوده زوج و فرد کنترل زمانی تردد مکانی حمل بار و معاینه فنی را بر عهده دارد.
معاون شهردار شیراز از بهرهبرداری پروژه ناظر تقاطع در هفته حمل و نقل نیز خبر داد.
فرخزاده در خصوص تاکسیهای اینترنتی(اسنپ) هم بیان کرد: مجلس مصوب کرده که نظارت بر تاکسیهای اینترنتی به عهده شهرداریها گذاشته شود، البته عدهای در تهران تلاش میکنند که دولت آن را ابلاغ نکند.
موافق اصل انسانمحوری در شهر هستیم
وی با تصریح بر این نکته که موافق اصل انسانمحوری در شهر هستیم و باید به سمت تردد ایمن مردم گام برداریم، گفت: باید توجه به مردم داشته باشیم.
معاون شهردار شیراز عنوان کرد: حجم زیادی نامه داریم که فلام پارکینگ را به فلان دستگاه بدهید در حالیکه پارکینگ متعلق به مردم است و تاکنون در این باره مقاومت کردهایم.
انتهای پیام/424/