مهدی رهنما، عضو هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، در توضیح وضعیت اخیر آلودگی هوای تهران گفت: «پایداری نسبی جو در روزهای گذشته موجب شد آلودگی ها در لایه های پایین جو محبوس شوند و وزش بادهای ملایم نتواند تغییر محسوسی در کیفیت هوا ایجاد کند.»
به گزارش تین نیوز، رهنما افزود: منشأ اصلی آلودگی کنونی، افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عمدتاً بر اثر احتراق ناقص سوخت در خودروها، موتورخانه ها، سامانه های گرمایشی و نیروگاه ها تولید می شوند. به همین دلیل حتی در بهترین حالت، کیفیت هوا در سطح ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است.
این پژوهشگر با اشاره به ضرورت مدیریت آلودگی هوا تأکید کرد: «اجرای جدی معاینه فنی خودروها، توسعه حمل ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تراموا، و استانداردسازی موتورخانه های ساختمان ها از مهم ترین راهکارهای کاهش آلودگی هستند.» وی افزود: درصد قابل توجهی از خودروها فاقد معاینه فنی اند و رفع ایرادات آن ها می تواند بخش بزرگی از آلایندگی فعلی را کاهش دهد.
رهنما در پاسخ به پرسشی درباره تغییر الگوی باد در تهران گفت: «الگوی وزش باد تفاوت چشمگیری با گذشته ندارد؛ تنها افزایش میانگین دما و کاهش بارش ها مشاهده می شود. بنابراین عامل اصلی افزایش آلودگی هوا، نوزیدن باد نیست بلکه عمدتاً ناشی از فعالیت های انسان ساخت است.»