محمدرضا فلاح در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پدیده حاشیهنشینی را نمیتوان صرفاً یک تهدید اجتماعی دانست، بلکه اگر با نگاه برنامهمحور و عدالتمحور به آن پرداخته شود، میتواند به فرصتی برای بازآفرینی شهری و توسعه پایدار تبدیل گردد و شورای اسلامی شهر اصفهان در همه دورههای خود، بهویژه در دوره ششم، با تأکید بر رویکرد «اصفهان، شهر زندگی»، سیاست خود را بر توسعه متوازن شهری و عدالت در خدماترسانی استوار کرده است.
وی افزود: شورا با همکاری شهرداری در حال اجرای برنامههایی نظیر بهبود زیرساختهای خدماتی، ارتقای شبکه حملونقل عمومی، بازآفرینی کالبدی و اجتماعی محلات کمبرخوردار و نیز حمایت از اشتغال محلی و مهارتآموزی است تا زمینه پایداری اجتماعی و اقتصادی در این مناطق فراهم شود.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در سالهای قبل، مرکز پژوهشهای شهرداری اصفهان با تأکید شورای اسلامی شهر، مطالعات جامعی در حوزههای مختلف از جمله الگوی مهاجرت به مناطق حاشیهای، وضعیت خدماترسانی، کیفیت محیطی و شاخصهای زیستپذیری انجام داده است و نتایج این مطالعات نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از مهاجرت به سکونتگاههای غیررسمی، ناشی از کمبود فرصتهای شغلی در استانهای همجوار و شهرستانهای اطراف، گرانی مسکن در مرکز شهر و نبود زمین مناسب برای اقشار کمدرآمد است.
فلاح گفت: این دادهها مبنای تصمیمسازی در حوزه بازآفرینی شهری و توزیع عادلانه خدمات در دوره کنونی شورا قرار گرفتهاند.
وی اضافه کرد: یکی از وظایف مهم شورای شهر، ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف خدمترسان و حمایتی است که در این زمینه، شورا از طریق کمیسیونهای تخصصی خود بهویژه کمیسیون عمران و شهرسازی و کمیسیون فرهنگی-اجتماعی، نقش تسهیلگر را ایفا میکند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما با ایجاد کارگروههای مشترک و انعقاد تفاهمنامههای همکاری با دستگاههایی مانند بهزیستی، کمیته امداد، آموزشوپرورش و نیروی انتظامی تلاش کردهایم تا خدمات اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و عمرانی به شکل منسجم و همافزا به مناطق حاشیهای ارائه شود.
فلاح تاکید کرد: بدون مشارکت واقعی ساکنان، هیچ طرح بازآفرینی شهری به نتیجه مطلوب نمیرسد و شورای اسلامی شهر اصفهان با همین باور، سازوکارهایی برای جلب مشارکت مردم در تصمیمسازی و اجرا پیشبینی کرده است که از جمله میتوان به دیدارهای مردمی، کمیتههای نظارتی، ارتباط با نخبگان و معتمدین محلی، خانههای محله و نشستهای گفتوگوی محلهمحور اشاره کرد که در قالب طرحهای محلهمحور شهرداری فعال هستند.
وی با بیان اینکه در این سازوکارها، نظرات و نیازهای مردم در طراحی و اجرای پروژهها لحاظ میشود و تجربه نشان داده است که حضور مردم موجب افزایش حس تعلق و پایداری اجتماعی در محلهها میشود، اضافه کرد: در بازنگری طرح جامع و تفصیلی اصفهان، یکی از محورهای اصلی، یکپارچهسازی فضایی و عملکردی مناطق پیرامونی با بدنه اصلی شهر است که در این طرح، مناطق حاشیهای دیگر به عنوان بخشهای جداافتاده دیده نمیشوند، بلکه بخشی از ساختار یکپارچه شهری محسوب میشوند.
نبود عدالت فضایی یکی از مهمترین زمینههای شکلگیری حاشیهنشینی است
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تقویت شبکههای ارتباطی، ایجاد کاربریهای خدماتی متوازن، توسعه فضاهای سبز و بهبود دسترسی حملونقلی از جمله اقداماتی است که برای پیوند اجتماعی و کالبدی بین مرکز و پیرامون شهر در نظر گرفته شده است.
فلاح اظهار داشت: بیتردید نبود عدالت فضایی یکی از مهمترین زمینههای شکلگیری حاشیهنشینی است؛ در شورای ششم، ما عدالت را صرفاً به معنای توزیع فیزیکی امکانات نمیدانیم، بلکه آن را مفهومی چندبعدی میدانیم که شامل دسترسی برابر به فرصتهای اقتصادی، فرهنگی و خدماتی نیز است.
وی ادامه داد: شورا پروژههای عمرانی و خدماتی را بر پایه شاخص عدالت فضایی و اولویتبندی محلات کمبرخوردار مصوب میکند تا فاصله توسعهای میان مناطق مختلف کاهش پیدا کند و نگاه ما ایجاد شهری متوازن است که همه شهروندان از امکانات برابر بهرهمند باشند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سیاست شورا در قبال سکونتگاههای غیررسمی کاملاً همسو با رویکرد ملی توانمندسازی بهجای جابهجایی است که در این راستا، شورا از طرحهایی همچون ایجاد مراکز مهارتآموزی و اشتغال محلی، حمایت از کارآفرینی خرد، توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری در محلات هدف، و ارتقای آموزش شهروندی و هویت محلی پشتیبانی میکند.
فلاح اظهار داشت: هدف از این اقدامات، تقویت اعتمادبهنفس اجتماعی، ارتقای سرمایه فرهنگی و افزایش پایداری اجتماعی و اقتصادی ساکنان است و باور ما این است که بازآفرینی شهری فقط در کالبد نیست، بلکه پیش از هر چیز در بازسازی هویت و سرمایه اجتماعی محله معنا پیدا میکند.