سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای طرح محدوده زوج و فرد خودروها در شهر اصفهان اظهار کرد: این برنامه با نصب دوربینهای ثبت تخلف و ارزیابی ورود خودروها به هسته مرکزی شهر، با هماهنگی کامل پلیس راهور انجام میشود و بیش از ۷۵ درصد شهروندان تاکنون قوانین ورود به محدوده زوج و فرد خودروها را رعایت کردهاند.
وی افزود: اجرای طرح زوج و فرد همراه با فرهنگسازی و اطلاعرسانی به شهروندان، سبب شده است تا تعداد خودروهایی که مشمول جریمه میشوند کاهش یابد و جریمه قانونی دو میلیون ریالی برای خودروهای متخلف، ضمانت اجرایی طرح را تقویت کرده و به نظم و روانسازی ترافیک کمک کرده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: در کنار طرح زوج و فرد، توسعه خودروهای برقی و هیبریدی از اولویتهای مدیریت شهری است و با ورود ۱۸۰ دستگاه تاکسی برقی و ایجاد زیرساختهای شارژ در سطح شهر، شرایط کاهش آلودگی هوا و حمایت از محیط زیست در اولویت اقدامات شهرداری قرار گرفته است.
ساکت گفت: با حمایت شهرداری و تخصیص اعتبارهای بلاعوض به رانندگان تاکسی برقی، ظرفیت شارژ خودروهای برقی تا پایان سال به ۱۶۰ ایستگاه خواهد رسید و شهروندان میتوانند با ثبتنام در سامانه «اصفهان من»، از تخفیف ۵۰ درصدی ورود به محدوده زوج و فرد برخوردار شوند.
وی ادامه داد: خودروهای برقی سطح آلایندگی بسیار پایینی دارند و با توجه به کاهش سایش لاستیک و مصرف سوخت، اثر قابل توجهی در کاهش آلودگی صوتی و هوا دارند، اما همچنان تردد آنها در هسته مرکزی شهر باید مدیریت شود تا از ایجاد ازدحام و طول صف در معابر جلوگیری شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ناوگان حملونقل عمومی شامل مترو، اتوبوسرانی و تاکسیهای برقی با تعداد بیش از ۸۰۰۰ دستگاه، مکمل اقدامات برقیسازی و طرح محدوده زوج و فرد است و شهروندان با مشارکت فعال میتوانند نقش مؤثری در کاهش تنشهای ترافیکی و ارتقای کیفیت هوا داشته باشند.
ساکت گفت: هدف از برنامهریزیهای شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان، ایجاد تعادل میان مدیریت تردد خودروها، کاهش آلایندگی و بهبود دسترسی شهروندان به خدمات شهری است و طرحهای در حال اجرا، با همکاری کامل پلیس، رانندگان و مردم، بهطور منسجم دنبال میشود.
وی افزود: اقدامات مرتبط با توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی و الکتروموبیلها، فرصت مناسبی برای تشویق شهروندان به جایگزینی خودروهای بنزینی و گازوئیلی با خودروهای کمآلاینده ایجاد کرده و این برنامه، با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش بهرهوری شبکه حملونقل شهری به صورت جدی پیگیری میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برنامههای گسترده مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و توسعه خودروهای برقی، از طریق نظارت دقیق، آموزش و اطلاعرسانی به شهروندان و هماهنگی با نهادهای مرتبط، زمینهساز شهری با محیط زیست سالمتر و تردد روانتر در هسته مرکزی اصفهان خواهد بود.
ساکت گفت: اجرای همزمان طرح محدوده زوج و فرد و توسعه ناوگان برقی، نمونهای از تلاش شهرداری برای ارتقای کیفیت زندگی شهری است و شهروندان با رعایت قوانین و استفاده از حملونقل عمومی میتوانند به تحقق اهداف زیستمحیطی و کاهش فشار ترافیکی در اصفهان کمک کنند.