شناسهٔ خبر: 75913330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

منان رئیسی:معماری مدارس قم باید متناسب با نیازهای یادگیری بازطراحی شود

قم- نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر مستقیم محیط و معماری مدارس بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان، خواستار بازطراحی فضاهای آموزشی متناسب با نیازهای علمی و تربیتی نسل امروز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمنان رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه در اجلاس شورای ادارات کل نوسازی مدارس منطقه سه کشور که به میزبانی قم و در سالن خانه معلم برگزار شد، با قدردانی از تلاش‌های فعالان عرصه مدرسه‌سازی گفت: فعالیت در این حوزه حساس و آینده‌ساز، جز با توفیق و انگیزه خدمت به نسل‌های بعدی میسر نمی‌شود.

وی با اشاره به تأثیر محیط آموزشی بر فرآیند تربیت و یادگیری بیان کرد: معماری صحیح و کالبد مناسب مدارس همچون کالبد شهری، نقش مستقیم در افزایش نشاط، انگیزه و کیفیت تحصیل دانش‌آموزان دارد و این موضوع باید در برنامه‌ریزی‌های حوزه ساخت‌وساز آموزشی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیسی در ادامه به اهمیت رنگ و عناصر بصری در محیط آموزشی توجه داد و اظهار کرد: آموزه‌های دینی نیز به این مسئله اشاره دارند و در آیات قرآن کریم رنگ زرد به عنوان رنگی شادی‌بخش معرفی شده است؛ همچنین برخی روایات بر نقش‌آفرینی این رنگ در ایجاد نشاط و تقویت یادگیری دلالت دارند.

این استاد دانشگاه با تشریح نتایج یک پژوهش دانشگاهی که زیر نظر وی انجام شده است افزود: در یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد تلاش شد تأثیر رنگ در فضای دیداری دانش‌آموزان به‌صورت میدانی بررسی شود و نتایج نشان داد تنها با تغییر رنگ دیوار مقابل زاویه دید، بدون دخالت دادن سایر متغیرها، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به شکل محسوسی بهبود پیدا کرد.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت منابع علمی و بومی در حوزه معماری آموزشی تأکید کرد و گفت: بنا بر توصیه‌های حکمی بزرگان، از جمله آیت‌الله جوادی آملی، لازم است هم کار درست انجام دهیم و هم آن را به‌درستی و با کیفیت مطلوب اجرا کنیم و مدرسه‌سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رئیسی در ادامه سخنان خود با توجه به برخی شاخص‌های جمعیتی و اجتماعی افزود: کاهش نرخ فرزندآوری در کشور نشان می‌دهد که در سال‌های آینده شمار دانش‌آموزان کاهش خواهد یافت و از این‌رو لازم است طراحی مدارس به‌گونه‌ای باشد که فضاهای آموزشی بتوانند در کنار کارکرد اصلی، خدمات گسترده‌تری برای محله ارائه دهند و در راستای مولدسازی دارایی‌های آموزش‌وپرورش نیز مؤثر واقع شوند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی کالبدی و معماری آینده‌نگر خاطرنشان کرد: انعطاف‌پذیری ساختمان مدارس باید در میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شود تا این فضاها بتوانند با نیازهای جدید هماهنگ شده و کارایی خود را حفظ کنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: رسیدن به سطح مطلوب در نوسازی مدارس نیازمند توجه هم‌زمان به جنبه‌های کالبدی، روان‌شناختی و فرهنگی است و تنها با این رویکرد می‌توان محیطی فراهم کرد که در رشد آموزشی دانش‌آموزان بیشترین اثر را داشته باشد.