وی تصریح کرد: در این بازار رقابت اگر باور نداشته باشیم که میتوانیم کاری انجام دهیم، طبیعتا دچار خسران خواهیم شد و پیشاپیش شکست خود را اعلام کردهایم. یکی از دلایل فرصتبودن شبکههای اجتماعی این است که تقریبا تمام افراد جامعه اهل مطالعه شدهاند. درست است که مطالعه در تلفنهای همراه اتفاق میافتد اما بخش قابلتوجهی از افراد پیش از رواج تلفنهای همراه، اصلا اهل مطالعه نبودند اما اکنون دستکم پیامهای کوتاهی را در فضای مجازی مطالعه میکنند و این پدیده را میتوان فرصتی اجتماعی دانست. نویسنده کتاب «معلم فراری» ادامه داد: شبکههای اجتماعی آحاد جامعه را به خواندن مداوم عادت دادهاند. اگر این عادت مخاطبان را با فرهنگسازی بهسمت مطالعه کتاب و متون ماندگار و ارزشمند که اهداف عالی دارند سوق بدهیم، درواقع از بستر رسانههای نوین و فضای مجازی بهصورت بهینه استفاده کردهایم.
مخدومی درباره جایگاه صداوسیما در ترویج مطالعه و کتابخوانی تصریح کرد: رسانه ملی نیز در این بین به فضای ترویج کتاب قدم گذاشته و در مواردی بسیار موفق عمل کرده است. یکی از علل افزایش چنددهبرابری شمارگان کتابها و مطالعات میلیونی برخی کتابهای خاص، بهسبب تبلیغات و محتواهای صداوسیما محقق شده است. مثلا پویش «کتابخانه ایران» که توسط رسانه ملی تبلیغ میشود، در این سالها واقعا مؤثر واقع شده است. همچنین در سالهای دور کتاب جایگاهی در فیلمها و سریالها و برنامهها نداشت ولی اکنون برنامههای خاصی با موضوع کتاب در صداوسیما تولید میشود و گاهی در فیلم و سریالها به اشکال گوناگون توجه به کتاب را مشاهده میکنیم. وی تأکید کرد: بهنظرم در صداوسیما کتاب معرفی شده ولی فرهنگسازی و شیوه معرفی کتاب با الگوگیری از رهبر معظم انقلاب اسلامی، هنوز آنطور که باید صورت نگرفته است. صداوسیما میتواند ظرفیتهایی را برای این امر بهکار بگیرد و فعال کند. بهعنوان نمونه میتوانیم در رسانه ملی برنامهای طراحی کنیم تا معلمان، ائمه جمعه و... کتاب معرفی کنند. همچنین مدیران کل کشور در حوزههای فرهنگی و تربیتی و حتی وزرا در همه وزارتخانهها میتوانند همواره کتابی همراه خود ببرند و بخش شیرینی از کتاب را برای مخاطبان خود بخوانند. این نویسنده اضافه کرد: از آنجا که خطدهی متولیان و مسئولان برای یک جامعه اهمیت دارد و با توجه به چنین تأثیرات گستردهای، مخاطبان در صورتی که شاهد ترویج کتاب از سوی این افراد باشند، بیشتر به کتابخوانی رو میآورند و اگر این امر محقق شود، سبک زندگی مأنوس با کتاب بیش از گذشته در بین مردم رواج پیدا میکند.
مخدومی درباره جایگاه صداوسیما در ترویج مطالعه و کتابخوانی تصریح کرد: رسانه ملی نیز در این بین به فضای ترویج کتاب قدم گذاشته و در مواردی بسیار موفق عمل کرده است. یکی از علل افزایش چنددهبرابری شمارگان کتابها و مطالعات میلیونی برخی کتابهای خاص، بهسبب تبلیغات و محتواهای صداوسیما محقق شده است. مثلا پویش «کتابخانه ایران» که توسط رسانه ملی تبلیغ میشود، در این سالها واقعا مؤثر واقع شده است. همچنین در سالهای دور کتاب جایگاهی در فیلمها و سریالها و برنامهها نداشت ولی اکنون برنامههای خاصی با موضوع کتاب در صداوسیما تولید میشود و گاهی در فیلم و سریالها به اشکال گوناگون توجه به کتاب را مشاهده میکنیم. وی تأکید کرد: بهنظرم در صداوسیما کتاب معرفی شده ولی فرهنگسازی و شیوه معرفی کتاب با الگوگیری از رهبر معظم انقلاب اسلامی، هنوز آنطور که باید صورت نگرفته است. صداوسیما میتواند ظرفیتهایی را برای این امر بهکار بگیرد و فعال کند. بهعنوان نمونه میتوانیم در رسانه ملی برنامهای طراحی کنیم تا معلمان، ائمه جمعه و... کتاب معرفی کنند. همچنین مدیران کل کشور در حوزههای فرهنگی و تربیتی و حتی وزرا در همه وزارتخانهها میتوانند همواره کتابی همراه خود ببرند و بخش شیرینی از کتاب را برای مخاطبان خود بخوانند. این نویسنده اضافه کرد: از آنجا که خطدهی متولیان و مسئولان برای یک جامعه اهمیت دارد و با توجه به چنین تأثیرات گستردهای، مخاطبان در صورتی که شاهد ترویج کتاب از سوی این افراد باشند، بیشتر به کتابخوانی رو میآورند و اگر این امر محقق شود، سبک زندگی مأنوس با کتاب بیش از گذشته در بین مردم رواج پیدا میکند.