شناسهٔ خبر: 75908056 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

روزانه ۷ هزار خودرو در مسیرهای روستایی گنبدکاووس تردد می کنند

رئیس اداره راهداری گنبدکاووس اعلام کرد: سه راه روستایی این شهرستان با تردد روزانه بیش از ۷ هزار خودرو نیازمند ارتقا به راه اصلی هستند.

صاحب‌خبر - روزانه ۷ هزار خودرو در مسیرهای روستایی گنبدکاووس تردد می کنند
تین نیوز |

کم عرض بودن جاده ها، نبود شانه خاکی و ضعف علائم ایمنی از مهم ترین چالش های راه های روستایی این شهرستان مرزی عنوان شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، امان محمد باشقره درجلسه شورای ترافیک گنبدکاووس گفت: هرگونه هزینه برای بهسازی، تعریض و ایمنی راه های روستایی باید از منابع اعتباری استانی (تملک دارایی های سرمایه ای) باشد که به سبب محدود بودن این منابع عملا امکان انجام اقدامات اشاره شده را سخت کرده است.

وی با بالا دانستن هزینه تعریض، بهسازی و ایمن سازی راه ها، افزود: درصورت ارتقای این سه جاده روستایی گنبدکاووس به راه اصلی که شرایط لازم از حیث ترافیک و تردد را هم دارند، می توان از منابع ملی برای انجام اقدامات عمرانی استفاده کرد.

باشقره بابیان اینکه گنبدکاووس ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی معادل ۲۳ درصد کل راه های اصلی و روستایی گلستان دارد که حدود ۸۰۰ کیلومتر آن روستایی است، اضافه کرد: همین مقدار بالای راه های روستایی از یک طرف و محدود بودن اعتبارات استانی از سوی دیگر سبب شده تا جاده های روستایی این شهرستان مرزی با مشکلات جدی مواجه باشند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گنبدکاووس، کم عرض بودن و نداشتن شانه خاکی را از مهمترین مشکلات جاده های روستایی این شهرستان دانست و ادامه داد: از چند ماه گذشته اقدامات خوبی برای احداث شانه خاکی بویژه در جاده داشلی برون به کُرند آغاز شده است.

وی گفت: دربحث آسفالت جاده های اصلی و روستایی گنبدکاووس هم از سال گذشته تا کنون اقدامات خوبی در دست انجام است ضمن اینکه پیمانکار جدید پروژه درحال تعریض جاده گنبد به شهرک صنعتی این شهرستان هم بزودی انتخاب و عملیات اجرایی آن دوباره از سر گرفته خواهد شد.

باشقره همچنین از وجود ۱۵۴ مورد سرعت کاه در راه های اصلی و روستایی گنبدکاووس خبر داد و افزود: بخش زیادی از این سرعت کاه ها فاقد علائم آشکار ساز (تابلو و رنگ آمیزی) هستند که به منظور حفظ جان و مال مردم و جلوگیری از حوادث رانندگی نسبت به رفع نواقص آنها اقدام کرد.

در این جلسه برخی فرماندهان پلیس راه حوزه گنبدکاووس از جمله «سه راهی بدراق، گنبد - مراوه تپه و مینودشت - گالیکش» هم به بیان مسائل و مشکلات راه های اصلی و روستایی این شهرستان از جمله «نبود شانه خاکی، کمبود تابلوها و علائم رانندگی، نامناسب بودن وضعیت آسفالت و روشنایی جاده ها، عدم استفاده موتورسیکلت سواران از کلاه ایمنی و ضرورت آموزش آنها» پرداختند و خواستار تلاش مدیران متولی برای رفع آن شدند.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با تاکید برضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از نواقص و کمبودهای حوزه راه های اصلی و روستایی این شهرستان، پیشنهاد حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان در جلسه آتی شورای ترافیک گنبدکاووس را داد.

سلیمان هاشمی گفت: ۲۳ درصد راه های اصلی و روستایی گلستان در حوزه گنبدکاووس قرار دارد و باید به همین میزان و حتی به سبب عقب ماندگی های زیرساختی در این بخش، بیشتر از اعتبارات ملی و استانی برخوردار شود.

وی پیشنهاد برگزاری همایش ویژه موتورسواران در اواخر آذرماه امسال (هفته راهداری و حمل و نقل جاده ای) در گنبدکاووس داد و افزود: مصوبات جلسه شورای ترافیک باید توسط دستگاه های متولی پیگیری و اجرا شود.

محمدصادق محمدی معاون دادستان عمومی و انقلاب گنبدکاووس هم در این جلسه خواستار اولویت بندی پروژه های حوزه راه ها براساس اعتبارات مصوب، رفع نقاط حادثه خیز و پیگیری ارتقای سه جاده روستایی این شهرستان به راه اصلی شد.

شهرستان گنبدکاووس بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در سه نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در گستره ۵۰۷۲ کیلومتر مربع وسعت زندگی می کنند.