شناسهٔ خبر: 75901955 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

به بهانه انتشار کتاب بازارنگری

برندسازی سیاست ملی در بازاریابی بین‌المللی

کتاب تازه‌ منتشر شده «بازارنگری» مفهومی نو و بی‌سابقه را به ادبیات علمی ایران معرفی می‌کند؛ رویکردی که نه به پایش یا سنجش بازار، بلکه به «نگریستن به سیاست، اجتماع و فرهنگ همچون یک بازار» می‌پردازد. انتشارات همشهری این کتاب را با قلم نادر جعفری هفتخوانی منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - انتشارات: بازارنگری اصطلاحی است تخصصی و در عین حال نوآورانه که با این تعریف، در منابع تخصصی فارسی به کار نرفته و معادل انگلیسی هم در کتاب‌های بازاریابی ندارد. منظور از آن، پایش بازار، تحقیقات بازار، بازارسنجی، بازارکاوی، بازارشناسی یا مشابه اینها نیست. معنای عمیق آن برپایه «نگرش» است که به نگرش به محیط‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی به‌مثابه یک «بازار» اشاره می‌کند. اینکه محیط سیاست را همانند یک بازار بنگریم، همان‌طور که می‌توان محیط اجتماع و محیط فرهنگ را هم بازاروار نگریست. بنابراین کارکرد اصلی بازارنگری، کمک به فهم محیط و پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با بهره‌گیری از نگرش بازار و بازاریابی است.

کتاب بازارنگری در این رابطه نوشته است: بازار در ابران از لحاظ شکل‌گیری و کارکرد فرهنگ خاصی دارد که بیوندهای عمیقی با مذهب،ادبیات، سلسلة مراتب اجتماعی، اخلاق و سیاست و نیز با گروه‌های اجتماعی و کانون‌های ارتباطات آنها دارد.

این کتاب درمجموع ۲۵ مقاله را در٣دسته منتشر کرده است: بازاریابی و سیاست؛ بازاریابی و اجتماع؛ بازاریابی و فرهنگ. گستره زمانی یک دهه، موجب شده تا تازگی موضوعی مقاله‌ها حفظ شود، انگیزه اصلی نویسنده از گردآوری و بازنشر این مجموعه مقاله آن بوده است که دراین شکل جدید، بار دیگر فرصت دیده شدن را به دست آورند و مورد توجه مخاطبان قرار گیرند.

کتاب «بازارنگری؛ گفتارهایی در بازاریابی و سیاست، اجتماع و فرهنگ» با تالیف نادر جعفری هفتخوانی را انتشارات همشهری در ۴۴۸ صفحه، پاییز ۱۴۰۴ به بهای ۵۰۰ هزار تومان منتشر کرده است. نادر جعفری هفتخوانی دانشیار مدیریت و عضو هیئت علمی گروه مدیریت کسب و کار و بازاریابی دانشگاه امام صادق (ع) و معاون آموزشی این دانشگاه است که سابقه مشاوره در موقعیت‌های بین الملی متعددی دارد.