به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای کانال خبری آسیا، در حالی که جهان به سمت استفاده گستردهتر از خودروهای برقی و ذخیرهسازهای انرژی حرکت میکند، چین تبدیل به قطب اصلی صنعت باتری شده است. کارشناسان بر این باورند که حمایت دولتی طی سالها باعث شده است چین بیش از سه چهارم تولید جهانی باتری را در اختیار داشته باشد و محصولات خود را با هزینهای تا ۲۰ درصد پایینتر از رقبای آمریکایی به بازار عرضه کند.
به گفته تحلیلگران، چین حدود یک دهه جلوتر از اروپا و آمریکای شمالی در توسعه زنجیره تأمین باتری و تولید خودروهای برقی قرار دارد؛ امری که جایگاه این کشور را در بخشهای بالادستی تا پاییندستی صنعت باتری تقویت کرده است. مزیت چین شامل تمامی مراحل از پالایش مواد معدنی تا مونتاژ سلولهای باتری است. تسلط این کشور بر صنعت باتری، به ویژه پس از اعمال محدودیتهای صادراتی در ماههای گذشته، نگرانیهایی را در واشنگتن ایجاد کرده است.
جیک هیگدون، پژوهشگر حوزه انتقال انرژی، در این زمینه گفت: «چین واقعاً زنجیره تأمین را از ابتدا تا انتها کنترل میکند. مواد اولیهای مانند گرافیت که در باتریها به کار میروند تحت سلطه چین است. در تولیدات پاییندستی، مانند سلولها، پکها و خودروهای برقی که باتریها در آنها استفاده میشوند نیز چین بازیگر اصلی است.»
در پاسخ به این سلطه، شرکتهایی همچون «آمپریوس تکنولوژی» در سیلیکون ولی در حال توسعه نسلهای نوین باتری هستند، اما سهم آنها از تولید جهانی هنوز بسیار محدود است. کارشناسان هشدار میدهند که رسیدن آمریکا به سطح چین نیازمند سرمایهگذاریهای بزرگ و افزایش تقاضای مصرفکننده برای باتریهای ساخت آمریکا است. به همین دلیل سرمایهگذاری ایالات متحده در تولید باتری در حال اوجگیری است و ظرفیت تولید باتری در این کشور بین سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ دو برابر شده است.