به گزارش برنا؛ حمید ملانوری شمسی روز چهارشنبه در نخستین نشست هماهنگی رویداد «ایران جان» اظهار کرد: همزمان با اعلام پخش برنامه ملی «ایران جان» با محوریت همدان از شبکه سراسری در سال آینده، برنامه ریزی برای ارائه تولیدات فاخر و معرفی جامع ظرفیتهای بینظیر گردشگری، صنعتی و علمی استان ضرورت دارد.
وی افزود: دستگاههای اجرایی طی ۲ هفته آثار فاخر خود را در زمینه معرفی ظرفیت های همدان در همه عرصه ها تحویل دهند.
استاندار همدان، هدف اصلی را دستیابی به رشد چشمگیر در جذب گردشگر، سرمایهگذاری و اشتغال اعلام کرد و گفت: تشکیل ستاد ویژه، دبیرخانه فعال و برگزاری جلسات هفتگی برای تحقق این افق ضروری است و برنامه ملی «ایران جان» قرار است تصویری جامع و شایسته از ظرفیت های همدان ارائه دهد که نیازمند هم افزایی و تعهد اجرایی تمامی ارکان دولتی و بخش خصوصی است.
ملانوری شمسی با اشاره به موقعیت منطقهای ممتاز، زیرساختهای حمل و نقل، صنایع دستی غنی، مراکز علمی و مفاخر استان، اظهار کرد: اگر شناخت بیشتری از این ظرفیتها انجام و به درستی عرضه شود، میتوانیم وضعیت اقتصادی استان را بهبود بخشیم، توسعه گردشگری و جذب سرمایهگذاری مستلزم معرفی جذاب و پوشش ذائقه تمامی اقشار جامعه است.
وی ادامه داد: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، باید ظرفیتهای تاریخی خود مانند هگمتانه، غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا را با تمرکز بر روایتگری تاریخی جذاب ارائه دهد همچنین گردشگری سلامت و طبیعتگردی نیز باید در کنار میراث فرهنگی به عنوان محورهای مکمل معرفی شوند.
استاندار همدان گفت: ظرفیتهای صنعتی، معدنی، صنایع تبدیلی و کشاورزی استان باید به عنوان فرصتهای سرمایهگذاری بلندمدت معرفی شوند و معرفی شهرکهای صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی نیز در دستور کار قرار گیرد.
ملانوری شمسی افزود: دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی استان باید به عنوان یک مزیت رقابتی برای جذب شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری برجسته شود که این بخش میتواند موتور محرک نوآوری و اقتصاد مبتنی بر دانش باشد.
وی با تاکید بر لزوم ورود تمام دستگاههای اجرایی به این عرصه گفت: این برنامه تریبونی برای رشد صنعت، معدن، اشتغال، مسکن و معیشت بهتر است و همه باید با تمام ظرفیت پای کار باشند و اجرای موفق این برنامه نیازمند یک ساختار مدیریتی منسجم و دقیق است برهمین اساس ستاد راهبری برنامه «ایران جان» تشکیل می شود.
استاندار همدان تاکید کرد: تمام دستگاههای اجرایی، سازمانهای فرهنگی و اقتصادی و بخشهای خصوصی مرتبط (اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن) موظف شدند مستندات و تولیدات اثر هنری و تبلیغاتی خود را ظرف ۲ هفته کاری به دبیرخانه ستاد در صدا و سیما تحویل دهند.
ملانوری شمسی افزود: با نگاه مثبت به چالشها و اجرای دقیق این دستورالعملها، همدان میتواند از فرصت پخش برنامه «ایران جان» به عنوان سکوی پرتابی برای دستیابی به توسعه پایدار در تمام حوزههای اقتصادی و اجتماعی استفاده کند، این برنامه ملی محک اصلی توانایی دستگاههای اجرایی در همافزایی برای دستیابی به اهداف توسعه استانی خواهد بود.
وی یادآوری کرد: همدان از معدود استانهایی است که ترکیبی از ظرفیتهای تاریخی، علمی، فرهنگی و صنعتی را در خود جای داده و اگر بهدرستی شناخته شود، میتواند یکی از قطبهای توسعه پایدار ایران باشد.
استاندار همدان افزود: سرمایهگذاری موثر در استان منوط به ایجاد شناخت واقعی از ظرفیت های موجود است، شناختی که باید بتوان آن را بهگونهای جذاب در معرض دید مردم، گردشگران و سرمایهگذاران قرار داد.
وی ادامه داد: در بازه پنجساله باید بتوانیم شاخصهای مشخصی برای رشد سرمایهگذاری داخلی و خارجی، میزان گردشگر و اشتغال ایجاد کنیم.
ملانوریشمسی با اشاره به اهمیت محتوای فاخر و تبلیغات هدفمند تاکید کرد: پیش از پخش برنامهها باید کار تبلیغاتی گسترده انجام شود تا مردم در سراسر کشور منتظر تماشای معرفی استان باشند.