شناسهٔ خبر: 75899628 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد در عرصه بالینی حضور فعال دارند/ کسب مهارت‌های عملی در بخش‌های سرپایی و بستری بیمارستان‌ها

رئیس دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حضور دانشجویان روانشناسی در عرصه بالینی، در گذشته بصورت شفاف و منظم نبوده‌ است اما خوشبختانه دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد از نیم سال دوم سال گذشته بصورت جدی‌تر به این موضوع پرداخته‌ و سعی بر این است آن‌را به میزانی که در استانداردهای آموزشی قید شده‌ برسانیم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، در جهت ارتقای کیفیت آموزش و همگام‌سازی هرچه بیشتر دروس نظری با مهارت‌های عملی، دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت دانشگاه آزاد اسلامی، تغییراتی را در برنامه‌های آموزشی دانشجویان روان‌شناسی به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی اعمال کرده است. هدف اصلی این تغییرات، فراهم آوردن بستری برای حضور پررنگ‌تر و هدفمند این دانشجویان در بخش‌های بالینی و بهره‌مندی از آموزش مستقیم در محیط‌های واقعی است. این گزارش به تشریح جزئیات و اهداف این اقدام می‌پردازد.

احمد احمدی پور رئیس دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح حضور پررنگ‌تر دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته روانشناسی در عرصه بالینی گفت: این‌که در گذشته دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته روانشناسی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها حضور فعالی نداشته‌اند تنها از معضلات دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی نیست بلکه جزمعضلات آموزش رونشناسی کل کشور محسوب می‌شود.

وی در خصوص حضور دانشجویان در عرصه بالینی توضیح داد: در گذشته حضور دانشجویان در عرصه بالینی بصورت شفاف و منظم نبوده‌است اما خوشبختانه دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد از نیم سال دوم سال گذشته بصورت جدی‌تر به این موضوع پرداخته‌ و سعی بر این است آن‌را به میزانی که در استانداردهای آموزشی قید شده‌ برسانیم زیرا مورد اقبال دانشجویان بوده و آن‌ها علاقه مند هستند غیراز کلاس‌های تئوری درعرصه بالین هم با بیماران روبرو شوند و مراحل تئوری را عملا بگذرانند.

رئیس دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه افزود: از این جهت ساعت حضور روانشناسان بالینی در کلینیک‌های سرپایی و بستری را اضافه کرده‌ایم و دانشجویان در کنار اساتید از تجربیات آن‌ها و تعاملاتشان با بیماران آموزش‌های لازم را خواهند دید. علاوه براین در مواردی نیز تحت نظارت اساتید در عرصه‌های بالینی کارهایی به دانشجویان محول خواهد شد که انجام دهند.

وی در ادامه افزود: حضور دانشجویان در عرصه بالینی که به تعبیری دوره کارورزی این دانشجویان محسوب می‌شود برای مقطع ارشد است. البته این دوره‌ها تنها مختص به دانشجویان مقطع ارشد رشته روانشناسی بالینی نیست بلکه تقریبا تمامی رشته‌های این دانشکده از جمله: دانشجویان رشته‌های توانبخشی و مددکاری در مقطع ارشد نیز به منظور کسب آموزش و تجربیات لازم، به عرصه‌های بالینی ارجاع داده می‌شوند.

احمد پورد با اشاره به بخش‌های بالینی که دانشجویان در آن حضور خواهند یافت، عنوان کرد: دانشجویان در دو بخش بستری و سرپایی آموزش‌های لازم را می‌بینند. برای دیدن بیماران سرپایی به کلینیک‌های روانپزشکی همچنین برای بازدید از بیماران بستری و مزمن، متناسب با قراردادهایی که با برخی بیمارستان‌ها همچون بیمارستان روانپزشکی رازی داریم؛ دانشجویان از بیماران بستری بازدید کرده و در کنار اساتید از تجربیات آن‌ها بهره مند می‌شوند.

در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیداتی برای نظارت بر عملکرد دانشجویان در محیط‌های بالینی اندیشیده شده؟ پاسخ داد: از طریق کتابچه‌های الکترونیکی که در هر جلسه توسط استاد مربوطه رصد می‌شود و به قسمت مهارت آموزشی دانشکده ارجاع خواهد شد، حضور و عملکرد دانشجویان در عرصه بالینی و همچنین بازخورد دانشجویان نسبت به استاد مربوطه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

احمدی پور در واکنش به چالش‌های موجود برای اقدام به این کار عنوان کرد: جدا ازبحث تمدید قرارداد با دانشگاه‌ها که خود این موضوع پروسه چالش برانگیزی محسوب می‌شود، در حال‌ حاضر با توجه به حجم تعداد دانشجو؛ کمبود استاد متخصص چالش‌ اصلی ما است که البته از طریق جذب نیروی متخصص این رشته بواسطه فراخوان‌ها، در تلاش برای رفع این معضل هستیم.

خبرنگار: علیرضا جانی

انتهای پیام /