شناسهٔ خبر: 75896484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان:

هدف مدیریت شهری اصفهان بهره‌برداری از ۲۰ کیلومتر رینگ چهارم در دوره ششم است

معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: پروژه ۷۸.۲ کیلومتری رینگ چهارم ترافیکی نه‌تنها به‌عنوان راهکاری عمرانی بلکه به‌عنوان گامی در مسیر آینده‌ای پایدار و روان برای شهر مطرح است و هدف مدیریت شهری اصفهان بهره‌برداری از ۲۰ کیلومتر رینگ چهارم در دوره ششم است.

صاحب‌خبر -

اصغر کشاورزراد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان در سال ۱۳۸۹ مصوب و با هدف ایجاد حلقه حفاظتی پیرامون کلان‌شهر اصفهان طراحی شده است و این رینگ با طولی برابر ۷۸.۲ کیلومتر و عرضی میان ۶۰ تا ۷۵ متر، از سال‌ها پیش در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی افزود: از مجموع مسیر ۷۸.۲ کیلومتری، حدود ۴۸ کیلومتر در محدوده حریم شهر اصفهان و ۳۰ کیلومتر دیگر در حریم شهرهای دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و ابریشم واقع شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: افزایش حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر، ازدحام خودروها در مسیرهای اصلی و رشد روزافزون آلودگی صوتی و هوایی، دلایلی بودند که مدیران شهری را به سمت اجرای این طرح سوق دادند.

کشاورزراد گفت: پیش‌تر سه رینگ ترافیکی دیگر احداث شده بود، اما رشد سریع جمعیت و خودرو در کلان‌شهر اصفهان موجب شد تا این مسیرها پاسخگوی حجم رفت‌وآمدها نباشند، از همین‌رو رینگ چهارم به عنوان حلقه نهایی شبکه ترافیکی شهر، در قالب طرحی جامع برای توزیع منطقی ترافیک و هدایت وسایل نقلیه سنگین به بیرون از محدوده شهری طراحی شد.

وی با اشاره به اجرای بخش مهمی از این طرح در سال جاری ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری، یکی از اهداف اصلی شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، تکمیل رینگ چهارم در محدوده شهری و بهره‌برداری از حداقل ۲۰ کیلومتر از این مسیر بوده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی قسمتی از رینگ به طول ۱۷ کیلومتر در دوره ششم مدیریت شهری به پایان رسیده و این بخش با عنوان «هلال ترافیکی شرق اصفهان» به بهره‌برداری رسیده است.

کشاورزراد گفت: از این مسیر ۱۷ کیلومتری، ۷ کیلومتر در محدوده شهرداری منطقه ۱۵و ۱۰، ۷ کیلومتر در منطقه ۴ و ۳ کیلومتر در منطقه ۶ قرار دارد و برای اجرای این طرح عظیم، بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار صرف آزادسازی و عملیات اجرایی شده است که این حجم از سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده‌ی جایگاه راهبردی رینگ چهارم در کاهش ترافیک و بهبود کیفیت زندگی شهروندان اصفهانی است.

وی افزود: ابعاد فنی و مهندسی این پروژه در نوع خود کم‌نظیر است و حجم عملیات خاک‌برداری و خاکریزی انجام‌شده در این طرح به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب می‌رسد؛ رقمی که برای جابه‌جایی آن، حدود ۲۴۰ هزار کامیون به‌کار گرفته شده است و اگر این کامیون‌ها را پشت سر هم قرار دهیم، طول آن‌ها به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد؛ مسافتی که از اصفهان تا شمال کشور و بازگشت دوباره را دربر می‌گیرد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: بیش از ۵ هزار تن میل‌گرد در این پروژه استفاده شده است؛ معادل مصالح فولادی لازم برای ساخت بیش از هزار واحد مسکونی ۱۰۰ متری که چنین حجم عظیمی از فعالیت‌های عمرانی نشان می‌دهد که رینگ چهارم تنها یک مسیر ترافیکی نیست، بلکه پروژه‌ای ملی‌مقیاس در دل یک کلان‌شهر تاریخی است که نیازمند هماهنگی دقیق میان مناطق مختلف و نهادهای متعدد بوده است.

کشاورزراد گفت: تکمیل بخش‌های مختلف رینگ چهارم، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش فشار ترافیکی بر رینگ سوم و محورهای درون‌شهری خواهد داشت و ۳ کیلومتر بین مجموعه تقاطع‌های شهدای اشکاوند تا مجموعه تقاطع‌های شهید فخری زاده به طول ۳ کیلومتر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه موجب کاهش ترافیک مرکز شهر، افزایش دسترسی از شمال به جنوب و از غرب به شرق اصفهان و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به محدوده شهری می‌شود که این امر ضمن حفاظت از زیرساخت‌های شهری، به کاهش آلودگی هوا و روان‌سازی عبور و مرور کمک می‌کند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: رینگ چهارم نه تنها حلقه‌ای برای اتصال مسیرها است، بلکه به‌منزله‌ی رگ حیاتی تازه‌ای است که با هدف توزیع عادلانه بار ترافیکی و افزایش کارایی شبکه حمل‌ونقل طراحی شده است و این پروژه را می‌توان گامی مهم در مسیر توسعه‌ی پایدار شهری دانست؛ توسعه‌ای که همزمان با پیشرفت فنی، به حفظ کیفیت زندگی و محیط‌زیست نیز می‌اندیشد.

کشاورزاد گفت: رینگ چهارم اگرچه در ظاهر جاده‌ای بتنی است، اما در باطن، تلاشی برای بازگرداندن نظم، آرامش و هوای پاک به شهر است و هر کیلومتر از این مسیر، تلاشی است برای کاهش استرس‌های روزانه‌ی شهروندان، برای بازگرداندن زمان‌های از دست‌رفته در ترافیک و برای احیای حق تنفس در هوای سالم است.