به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه در نشست شورای آموزشوپرورش استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری افزود: اجرای طرح «حامی» در کشور توانسته با کاهش محسوس نرخ تکرار پایه، امید و خودپنداره مثبت را به دانشآموزان بازگرداند.
او با اشاره به ضرورت سرمایهگذاری علمی برای تقویت اقتدار ملی، حوادث جنگ ۱۲ روزه را تجربهای تلخ اما همراه با فرصتی برای بازتعریف رشادتها و ایثارگریها برای نسل نوجوان دانست.
رضوان حکیمزاده با تاکید بر اینکه «راه قدرت و افتخار از مسیر علم میگذرد» بیان کرد: شهادت دانشآموزان در حوادث اخیر نشانه مظلومیت ملت ایران است و این رخداد میتواند فرصتی برای گفتوگوی جدید با نسلی باشد که تجربه زیستهای از دوران جنگ ندارد.
وی، عملکرد سمنان را در شاخصهای آموزشی بالاتر از میانگین کشوری دانست گفت: با وجود پهناوری استان، پوشش ۹۸.۹ درصدی ثبتنام و حضور دانشآموزان در مدرسه یک دستاورد مهم است و جای تقدیر دارد.
فقر یادگیری؛ چالشی پنهان اما جدیتر از بازماندگی از تحصیل
حکیمزاده با تشریح مفهوم فقر یادگیری که مورد توجه بانک جهانی نیز قرار گرفته، بیان کرد: «مساله امروز تنها بازماندگی از تحصیل نیست؛ تعداد بیشتری از دانشآموزان در مدرسه حضور دارند اما مهارتهای پایه خواندن و نوشتن را نمیآموزند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش یادآور شد: این چالش از نظر اقتصادی خسارتبار و از نظر فردی موجب افت خودپنداره، ناکامی تحصیلی، ترک تحصیل و آسیبهای اجتماعی میشود.با وجود پهناوری استان، پوشش ۹۸.۹ درصدی ثبتنام و حضور دانشآموزان در مدرسه یک دستاورد مهم است
او با اشاره به پژوهشهای جهانی درباره اهمیت دوران ابتدایی افزود: این دوره، زمان طلایی شکلگیری ارتباطات مغزی است و هر مداخله مؤثر در این سن چند برابر بازده دارد.
چرایی اجرای طرح حامی
حکیم زاده توضیح داد که توانمندسازی معلمان یا تجهیز مدارس بهتنهایی چاره کاهش فقر یادگیری نیست و دانشآموزان متوسط و قوی از این اقدامات بهرهمند میشوند اما دانشآموز ضعیف همچنان عقب میماند.
به گفته او، الگوی طرح «حامی» به عنوان مداخلهای متمرکز بر یادگیرنده و در یک محیط مثبت برای بازیابی مهارتهای پایه، برگرفته از تجربههای موفق بینالمللی است که بهجای برچسبزدن، بر احترام به دانشآموز تأکید دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش افزود: پس از پایشهای آموزشی، دانشآموزان نیازمند توجه ویژه شناسایی شدند و این طرح جبرانی نیست؛ ما به دانشآموز نمیگوییم ضعیف است، بلکه تأکید میکنیم شایسته توجه است.
وی افزود گفت: معلمان نقش محوری در اجرای طرح داشتهاند و دانشجویان فرهنگیان و خیرین نیز بهعنوان نیروی داوطلب کنار مدارس قرار گرفتهاند و پایگاههای حامی در تابستان فعال بودند و سمنان از مهرماه امسال اجرای آن را ادامه داده است.
به گفته او، در خردادماه میانگین کشوری کاهش ۴۹ درصدی در شاخص فقر یادگیری ثبت شد که با یافتههای بینالمللی همخوانی دارد.
تحول در محیطهای یادگیری؛ اولویت دولت چهاردهم
حکیمزاده به محورهای اصلی برنامه دولت چهاردهم در حوزه آموزش اشاره کرد و افزود: این محورها شامل اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و کاهش تراکم کلاسها است.
او اعلام کرد: در استان سمنان یک واحد از تراکم دانشآموزی کاسته شده که بیانگر موفقیت و مایه افتخار است.
کاهش ۵۶ درصدی تکرار پایه و پوشش ۹۸.۹ درصدی تحصیل با اجرای طرح حامی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش سمنان هم در این شورا با اشاره به اجرای طرح حامی گفت: اجرای این طرح طی یک سال گذشته توانسته شاخصهای مهم آموزشی از جمله کاهش تکرار پایه و تقویت مهارتهای پایه را بهبود دهد.
آرزو مرادی نسب بیان کرد: اگرچه پوشش تحصیلی به ۹۸.۹ درصد رسیده، اما این رقم بهتنهایی تضمینکننده کیفیت یادگیری نیست و در بخشی از دانشآموزان ضعف اساسی در مهارتهای پایه مشاهده میشد.
او افزود پایش تحصیلی منظم که از پایان مهر سال گذشته آغاز شده، امکان شناسایی دقیق دانشآموزان نیازمند حمایت را در هر نوبت تحصیلی فراهم کرده و همین موضوع طرح حامی را نسبت به برنامههای مشابه در استانهای دیگر متمایز کرده است.
مسوول اجرای «طرح حامی» استان سمنان اعلام کرد که بر اساس ارزیابیهای انجامشده، ۳۳۵ دانشآموز تحت پوشش طرح قرار گرفتهاند که از میان آنها ۲۲۰ نفر هنوز به تغییر قابلتوجهی نرسیدهاند و نیازمند زمان، آموزش جبرانی و دریافت خدمات مشاورهای هستند.
وی افزود: همچنین ۸۸۲ دانشآموز فاقد سواد پایه شناسایی شدهاند که آموزش ترمیمی آنان بر عهده معلمهای سال گذشته قرار گرفته است.
مسوول اجرای طرح حامی با اشاره به اینکه مراکز جامعهسنجی نیز دانشآموزان دیرآموز را شناسایی و برای آنان محتوای آموزشی ویژه تدوین کردهاند توضیح داد که کاهش ۵۶ درصدی تکرار پایه، شناسایی دقیق ضعفها و جلوگیری از ترک تحصیل را از دستاوردهای مهم این طرح عنوان کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش سمنان از دستگاههای اجرایی، نهادهای حمایتی و مجموعههای علمی خواست، برای تقویت و تداوم اجرای طرح حامی همکاری بیشتری داشته باشند و تداوم این طرح نیازمند همافزایی همه بخشهاست.