به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، اقدامی که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای حمایت از کتابفروشان در سیوسومین هفته کتاب انجام داده است، امکان فروش و ارائه تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید از سامانه «بازار کتاب» است، البته مخاطبان کتاب میتوانند از این یارانه به شکل حضوری در کتابفروشیهای عضو سامانه بازار کتاب هم خرید کنند.
اطلاعرسانی درباره طرح پاییزه کتاب به کتابفروشان یک روز قبل از شروع طرح انجام شد و این مساله امکان برنامهریزی این گروه برای تهیه کتاب و بهسامان کردن عنوانهای مورد نیاز را از کتابفروشان گرفت. اما این تنها موضوعی نبود که برای کتابفروشیها و مخاطبان سوال ایجاد کرد.
امکان پُست رایگان یکی از نقاط قوت سامانه بازار کتاب بود، مسئولان دورههای قبل بارها بر ارسال رایگان کتاب از جنوب شرق به شمال غرب ایران تاکید داشتند، هر چند گاهی تاپین پست (سیستم پستی هوشمند است که به عنوان یک پیشخوان مجازی پستی برای فروشگاههای اینترنتی عمل میکند) قطع و وصل میشد، اما باز هم در نهایت، کتاب دیر و زود به دست مردم میرسید. گاهی هم کتاب به دست مخاطب نمیرسید یا کتاب آسیب دیده میرسید که جای پُست، ناشر مجبور بود، کتاب را دوباره بفرستد.
شرایط در سیوسومین دوره هفته کتاب، تغییر کرده است. مخاطبانی که برای خرید کتاب در طرح پاییزه به سامانه بازار کتاب مراجعه کردند، در رسید خرید دو نکته جدید دیدند، در این دوره پُست رایگان نیست و همچنین مبلغی به عنوان خدمات دریافت میشود.
مخاطب «بازار کتاب» باید ۵۰ درصد هزینه پست را پرداخت کند
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به افزایش قیمت پُست، توضیح داد: در سیوسومین دوره هفته کتاب شرایط برای پُست تغییر کرده و ۵۰ درصد هزینه توسط خانه و ۵۰ درصد دیگر را خریدار میپردازد؛ زیرا هزینه پست افزایش یافته است، برای مثال هزینه پست بستههای کمتر از یک کیلو از ۲۷ هزار تومان به ۷۵ هزار تومان رسیده است.
ابراهیم حیدری با یادآوری شرایط اقتصادی روز به مشکلات پرداخت ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب برای مردم اشاره کرد و ادامه داد: تامین یارانه خرید کتاب کار سادهای نبود.
او درباره مبلغی که با عنوان هزینه خدمات از مخاطبان دریافت میشود، توضیح داد: این هزینه پیش از این هم در نمایشگاه کتاب و طرحهای فصلی از مخاطبان دریافت میشد، فقط در این دوره تاکید داشتم، هر آنچه سهم خانه کتاب است و هرآنچه مردم باید پرداخت کنند، باید شفاف باشد و برای همین شما میتوانید رقم آن را در سبد خرید ببینید.
ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات
برای خدمات پشتیبانی حدود چهار تا پنج درصد از مشتری دریافت میشود
اگر پیش از این هم در خرید از سامانه بازار کتاب، هزینه خدمات از مخاطب دریافت میشد، چرا در رسید چیزی ثبت نبود و این دریافت چگونه و از کدام بخش انجام میشد؟ زیرا هزینه کتاب و درصد تخفیف مشخص بود و هزینه پست هم رایگان بود.
معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب درباره درصدی که برای خدمات بازار کتاب از مشتری دریافت میشود، توضیح داد: سامانه بازار کتاب هزینهها و شرایطی برای نگهداری دارد و موسسه به عنوان بخش خصوصی خدمات پشتیبانی و ظرفیتهای آن را پشتیبانی میکند، اقدامات تا به امروز بر اساس اعتبارهای تخصیص داده شده انجام میشد، همچنین موسسه میتوانست بر اساس اعتبارها طرح و یارانه تعریف کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد. زمانی ممکن بود با استفاده از همان اعتبار، شرایط پست را رایگان کرد و تخفیفهای بیشتری در نظر گرفت. بعد از اتفاقهایی مانند جنگ ۱۲ روزه، بودجه کمتری به بازار کتاب اختصاص پیدا کرد.
مظاهر بابایی با اشاره به اینکه ۵۰۰ کتابفروشی از خدمات سامانه بازار کتاب استفاده میکنند، افزود: سامانه بازار کتاب از کتابفروشان هزینهای نمیگیرد و نیاز دارد برای تداوم کارش ظرفیتی داشته باشد؛ به همین دلیل مجبور شدیم برای خدمات پشتیبانی و نگهداری و این مسائل عددی کمتر از سایر پلتفرمها در نظر بگیریم (این روزها پلتفرمها بیش از ۱۰ درصد دریافت میکنند)، خانه کتاب دنبال انتفاع نیست و دنبال این است که طرح ادامه پیدا کند، برای همین منظور حدود چهار تا پنج درصد برای خدمات از مشتری دریافت میشود.
او با بیان اینکه اعتبار محدودی برای طرحهای فصلی و همچنین بازار کتاب درنظر گرفته شده است، ادامه داد: خانه کتاب در نظر دارد با استفاده از سامانه بازار کتاب، به کتابفروشیهای کل کشور خدمات بدهد تا مردم بتوانند کتاب بخرند. سعی داریم با اعتبار و امکانات محدود، طرحی تعریف کنیم. خانه کتاب ترجیح میدهد پست رایگان و درصد تخفیف بالاتر باشد.
مظاهر بابایی معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب
افزایش کتاب و کتابخوانی به آینده کشور کمک میکند
بابایی با تاکید بر اهمیت تداوم فعالیت بازار کتاب، توضیح داد: شاید این شرایط، کارنامه منفی برای من حساب شود اما تداوم فعالیت پلتفرمی که بتواند به همه افراد خدمات بدهد بهتر از تعطیلی آن است.
معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب با اشاره به سازمانها، نهادها و افرادی که توانایی انجام اقدامات متنوعی در حوزه نشر دارند؛ گفت: نمیگویم که کمک باید از راه همکاری با خانه کتاب باشد، بلکه سازمانهای دولتی، خصوصی و خصولتی میتوانند از ظرفیتهایی که دارند استفاده کنند و بدانند که افزایش کتاب و کتابخوانی در جامعه باعث افزایش سطح آگاهی مردم میشود و این میتواند به آینده کشور کمک کند.
شرایط اقتصادی کشور برای کسی پوشیده نیست، در چنین شرایطی خرید کتاب برای مردم هم سختتر از قبل شده است. از طرفی قیمت کتاب افزایش پیدا کرده و همچنین سطح یارانهها کاهش یافته است. در چنین شرایطی به نظر میرسد مشورت با پدیدآورندگان، ناشران، کتابفروشان و دیگر حلقههای صنعت نشر، بتواند گرهگشا باشد. برنامهریزی دقیق و قدرت بخشیدن به حلقه ضعیف، از اقداماتی است که به این صنعت جان میدهد. حل مشکلات کاغذ، رسیدگی به بساطگسترهایی که در خیابانها حاصل زحمات ناشران و پدیدآورندگان را نادیده میگیرند و فاصله مردم و کتابفروشی را بیشتر از قبل میکند، تقویت پدیدآورندگان شاید نخستین اقداماتی باشد که میتوان به عنوان نخستین قدم برای تقویت صنعت نشر درنظر گرفته شود.