به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی طی سالهای اخیر شاهد شکلگیری دو شهر جدید مهاجران و امیرکبیر بوده است، فلسفه ایجاد شهرهای جدید، انتقال سرریز جمعیتی از شهر مادر (اراک) و کاهش فشار بر زیرساختهای شهری است، اما موفقیت این سیاست، نیاز به زیرساختهای حملونقل سریع و ایمن دارد که پروژه قطار بینشهری نقش کلیدی در آن ایفا میکند.
پروژه قطار بینشهری اراک–شهر جدید امیرکبیر و مهاجران یکی از طرحهای مهم استان مرکزی است که با هدف اتصال شهرهای جدید به شهر مادر و تسهیل جابهجایی جمعیت در حال پیگیری است، این پروژه نه تنها یک طرح حملونقل عمومی، بلکه ابزاری راهبردی برای توسعه شهری، اجتماعی و اقتصادی استان مرکزی به شمار میرود و تسریع در اجرای این پروژه میتواند آینده شهرهای جدید را تضمین کرده و رضایت عمومی شهروندان را به همراه داشته باشد.
شهر مهاجران و شهر جدید امیرکبیر به دلیل استقرار واحدهای صنعتی و نزدیکی به محورهای پرتردد، با حجم بالای تردد کارگران و خودروهای شخصی مواجهاند. این موضوع موجب افزایش تصادفات در محورهای اراک–شازند و اراک–قم شده است و پروژه قطار بینشهری مهاجران–اراک–امیرکبیر میتواند نقش مهمی در کاهش این ترددها و ارتقای ایمنی داشته باشد.
شهر مهاجران در ابتدا برای اسکان کارکنان پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه شازند ایجاد شد و اکنون به شهری مستقل تبدیل شده است. در این شهر، ناحیه صنعتی مهاجران با تمرکز بر صنایع غذایی و کشاورزی در حال توسعه است و به دلیل استقرار واحدهای صنعتی و کشاورزی، کارگران روزانه از محور اراک–شازند به مهاجران رفتوآمد میکنند. این حجم بالای تردد موجب افزایش بار ترافیکی و تصادفات در این محور شده است.
از سوی دیگر شهر جدید امیرکبیر در فاصله حدود 35 کیلومتری شرق اراک و در آزادراه اراک–قم واقع شده است و در نزدیکی این شهر، شهرک صنعتی خیرآباد و دیگر واحدهای صنعتی مستقر هستند که موجب افزایش تردد خودروهای کارگران و کارکنان در محور اراک–قم شده است. - این افزایش تردد، بهویژه در ساعات اوج، سبب افزایش تصادفات و فشار بر جادههای ارتباطی شده است.
از سالهای گذشته موضوع قطار بین شهری امیرکبیر و مهاجران مطرح شده و در هر دوره مدیران وقت، پیگیریهایی در این زمینه داشتهاند، اما با وجود اینکه این پروژه، قرار است نقش کلیدی در بهبود حمل و نقل عمومی ایفا کند، همچنان در مرحله مطالعات اولیه باقی مانده و عملیاتی شدن آن با چالشهای متعددی روبهرو است و اجرایی شدن این پروژه نیاز به عزم جدیتر مسئولان استان دارد.
این در حالیست که سعید غفوری؛ معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل اسبق شرکت عمران شهرهای جدید ایران در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه سال گذشته در سفر به استان مرکزی و در دیدار با مدیرعامل شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر راه اندازی قطار بین شهری اراک- شهرجدید امیرکبیر را یک اقدام خوب برای افزایش رضایت و اقبال مردم به سکونت در این شهر دانست و گفت که هیات مدیره باید در اسرع وقت گزارشی از پیگیری و اقدامات صورت گرفته ارائه کند، ما نیز به طور جدی این پروژه را پیگیری خواهیم کرد و هرجا مشکلی باشد در راستای تسهیل گری امور، گره گشایی خواهیم کرد.
با توجه به اینکه موضوع قطار بینشهری مهاجران–اراک–امیرکبیر به یکی از دغدغههای اصلی مردم و مسئولان استان مرکزی تبدیل شده است و به جهت اهمیت راه اندازی این پروژه در کاهش ترددهای جادهای و پیشگیری از وقوع حوادث، خبرنگاران خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی اختصاصی با "محسن خیرمند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی"، "عبدالرضا حاجعلی بیگی، فرماندار اراک"، صالح کربلائی حسنی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری مرکزی"، دیدگاهها و اقدامات انجامشده در این زمینه را جویا شدند که مشروح خبر به شرح زیر است:

محسن خیرمند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی با اشاره به دو برنامه اصلی در حوزه کنترل تصادفات در جادههای پرترافیک و ساماندهی سرویسهای حملونقل عمومی گفت: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی، حجم بالایی از تردد را به خود اختصاص داده است، محور دوراهی شازند به اراک و مسیر اراک تا خیرآباد بهعنوان پرترافیکترین جادههای استان معرفی شدند. ازدحام شدید صبحگاهی در این مسیرها سالهاست مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده و کنترل تصادفات در این محورها بهعنوان اولویت مطرح شده است.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغهها، وضعیت نامناسب سرویسهای ایابوذهاب کارگران پالایشگاه و صنایع منطقه است. مینیبوسهای قدیمی و فرسوده که در مسیر شازند و سایر نقاط تردد میکنند، بهعنوان تهدیدی جدی برای ایمنی معرفی شدهاند، به همین جهت هر لحظه باید منتظر یک فاجعه باشیم.
خیرمند با اشاره به تجربه موفق شهرهای مجلسی و شهرهای دیگر تصریح کرد: شهرهای جدید مجلسی که سالها دارای خطوط اتوبوس واحد و تاکسیهای سازمانیافته هستند. این سیستم حملونقل عمومی موجب شده شهروندان کمتر به خودرو شخصی نیاز داشته باشند و ترافیک کاهش یابد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: کاهش تردد خودروها در شهر اراک و پیشگیری از وقوع حوادث از جمله دلایل ضرورت اجرای قطار بین شهری است، با وجود اقدامات در برخی استان ها در کشور، استان مرکزی همچنان با مشکلات اجرایی راهآهن مواجه است.
وی ادامه داد: راه آهن امیرکبیر و مهاجران اولویت سی و سوم کشوری است، این پروژهای بود که باید در سال 1386 افتتاح میشد اما به دلیل تکمیل نشدن زیرساختها، معطل مانده است و این نشان میدهد روی موضوع راه آهن مهاجران به امیرکبیر اگر بخواهیم حساب کنیم راه به جایی نخواهیم برد و این موضوع نیازمند همت استانی است.
خیرمند بیان کرد: برای کاهش ترافیک، کنترل تصادفات و ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید، باید همزمان به توسعه حملونقل عمومی، نوسازی سرویسها و تکمیل پروژههای ریلی توجه شود. طرح احداث توقفگاه قطار بین شهری در شهر جدید امیرکبیر میتواند گامی مؤثر در این مسیر باشد و دستگاه قضایی استان نیز در کنار سایر نهادهای اجرایی، پیگیریهای لازم برای تسریع در اجرای این پروژه را در دستور کار قرار داده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: طرح احداث توقفگاه قطار در نزدیکی شهرک امیرکبیر بررسی شده است. کمیته ایستگاهها با کلیت طرح موافقت کرده و مقرر شد توقفگاه در محدوده مشک آباد ایجاد شود. این اقدام مشروط به تأمین هزینههای طراحی و اجرا توسط متقاضی خواهد بود. مشاوران موظف شدند محلی با شیب مناسب و دسترسی نزدیک به شهرک را برای توقف قطار پیشنهاد دهند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با پیگیریهای صورت گرفته راهآهن جمهوری اسلامی با ایجاد توقفگاه بر روی ریل سراسری در محدوده شهرجدیدامیرکبیر موافقت داشته است، این شروع تحول در جابه جایی ایمن مسافر در مسیر آن شهرک و شهرک های صنعتی شرق اراک خواهد بود. به طور حتم شروع به کار قطارامیرکبیر_اراک_مهاجران نقش به سزایی در کاهشترافیک، آلودگی و تصادف را درپی خواهد داشت.
خیرمند در ارتباط با مسیر احداث توقفگاه قطار عنوان کرد: در این راستا باید لازم است یک جلسه برگزار شود، ابتدا نظر پدافند گرفته شود، سپس جلسهای با حضور مسئولان خطوط مخابرات، گاز، نفت، پالایشگاه و مهاجران تشکیل شود تا مسیر قطعی شود و حضور راهآهن و مشاور بینالمللی نیز ضروری است تا گزینههای مطالعاتی بررسی شوند. در نهایت باید جمعبندی اولیه انجام شود تا مشخص شود کدام مسیر عملیاتی خواهد شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در ارتباط با استقاده از ظرفیت صنایع استان برای اجرای این پروژه گفت: این پروژه با مشارکت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه پیش خواهد رفت. چراکه در جلساتی که سنوات گذشته برگزار شد، نیز صنایع اعلام کردند اگر زیرساختها فراهم شود، حاضر به همکاری هستند.
مدیرکل دفتر فنی: احداث ایستگاه و توقفگاه راهآهن نیازمند مطالعات دقیق و همکاری دستگاهها
صالح کربلایی حسنی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری مرکزی به تشریح روند بررسی و اجرای پروژههای حملونقل و توسعه شهری پرداخت و گفت: موضوع احداث ایستگاه و توقفگاه راهآهن در شهر جدید امیرکبیر نیازمند مطالعات دقیق و همکاری دستگاههای مختلف است.
وی با اشاره به رشد جمعیت در شهر جدید امیرکبیر افزود: این شهر به دلیل کمبود زمین در اراک، مقصد بسیاری از متقاضیان شده است. اگر شهرداری اراک نگاه حمایتی داشته باشد و خدمات لازم را ارائه کند، رونق امیرکبیر بسیار بیشتر خواهد شد. شهرداری نباید به بهانه "خارج از حریم شهر بودن" مانع ارائه خدمات شود، زیرا عملاً امیرکبیر شهر اقماری اراک محسوب میشود.
کربلایی حسنی تصریح کرد: دولت به دلیل محدودیتهای زمین در اراک، مردم را به سمت شهر جدید سوق داده است. بنابراین حمایت شهرداری و دستگاههای اجرایی از این شهر ضروری است تا خدمات شهری و زیرساختی بهطور کامل فراهم شود.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری مرکزی در ارتباط با مطالعات مکانیابی و ساخت ایستگاه اظهار کرد: دو نوع مطالعه باید انجام شود؛ نخست مکانیابی ایستگاه و دوم طراحی و ساخت خود ایستگاه است. شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی مسئول انجام این مطالعات است و باید برآورد هزینه و وسعت پروژه مشخص شود. این توقفگاه نباید صرفاً محدود به شهر جدید امیرکبیر باشد، بلکه باید کارایی گستردهتری داشته باشد.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه نیازمند همکاری همهجانبه شهرداری اراک، استانداری و وزارت راه و شهرسازی است. اگر نگاه حمایتی وجود داشته باشد، شهر جدید امیرکبیر میتواند بهسرعت رونق بگیرد و ایستگاه راهآهن آن به یکی از نقاط کلیدی حملونقل استان تبدیل شود.
فرماندار اراک: اگر بخواهیم ریل جدید احداث کنیم، حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت
عبدالرضا حاجعلی بیگی، فرماندار اراک به تشریح ابعاد پروژه احداث خط قطار در مسیر شهر جدید امیرکبیر و مهاجران پرداخت و گفت: این مسیر حدود هفتاد کیلومتر طول دارد و باید دو ایستگاه استاندارد در آن پیشبینی شود. اگر قطار در این مسیر فعال شود، میتواند پاسخگوی نیازهای حملونقل باشد.
وی با اشاره به برآوردهای مالی افزود: برای اجرای این پروژه اگر بخواهیم ریل جدید احداث کنیم، حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در حالی که اگر از بستر موجود استفاده کنیم، هزینهای نزدیک به هزار میلیارد تومان خواهد بود. این موضوع نیازمند یک عزم ملی است و تنها در سطح استان قابل تحقق نیست.
حاجعلی بیگی با اشاره به تجربههای بینالمللی و نگاه واقعبینانه تصریح کرد: در یکی از کشورها شاهد بودم که قطار سه برابر این ظرفیت با سرعت بالا بین روستاها تردد میکرد. اما ما نباید لقمه بزرگ برداریم. ابتدا باید یک سیستم نقلیه ریلی ساده و کارآمد روی بستر موجود راهاندازی کنیم و سپس به توسعه آن فکر کنیم.
فرماندار اراک با تاکید بر ضرورت در اولویت قرار گرفتن خطوط ریلی شهر جدید امیرکبیر اظهار کرد: با توجه به فاصله و کمبود امکانات، شهر جدید امیرکبیر باید در اولویت قرار گیرد. این شهر به رونق نسبی رسیده و هویت پیدا کرده است. اگر زیرساختهای حملونقل ریلی در آن ایجاد شود، میتواند به توسعه بیشتر کمک کند.
وی با اشاره به فازبندی پروژه بیان کرد: در فاز نخست باید محل ایستگاه مشخص و مطالعات مشاورهای انجام شود. سپس در فاز دوم میتوان به ساخت و توسعه ایستگاه و مسیر پرداخت. این پروژه باید مرحلهبهمرحله پیش برود تا عملیاتی شود.
حاجعلی بیگی خاطرنشان کرد: احداث خط قطار در شهر مهاجران و امیرکبیر حتی اگر شهروندان تنها یک بار از آن استفاده کنند، ارزشمند است. همین که خانوادهها مطمئن باشند فرزندانشان برای رفتوآمد به تاکسیهای غیرایمن وابسته نیستند، آرامش خاطر بزرگی ایجاد میشود. این پروژه علاوه بر توسعه شهری، امنیت اجتماعی را نیز تقویت خواهد کرد.
به گزارش تسنیم: پروژه قطار بینشهری اراک–امیرکبیر نهتنها گامی در جهت کاهش بار ترافیکی و تسهیل جابجایی روزانه شهروندان است، بلکه با پیوند خوردن به سیاستهای کلان توسعه شهری و هوشمندسازی، میتواند الگویی برای سایر شهرهای جدید کشور باشد. انتظار میرود با حمایت مستمر وزارت راه و شهرسازی، این پروژه در موعد مقرر به بهرهبرداری برسد.
قطار بینشهری مهاجران–اراک–امیرکبیر میتواند تردد کارگران و کارکنان صنایع را از جاده به ریل منتقل کند، زمان سفر را کاهش دهد و ایمنی را افزایش دهد، تصادفات جادهای و آلودگی هوا و مصرف سوخت را به شکل چشمگیری کم کند. همچنین اجرای این پروژه میتواند سرمایهگذاریهای جدید در حوزه مسکن و خدمات شهری را افزایش دهد و شهرهای مهاجران و امیرکبیر به عنوان مراکز سکونتی مدرن و جذاب تثبیت شوند.
این در حالیست که در حال حاضر حجم بالای رفتوآمد کارگران به واحدهای صنعتی مهاجران و شهرک صنعتی خیرآباد، علاوه بر فشار بر محورهای مواصلاتی اراک–شازند و اراک–قم، موجب افزایش تصادفات و نگرانیهای اجتماعی شده است. در چنین شرایطی، رسانهها و نهادهای نظارتی نیز بهطور جدی پیگیر روند اجرای این طرح هستند و پیگیریهای اخیر نشان میدهد که اجرای این پروژه وارد فاز جدیتر شده و مسئولان بر تسریع آن تأکید دارند.
انتهای پیام/711/