شناسهٔ خبر: 75890002 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دانشگاه باید نیروی کار آینده را بسازد

رئیس دانش شهر ایران گفت: با سونامی سالمندی پس از ۱۴۱۰ روبه‌رو هستیم. دانشگاه دیگر جایی برای مدرک‌سازی نیست؛ باید نیروی کار ماهر و هم‌سو با نیاز صنعت تربیت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرید نعیمی امروز _سه‌شنبه بیست وهفتم آبان_ در اختتامیه هفتمین رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد اظهار کرد: ما در دانشگاه باید به فکر تربیت نیروی کار ماهر و منطبق با نیاز بازار باشیم. در سال‌های پس از ۱۴۱۰ با چالش بزرگی به نام سونامی سالمندی روبه‌رو خواهیم بود. اگر صنایع از امروز به فکر مهندسی منابع انسانی آینده خود نباشند، در سال‌های آینده برای یافتن نیروی انسانی مفید و اثرگذار با مشکل روبه‌رو خواهند شد. دانشگاهی چابک‌تر است که بر اساس پیش‌بینی آینده برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه مأموریت دانشگاه‌ها نسبت به دو دهه قبل متفاوت شده است، افزود: من به عنوان یک مسئول دانشگاهی واقفم که دادن مدرک تحصیلی به تنهایی نمی‌تواند شاخص اثرگذاری و تأمین اشتغال کشور باشد. دانشگاه باید به فکر تربیت نیروی کار ماهر و منطبق با نیاز بازار باشد. تقویت ارتباط با صنعت، هدایت دانشجویان به سمت کارآفرینی و نوآوری، و توجه به آموزش مادام‌العمر از وظایف دانشگاه است.

رئیس دانش شهر ایران ادامه داد: یکی از اهداف اصلی ما از برگزاری مکرر این رویداد، تغییر مدل حکمرانی ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. باید نیاز واقعی بازار کار را به دانشگاه بیاوریم، با صنایع ارتباط برقرار کنیم، سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و فرصت‌های کارآموزی و تجربه عملی برای دانشجویان ایجاد کنیم. با گسترش این مدل در سایر دانشگاه‌ها همچون دانشگاه شریف، این امر را نشانه‌ای از تأثیرگذاری تدریجی بر مدل حکمرانی آموزش و ارتباط آن با صنعت ارزیابی کرد.

نعیمی خاطرنشان کرد: بزرگی، مسئولیت می‌آورد. اگر دانشگاهی ۳۳ هزار دانشجو دارد، باید به اندازه ۳۳ هزار نفر مسئولیت بپذیرد. صنایع بزرگ نیز مسئولیت اجتماعی دارند. ما در کنار هم می‌توانیم آینده ایران را بسازیم و نباید انتظار داشته باشیم دیگران برای ما دلسوزی کنند. یکی از موضوعات مهم، آموزش تعاملات اجتماعی به جوانان است. جوان اگر امید و انگیزه نداشته باشد، هیچ قدمی برنمی‌دارد. به همین دلیل دانشگاه مملو از رویدادهای تحولی است تا در بسترهای مختلف، خلق ارزش متفاوت برای دانشجویان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نگاه مدیریتی در دانشگاه تغییر کرده است، یادآور شد: ما خود را نه به عنوان مدیر یا استاد، بلکه به عنوان «رهبر تربیتی» می‌دانیم. از کف کلاس‌های درس تا سطح هیئت رئیسه، پذیرفته‌ایم که باید رهبر تربیتی برای دانشجویان باشیم. رویداد صدرا یک رویداد ارزش‌آفرین است زیرا به مسیریابی، امیدآفرینی، انگیزه‌بخشی، آموزش‌پذیری، توانمندسازی و اجتماعی شدن دانشجو کمک می‌کند.