به کزارش ایرنا، غلام رضا تاجگردون روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش گچساران و باشت کاهش میانگین نمرات دانشآموزان را پدیدهای چندبعدی و نگرانکننده خواند و خواستار برنامهریزی فوری برای برونرفت از این بحران شد.
وی با گلایه از نبود برنامه مشخص در آموزشوپرورش گفت: انتظار می رود مدیران آموزشوپرورش برنامه خودشان را برای مقابله با چالشهای موجود ارائه کنند و ناترازی در حوزه علم و تربیت آیندهسازان، دردآور و گاه غیرقابل جبران است.
تاجگردون با اشاره به جلسهای که یک ماه پیش در مرکز استان برگزار شد افزود: در آن جلسه نیز دغدغههای خود را مطرح کردم اما هنوز برنامهای از سوی آموزشوپرورش به دست ما نرسیده است.
تاجگردون با بیان اینکه میانگین معدل دانشآموزان استان به ۱۵/۸ رسیده و روند نزولی آن نگرانکننده است، تصریح کرد: تا خردادماه فرصت میدهم تا این میانگین افزایش یابد و رتبههای خوب کنکور داریم اما وقتی ۷۰ درصد دانشآموزان معدل زیر ۱۰ دارند، با بحران عمیقی روبهرو هستیم.
وی خطاب به مدیران مدارس و مسئولان حاضر در نشست گفت: محرومیت جای خودش، اما ما متولیان جامعه هستیم و آینده آن به تدبیر امروز ما بستگی دارد و اکنون باید از بحران حرف زد و برنامهای مشخص برای سال تحصیلی آینده ارائه شود.
ریشههای افت تحصیلی
تاجگردون افت تحصیلی دانشآموزان را ناشی از عوامل چندگانه دانست و افزود: ناامیدی نسبت به آینده شغلی، مشاهده بیکاری در جامعه، استرس و فشار کنکور و امتحانات و غرق شدن دانشآموزان در فضای مجازی تمرکز و انگیزه آنان را کاهش میدهد.

وی بیان کرد: این بحران همچنین نتیجه نقایص ساختاری نظام آموزشی است که مهارتهای کاربردی مورد نیاز بازار کار را آموزش نمیدهد.
وی ابراز کرد: فشارهای معیشتی و فقر خانوادگی نیز دانشآموزان را از دسترسی به منابع آموزشی مناسب محروم میکند و برخی مجبور به کار کردن میشوند.
پیامدهای اجتماعی و خطرهای آینده
نماینده مردم گچساران و باشت درباره پیامدهای افت تحصیلی هشدار داد و گفت: این وضعیت کیفیت نیروی کار آینده را تضعیف ، سرمایه انسانی را کاهش و نابرابری اجتماعی را تشدید میکند.
وی تصریح کرد: شکست تحصیلی در این مقطع حساس میتواند عزتنفس جوانان را کاهش دهد و آسیبهای اجتماعی را افزایش دهد.
وی تأکید کرد: افت نمرات پایه دوازدهم باید یک بحران ملی در توسعه انسانی تلقی شود.
لزوم همافزایی نهادها و اجرای پروژه "امید"
تاجگردون خطاب به دستگاههای اجرایی گفت: همه نهادها باید برای رفع این بحران به یاری آموزشوپرورش بشتابند و خانوادهها نیز در این فرآیند مشارکت کنند.
وی از تدوین یک برنامه عملیاتی فشرده با عنوان "پروژه امید" خبر داد و افزود: با توجه به چندوجهی بودن دلایل افت تحصیلی، اجرای این طرح نیازمند عزم جدی و همافزایی همه دستگاههاست و اگر روند فعلی ادامه یابد، تبعات اجتماعی، روانی و اقتصادی ناشی از ناکامی تحصیلی آسیبهای پایدار و جدی به بدنه جامعه وارد خواهد کرد.
انتقاد از تخصیص امکانات و عملکرد مدارس غیردولتی
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی همچنین انتقاد شدیدی به نحوه تخصیص امکانات و عملکرد برخی مدارس غیردولتی وارد کرد و گفت: امکانات آموزشی و تفریحی باید در اختیار مدارس کمبرخوردار و دانشآموزان قرار گیرد تا انگیزه آنان افزایش یابد.
وی گفت: مدارس غیرانتفاعی که از خانوادهها مبالغ کلان دریافت میکنند اما معدل دانشآموزانشان زیر ۱۰ است، فاجعه آموزشی محسوب میشوند.
نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت همافزایی میان خانوادهها، مدارس و نهادهای اجرایی اظهار کرد: بدون مشارکت والدین و حمایت همهجانبه دستگاهها، ارتقای سطح آموزشی دانشآموزان امکانپذیر نخواهد بود.
وی راهکارهای عملیاتی را در سه فاز شامل توجیه سازماندهی و جذب مشارکت، اجرای عملیاتی آموزشی و پشتیبانی روانی و نشاط دانشآموزان عنوان کرد و افزود: مدیران مدارس باید محور اصلی اجرای برنامههای بهبود کیفیت آموزشی باشند و اداره آموزش و پرورش نقش حمایتگر و هدایتگر داشته باشد.
تاجگردون با بیان اینکه تفاهمنامهها و همکاری با صنایع، نهادهای فرهنگی و آموزشی میتواند اثرگذار باشد، ابراز کرد: تشکیل کارگروه نظارت و ارزیابی برای پیگیری عملکرد مدارس ضروری است و مسئولیت اجتماعی نهادها در حوزه آموزش باید به صورت جدی دنبال شود.
وی همچنین به تفاوتهای میان مدارس ثروتمند و کمبرخوردار استان اشاره و تصریح کرد: باید با تمرکز بر مدارس محروم و دانشآموزان کمبضاعت، فرصتهای برابر آموزشی فراهم شود و از ایجاد نابرابریهای آموزشی جلوگیری شود.
تاجگردون با تأکید بر ضرورت برنامهریزی بلندمدت و پاسخگویی مدیران نسبت به نتایج آموزشی، خواستار تشکیل جلسات مستمر و حضور فعال تمام نهادهای مرتبط در این زمینه شد.