به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهارمین نشست تخصصی مرکز نشر دانشگاهی با موضوع «کتاب بهمثابه رسانه» با حضور حامد زارع، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، سمیه لبافی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سهشنبه (۲۷ آبانماه) در مرکز نشر دانشگاهی برگزار شد.
لبافی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به نقش تاریخی کتاب در توسعه علم گفت: در عصر گسترش پلتفرمهای شبکه اجتماعی و تضعیف مرجعیت رسانههای رسمی، باید به دنبال راهکارهای جدید جلب توجه مخاطبان به کتاب و مطالعه محتواهای بلندتر از پیامها باشیم؛ نظیر ایجاد پلتفرمهایی برای به اشتراک گذاشتن محتوای کتاب در حین تألیف و دریافت بازخورد از مخاطبان. کتاب میتواند در قالبهای مختلف عرضه شود تا مخاطب بیشتری جذب کند.»
او با تأکید بر اهمیت نیازسنجی مخاطبان، نقش ناشران را در رونق چرخه اقتصادی کتاب همچنان تعیینکننده دانست.
در ادامه، این نشست، زارع، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، با رد تصور رقابت رسانههای نوظهور با کتاب اظهار کرد: کتاب رقیب ندارد و فضای مجازی جایگزین آن نشده است. این انتخاب فرد است که کتاب بخواند. هویت کتاب همچنان پُررنگ است و مرجعیت معرفتی آن حفظ شده و باید تقویت شود..
او همچنین بر ضرورت استفاده هدفمند از ظرفیت رسانههای جدید تأکید و بیان کرد: باید رسانههای جدید را در خدمت ترویج کتاب و کتابخوانی به کار گرفت و از آنها برای جذب مخاطب بهره برد.
به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست، مسئله سرانه مطالعه کتاب در کشور و راهکارهای ارتقای آن بحث و ارزیابی شد.
∎